اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

پژوهشگر لبنانی در گفت‌وگو با فارس:

عاشورا از وابستگی به مذهبی خاص رها شود

پژوهشگر لبنانی بر این باور است که عاشورا باید از وابستگی به مذهبی خاص رها شود تا در رویارویی با ظالمان و ستمگران اثرگذاری داشته باشد.

عاشورا از وابستگی به مذهبی خاص رها شود

«قاسم قصیر» پژوهشگر و از اهالی رسانه لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت در سخنانی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم گفت: بزرگداشت عاشورا یک پایگاه مهم سیاسی و دینی در راستای بیان نقاط قوت و تعبیر مواضع سیاسی و بسیج جامعه اسلامی به طور عام و شیعیان به طور خاص است.

قصیر افزود: بزرگداشت عاشورا نیروهای مردمی را به رویارویی با اشغالگران و متجاوزان هدایت می‌کند، همانگونه که در لبنان طی اشغالگری رژیم صهیونیستی رخ داد و مردم لبنان همزمان با بزرگداشت چنین ایامی به مبارزه علیه اشغالگران نیز می‌پرداختند و شماری نیز در همین راستا به شهادت رسیدند.

این پژوهشگر لبنانی ادامه داد: بزرگداشت همین رویداد تاریخی عظیم بود که مردم کشورهای مختلف را به قیام علیه نظام‌های ستمگر واداشت و نمونه این امر در ایران علیه نظام شاهنشاهی این کشور رخ داد و دیدیم که روزهای تاسوعا و عاشورا از مهمترین روزها برای تحرکات و فعالیت‌های مردمی بود. 

وی افزود: در لبنان، بحرین، عراق و دیگر کشورها روز عاشورا به روزی برای فعالیت و تحرک سیاسی و ملی به منظور اعلام مواضع سیاسی و به نمایش گذاشتن قدرت مردمی تبدیل شده است.

قصیر ادامه داد: در دوره اخیر تلاش‌هایی صورت گرفته تا بزرگداشت این روزها به تجمعاتی انسانی و اسلامی تبدیل شود و تنها مختص شیعیان نباشد، به خصوص در این دوره که رسانه‌ها به پخش مراسم عزاداری حسینی می‌پردازند و این امر نیاز ما را به گسترش خطابه‌ها و سخنرانی‌های عاشورایی و دور کردن آن از وابستگی به مذهبی خاص تشدید می‌کند.

وی تاکید کرد که جدا کردن عاشورا از تعلق به مذهبی خاص موجب می‌شود، این رخداد بزرگ تاریخی تبدیل به صدای آزادگان برای رویاروی با ظالمان و ستمگران در سراسر جهان شود.

قصیر افزود: عاشورا نقطه عطف تاریخی و سیاسی مهمی برای یادآوری مبارزه امام حسین (ع) علیه ظلم و ستم و پیروزی خون بر شمشیر است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول