اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مداح اهل بیت:

مداحی باید با قصد قرب الهی باشد

یک مداح اهل بیت (س) گفت: مداحی همچون عبادت است و بدون قصد قربت و خلوص نیت مورد پذیرش واقع نمی‌شود.

مداحی باید با قصد قرب الهی باشد

اکبر نوربهمنی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان در حاشیه برگزاری یازدهمین دوره اجلاس بین‎المللی تجلیل از پیرغلامان در گرگان اظهار داشت: ذاکر اهل بیت(ع) باید با اخلاص که جوهر خدایی است فقط برای رضایت خداوند و خشنودی پیامبر(ص) و امامان پاک مداحی کند، تا عمل بی‌شائبه او نزد خداوند متعال مقبول واقع شود.

امر به معرف و نهی از منکر هدف مقدس نهضت حسینی

وی خاطرنشان کرد: هدف کلی از مداحی و نوحه‎سرایی احیای امر و اندیشه امامان و ارزش‌های دینی، معنوی و فرهنگی و احیای روحیه جهاد و شهادت‎طلبی و زنده‎ داشتن یاد و تاریخ پرشکوه نهضت حسینی و حماسه آفرینان آن است.

این پیرغلام زنجانی که به گفته خودش، 40 سال در کسوت خدمت به اهل بیت است، مهمترین هدف امام حسین از عزیمت به کربلا را امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و افزود: مداح در اشعار و مناقبش باید این هدف مقدس را برای مخاطبان به تصویر بکشد.

مداحان الگوی خوبی‎ها باشند

نوربهمنی ادامه داد: مداحان که در منظر و دیده مردم، وابسته به مکتب امام حسین(ع) شناخته می‌شوند، باید اسوه و الگوی خوبی‌ها باشند. به خاطر همین وابستگی، مردم انتظار دین‎داری تمام از آنها دارند. 

وی با اشاره به پیامدهای بسیار زیانبار غلو در مقوله عزاداری اضافه کرد: غلو در مقوله عزاداری، موجب بالا رفتن ظرفیت سوء‌استفاده دشمنان از این گونه مراسم می‌شود.

نوربهمنی خاطرنشان کرد: یک مداح خوب از غلو دوری می‌کند و امام حسین(ع) و دیگر ائمه را در جایگاه واقعی خودش معرفی می‎کند.

مجلس مداحی باید مجلس انسان‌سازی باشد

وی با اشاره به اهمیت جایگاه مداحی در ترویج ارزش‌های دینی اذعان داشت: در مداحی اهل بیت(ع) داشتن ذوق، استعداد و علاقه به تنهایی کافی نیست، بلکه لازم است که اهداف مقدس‏تری برای آن در نظر گرفت.

به گفته این مداح اهل بیت، مداح اهل بیت(ع) باید با تکیه بر اخلاق دینی و کسب معرفت از اهل بیت بتواند در مسیر مداحی خود انسان‏سازی کرده و مجلس مداحی خویش را به کلاس انسان‎سازی مبدل کند.

نوربهمنی، آراسته بودن به خصوصیات اخلاقی و تربیتی چون اخلاص، تواضع، تقوا، هماهنگی اعمال با گفتار، جلب رضایت خداوند و ائمه معصومین(ع)، سرلوحه قرار دادن قرآن کریم، احادیث و روایات معصومین(ع)، رعایت احترام بزرگان، عدم تملق‎گویی، صداقت و ... را از مهمترین ضروریات مداحی دانست.

انتهای پیام/83002/ی30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول