اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از سنت‌های عزاداری دورود گزارش می‌دهد

دلباختگان حسینی بیرق علمدار کربلا را به دوش می‌کشند

با آغاز ماه محرم خیمه‌های عزا، حسینیه‌ها و سقاخانه‌ها به مانند سراسر کشور در دورود برپا شده و از همان شب نخست ماه محرم مردم با حضور در این مکان‌ها به عزاداری می‌پردازند که این نشان از عشق مردم این خطه به ائمه اطهار (ع) دارد.

دلباختگان حسینی بیرق علمدار کربلا را به دوش می‌کشند

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، با فرارسیدن ماه محرم، شهرستان دورود به مانند سالیان گذشته رنگ و بوی عزاداری و غم و اندوه به خود گرفته است؛ عزاداری برای سید و سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفایش که از زن و مرد تا کوچک و بزرگ در آن سهیم هستند.

با آغاز ماه محرم خیمه‌های عزا، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و سقاخانه‌ها به مانند سراسر کشور در شهرستان دورود برپا شده است و از همان شب نخست ماه محرم مردم با حضور در این مکان‌ها به عزاداری می‌پردازند که نشان از عشق و علاقه مردم این خطه به ائمه اطهار (ع) دارد.

هرکسی در حد توان خود سعی دارد، ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان دهد، گروهی با سیاه‌پوش کردن کوچه‌ها گروهی با تشکیل هیئت و برپایی مراسم عزاداری، برخی دیگر با مداحی و حتی افرادی با آویختن پرچم عزا بر سر در منزلشان.

در شهرستان دورود مراسم عزاداری از همان شب اول محرم آغاز شده و رفته رفته بر شدت آن افزوده می‌شود و در روز تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد نقطه اوج آن هستیم.

در این میان برخی خانواده‌ها با دادن نذری به دسته‌جات عزاداری و هیئت‌ها سعی دارند تا خود را در ثواب این عزاداری‌ها شریک کنند و حاجت آن‌ها به واسطه این نذر از سوی خداوند برآورده شود.

به آتش کشیدن خیمه‌ها

در روز تاسوعا و عاشورا شاهد هستیم که اکثر قریب به اتفاق دسته‌جات عزاداری از تمام نقاط شهر خود را به مرکز شهر رسانده تا با حضور گسترده در مرکز شهر شکوه و عزمت عزاداری برای سید و سالار شهیدان را آشکار سازند.

در برخی از دسته‌جات گروهی از عزداران سعی دارند با پای برهنه حاضر شوند تا هم دردی خود را با اسرای کربلا اعلام کنند.

اما در روز عاشورا پس از برگشت دسته‌های عزاداری از مرکز شهر، عزاداران در مقابل تکیه‌ها، خیمه‌های عزا را که نماد از خیمه‌های کاروان امام حسین (ع) در کربلا است به آتش کشیده تا یادآور به آتش کشیده شدن خیمه‌های کاروان امام حسین در ظهر عاشورا باشند.

علامت‌کشی

علامت‌کشی یک از رسومی است که در ظهر تاسوعا و ظهر عاشورا در شهرستان دورود رواج دارد و به این معنا است که چند نفر به نوبت یک علم که در جلوی دسته‌جات عزاداری حرکت می‌کند را بلند کرده و هرکسی در حد توان خود آن را رو به جلو می‌برد.

علم از جنس آهن است و با تیغه‌های فلزی ساخته شده که با پارچه‌های مشکی پوشانده شده است و این علم‌ها را می‌توان نمادی از بیرق علم‌دار کربلا دانست که عاشقان و دلباختگان حسینی آن را بلند می‌کنند.

هنگامی که علامت بر دوش فردی قرار می‌گیرد، دریافت نذورات از مردم نیز صورت می‌پذیرد به نحوی که نذر کننده مبلغ پولی که مورد نذر است را در دهان علامت‌کش قرار می‌دهد و اغلب نذورات جمع‌آوری شده مصرف مخارج هیئت‌ها می‌شود.

گل مالی

گل مالی یکی از رسومی است که سابقه و رواج بسیاری در منطقه استان لرستان به‌ویژه شهرستان دورود دارد به نحوی که اکثر دسته‌جات عزاداری در صبح عاشورا و پیش از آغاز مراسم اقدام به گل مالی می‌کنند.

گل مالی در فرهنگ استان لرستان نمادی از عزا و ماتم است که در اکثر مراسم‌ عزاداری انجام می‌شود.

در تهیه این گل‌ها سعی می‌شود تا از خاک رس نرم استفاده شود و اغلب تربت کربلا نیز جهت متبرک کردن گل به آن اضافه می‌شود.

گل مالی را می‌توان یکی از راه‌های نشان دادن ارادت مردم شهرستان دورود به خاندان عصمت و طهارت دانست که همچنان زنده مانده است.

حرکت کاروان اسرا

یکی از برنامه‌هایی که در سالیان نزدیک در شهرستان دورود برگزار می‌شود، حرکت کاروان نمادی اسرای کربلا در سطح شهرستان است.

این مراسم در عصر روز عاشورا آغاز شده و اجرای آن به این شکل است که به صورت نمادین کاروان اسرای کربلا در عصر روز عاشورا توسط سپاه دشمن به سوی شام به حرکت در می‌آید را طراحی کرده‌اند و رنج‌هایی که خاندان عصمت و طهارت در طول این سفر متحمل شده‌اند، را به نمایش در می‌آورند.

این مراسم که با حضور گسترده عزاداران همراه است با نوحه‌خوانی همراه بوده و عزاداران نیز کاروان را همراهی می‌کنند.

گزارش از توحید وانشانی

انتهای پیام/2304/م40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول