اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زینبیه اعظم نماد ارادت زنجانی‌ها به پیام‌آور دشت کربلا

مردم زنجان ارادت خاصی به اهل بیت اطهار دارند که در این میان عشق و ارادت آنها به شهدای کربلا و به ویژه پیام‌آور دشت کربلا حضرت زینب(س) زبانزد خاص و عام است.

زینبیه اعظم نماد ارادت زنجانی‌ها به پیام‌آور دشت کربلا

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مسجد زینبیه اعظم زنجان که یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی این شهر محسوب می‌شود که همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است.

عزاداران حسینی با شرکت گسترده در دسته عزاداری عظیم زینبیه زنجان، وحدت و یکپارچگی شیعیان و عاشقان خط سرخ امام حسین (ع) را به تصویر کشیده و جلوه‌ای از عشق و دلدادگی خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش می‌گذارند.

*قدمت 400 ساله زینبیه اعظم زنجان

قدمت این مکان مقدس به بیش‌ از 400 سال ‌رسیده و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان است و بنا به ‌گفته برخی پیشکسوتان و همسایگان محل مسجد زینبیه زنجان، قبلاً به صورت باغی سرشار از گل‌های محمدی نگهداری می‌شده است، صاحب این ملک که‌ اغلب اوقات متوجه صدای «یازینب، یازینب» توام با گریه و شیون می‌شده، تصمیم می‌گیرد بخشی ‌از باغ را به صورت تکیه که ‌در آن سال‌ها متداول و معمول بوده درآورد و نام آن را نیز «زینبیه» بگذارد.

این مکان مقدس تا سال 1085 ‪هجری قمری همچنان به صورت تکیه در داخل باغ مورد استفاده مومنان قرار

می‌گرفت، ولی با توسعه شهر زنجان، واحدهای مسکونی اطراف آن را فرا گرفت.

*تجدید بنای زینبیه اعظم

گفتنی است، این مکان مقدس تاکنون سه ‌بار تجدید بنا شده است، بار اول در سال 1092 هجری قمری زینبیه اعظم زنجان با هزینه فرد خیری بنام «جمیله خانم» تجدید بنا می‌شود، بار دوم در سال 1292 بانویی به نام «زینب خانم» هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می‌شود و برای سومین بار در سال 1395 هجری قمری مطابق با سال 1354 شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.

در چند سال اخیر نیز برای رفع کمبود فضا چهار باب از ساختمان‌های همجوار مسجد خریداری شده و در توسعه مسجد زینبیه اعظم زنجان از آن استفاده شده است.

همچنین مسجد زینبیه زنجان در تاریخ 20 تیرماه سال 90 با شماره 29961 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان از دسته‌های بزرگ کشوری است که امسال هم شاهد شور دیگری در پایتخت شور و شعور حسینی خواهیم بود، 11 محرم، دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان، بخش دیگری از واقعه عاشورا را در اذهان مردم زنجان تداعی می‌کند.

در 11 محرم، شهر زنجان به‌عنوان پایتخت شور و شعور حسینی جلوه معنوی خاصی به خود می‌گیرد و عاشقان امام حسین (ع) خود را آماده برای حضور در این اجتماع عظیم و حماسی می‌کنند.

مردم زنجان امسال نیز همچون سال‌های گذشته در 11 محرم، تاریخ را دوباره ورق خواهند زد تا در قالب دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان، بخش دیگری از واقعه عاشورا را در اذهان مردم زنجان تداعی کنند.

امام حسین(ع) خود را آماده برای حضور در این اجتماع عظیم و حماسی خواهند کرد.

مردم استان زنجان با عرض ارادت خود به خواهر امام حسین (ع) دین خود را به اسلام و پیام عاشورا ادا می‌کنند.

سیل عظیم عاشقان امسال نیز با نوای حضرت زینب (س) هماهنگ می‌شوند.

مردم زنجان علاوه بر حضور در عزاداری روزها و شب‌های این مسجد، در حرکت دسته عزاداری این مسجد نیز شرکت می‌کنند.

*یازده محرم بازگویی رشادت‌های حضرت زینب (س) است

رئیس هیئت امنای مسجد زینبیه اعظم زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: برنامه‌های زینبیه اعظم زنجان امسال نیز مطابق سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی را در ایام محرم و صفر برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های سخنرانی این مسجد از اول ماه محرم آغاز شده است، افزود: برنامه عزاداری و نوحه‌خوانی از برنامه‌های هر شب این مسجد محسوب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه یک‌هزار نفر در قالب خادم افتخاری در این مسجد فعالیت می‌کنند، افزود: ‌زینبیه اعظم زنجان آماده برگزاری مراسم یازدهم محرم است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه عشق و ارادت مردم زنجان موجب شده تا این شهر به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی به جهانیان معرفی شود، افزود: هشتم و یازدهم محرم حضور حماسی مردم ارادتی به اباعبدالله‌الحسین و خاندان پاک این امام همام محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس امیدوار است این گزارش گوشه‌ای از ارادت مردم زنجان را به پیام‌رسان کربلا ارائه کرده باشد.

اگر چه نوشتن از حضرت زینب (س) و جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های این بانوی اسلام در این مجال نمی‌گنجد و نویسنده توان ارائه همه ایثارگری‌های این بانوی بزرگ اسلام را ندارد، اما زینبیه اعظم محفلی از عاشقان به اباعبدالله‌الحسین (ع) و حضرت زینب (س) است که باید نسل به نسل بازگو شود.

انتهای پیام/73003/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول