اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کنگره شعر عاشورایی شیراز:

مداحی تبدیل به صدا و 2 خط شعر شده است

دبیر کنگره شعر عاشورایی و پیشکسوتان مذهبی شیراز گفت: مداحی برخلاف سنت‌های گذشته امروز تبدیل به صدا و دو خط شعر شده است.

مداحی تبدیل به صدا و 2 خط شعر شده است

احد ده بزرگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: مداحان در گذشته علاوه بر ذکر مصیبت، برای ارتقای فرهنگ عاشورایی، مقتل‌خوانی، شعرشناسی و نوع خواندن و ذکر مصیبت را تمرین می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین حسینی شیرازی در هنگام حیاتشان دستورالعملی برای هیئت‌های مذهبی مانند تلاوت قرآن مجید، احادیث، احکام و شعر مناسب برای عزاداری ابا عبدالله‌الحسین (ع) را صادر و مداحان ملزم به اجرای آن می‌شدند.

پیشکسوت و شاعر مذهبی شیراز تصریح کرد: آداب و رسوم و سنت‌های برپایی عزاداری ابا ‌عبدالله‌الحسین(ع) که از گذشته‌های دور به ما رسیده بیرونی و درونی بوده است.

ده بزرگی بیان داشت: آداب درونی امام حسین(ع) با فطرت مردم گره خورده و از طفولیت عشق شهید کربلا در درون جوشیده و با ذکر از زبان انسان‌ها جاری شده است.

وی اضافه کرد: از بدو کودکی شاهد برپایی نوحه گهواره خالی و عزاداری حسینی در خانه، بازار، کوچه‌ها همراه با زنجیرزنی و سینه‌زنی بوده‌ایم که نشان از ارادت این خطه از میهن اسلامی به سنت عاشورا بوده است.

شاعر عاشورایی استان فارس ابراز داشت: در گذشته هنگام عزاداری ابتدا مردم نسبت به مکتب امام حسین(ع) شناخت پیدا می‌کردند، آنگاه با برپایی آیین عزاداری نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت عرض ادب نشان می‌دادند.

ده بزرگی ابراز داشت: هنگام عزاداری به گریه نباید اکتفا کرد بلکه پشت این حزن معرفت و آگاهی امری ضروری و واجب است.

این شاعر عاشورایی خاطرنشان کرد: از سنت‌های گذشته سینه‌زنی قطاری بود که یکی از پیشکسوتان و پیرمردها جلو رفته و دیگران دست در کمر یکدیگر با خواندن رباعی مظلوم حسین شور و جلوه خاصی به مجلس می‌دادند که امروز به فراموشی سپرده شده است.

انتهای پیام/2448/ی30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول