اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

خبرنگار فارس در لبنان گزارش می‌دهد

مشارکت لبنانی‌ها در مراسم عاشورا در میان تدابیر شدید امنیتی

مراسم عاشورای حسینی امسال نیز در مناطق مختلف لبنان در میان تدابیر شدید امنیتی و حضور پر شور عاشقان امام «حسین» (ع) برگزار می‌شود.

مشارکت لبنانی‌ها در مراسم عاشورا در میان تدابیر شدید امنیتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت، شیعیان لبنان مراسم عاشورای حسینی را در مناطق و شهرهای مختلف این کشور گرامی می‌دارند و حسینیه‌ها و تکیه‌ها به خصوص در مناطق الضاحیه و البقاع و جنوب لبنان خود را برای برگزاری مراسم عزاداری روز دهم محرم که با راهپیمایی همراه است، آماده می‌کنند.

مراسم عاشورای امسال در لبنان با سال‌های دیگر تفاوت دارد، چون عاشورای امسال با تحولات سیاسی و نظامی خطرناکی از جمله عملیات‌های تروریستی و انفجار خودروهای بمبگذاری شده در لبنان همراه شده که امنیت را در این کشور مورد تهدید قرار داده است.

برگزاری مراسم عاشورا جزیی جدایی‌ناپذیر از جامعه شیعیان لبنان را تشکیل می‌دهد و شیعیان این مراسم را با برگزاری مجالس عزدارای در مساجد و منازل و پوشیدن لباس سیاه و سینه زنی و زدن قمه آن هم محدود به برخی از مناطق لبنان گرامی می‌دارند.

یکی از مهمترین و بارزترین مراسمی که در لبنان در گرامی‌ داشت واقع عاشورا برگزار می‌شود، راهپیمایی روز دهم محرم در شهر «نبطیه» است. همچنین در این روز و دیگر روزهای دهه اول محرم بسیاری از شیعیان لبنانی اقدام به پخت غذای نذری و پخش آن به ویژه در میان فقرا و نیازمندان می‌کنند.

 

 

مراسم عاشورا

 

عاشورای امسال در لبنان بیش از آنکه رنگ و بوی «هیهات من الذله» را داشته باشد، رنگ و بوی «لبیک یا حسین» را دارد و هر منطقه دارای مراسم و شعائر خاص خویش برای گرامی داشت این واقعه بزرگ است. به همین منظور جنبش «حزب الله» و «امل» لبنان نیز مراسمی به این مناسبت برگزار می‌کنند و در این میان مراسمی که «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان و نماینده شرعی «آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای»، مقام معظم رهبری در لبنان در «مجتمع سید الشهداء» در منطقه «الرویس» برگزار می‌کنند، دارای جایگاه ویژه‌ای است و از با استقبال بسیاری مواجه می‌شود.

مثل هر سال اهالی ضاحیه در جنوب بیروت خود را برای برگزاری روز عاشورا آماده می‌کنند. در این روز پس از خواندن واقعه کربلا شرکت کنندگان در مراسم از نقاط مختلف ضاحیه راهپیمایی را برگزار و در ورزشگاه «الرایه» در منطقه «صفیر» ضاحیه در میان شعارهایی که بیانگر بیعت آنها با امام الحسین(ع) و تاکید بر ادامه خط مشی آن حضرت است، تجمع می‌کنند. «هیهات منا الذله» و «مرگ بر آمریکا و اسرائیل» مهمترین شعارهایی است که تظاهرکنندگان در این راهپیمیایی سر می‌دهند.

انتظار می‌رود، امسال شمار بیشتری از مسلمانان منطقه الضاحیه برای شرکت در این مراسم و پاسخ به ندای امام الحسین(ع) در این مراسم شرکت کنند.

 

 

عاشورا در نبطیه

 

از ضاحیه در جنوب بیروت به نبطیه می‌رویم که در عزای حسینی پیراهن سیاه بر تن کرده وبا اتخاذ تدابیر امنیتی گسترده و دقیق خود را برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم عاشورا آماده می‌کند.

از جمله مهمترین مراسمی که در شهر نبطیه در روز عاشورا برگزاری می‌شود، قمه زنی است، اگرچه این مراسم با استقبال اندکی در میان شیعیان این جنوب مواجه است. همچنین دیگر مراسمی که در این شهر برگزار می‌شود، پرده خوانی است که طی آن مراسم عاشورابه نحوی به تصویر کشیده می‌شود و قرار است، پرده خوانی امسال توسط «حسام الصباح»، کارگردان لبنانی و مشارکت گروهی از هنرمندان و اهالی شهر نبطیه برگزار شود.

همچنین دو جنبش حزب الله و امل نیز در این روز دو راهپیمایی برگزار می‌کنند. به این ترتیب می‌توان گفت احیای مراسم عاشورا در نبطیه جزیی لاینفک از فرهنگ و هویت این شهر به شمار می‌آید.

معروف است که اولین حسینیه در کشور لبنان در این شهر تاسیس شد و به همین نام یعنی «حسینیه» و منتسب به امام حسین (ع) نامیده شده و مختص گرامی داشت یاد و خاطره شهدای کربلاست.

 

عاشورا در بعلبک

 

وضعیت در « بعلبک» نیز تفاوت چندانی با دیگر مناطق و شهرهای شیعه نشین لبنان تفاوت نمی‌کند، به گونه‌ای که اهالی این شهر بر حضور و مشارکت در مراسم عاشورای امسال با وجود تهدیدات امنیتی موجود تاکید می‌کنند و تدابیر لجستیکی لازم برای برگزاری مراسم امسال در دو شهر بعلبک و هرمل پس از برگزاری نشست‌های هماهنگی میان رهبران و احزاب و فرماندهان امنیتی بقاع به ویژه در روز عاشورا و برای برگزاری راهپیمایی که از مرقد مطهر حضرت «سکینه» (ع) آغاز می‌شود، اتخاد شده است.

مراسم بزرگداشت عاشورای حسینی در بعلبک تفاوت چندانی با سال‌های گذشته ندارد و مراسم امسال همچون سال‌های گذشته با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود، تنها تفاوت امسال اتخاذ تدابیر امنیتی هرچه بیشتر است.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول