اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای هماهنگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور:

وضعیت دانشگاه‌های غیر انتفاعی مازندران بحرانی است

رئیس شورای هماهنگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور گفت: وضعیت دانشگاه‌های غیر انتفاعی مازندران بحرانی است.

وضعیت دانشگاه‌های غیر انتفاعی مازندران بحرانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، غلامرضا کیانی صبح امروز در هم‌اندیشی با اتحادیه دانشگاه‎ها و موسسه‌های آموزش عالی غیر دولتی و غیرانتفاعی استان که در استانداری مازندران تشکیل شد، در گزارشی وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی استان در مقایسه با سایر زیر نظام‌های آموزش عالی، اظهار داشت: نقش بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی موثر است.

وی با اشاره به اینکه  به طور متوسط در هر سال حدود هفت موسسه تا پایان برنامه سوم در کشور ایجاد شده بود، افزود:  در برنامه چهارم به طور متوسط سالانه 39 موسسه ایجاد شده بود که بیش از 73 درصد از موسسات غیرانتفاعی پس از سال 83 تاسیس شد.

این مسئول تصریح کرد: 23 درصد از موسسات در منطقه دو تقسیمات اتحادیه شامل موسسات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در کمتر از چهار درصد مساحت و برای کمتر از  10 درصد جمعیت کشور دایر شده است.

وی متذکر شد: استان مازندران تنها با چهار درصد جمعیت و 46/1 درصد وسعت کشور 54/13 درصد موسسات کشور را در خود جای داده است.

کیانی به چگونگی جذب دانشجو در زیر نظام‌ها تا پایان برنامه چهارم اشاره کرد و گفت: از حدود 59 هزار ظرفیت ایجاد شده در مقطع کاردانی موسسات غیرانتفاعی 26 هزار نفر معادل 44 درصد در این مقطع ثبت‌نام کردند.

وی با اعلام اینکه وضعیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی مازندران بحرانی است، افزود: حدود 33 هزار ظرفیت دانشگاه غیر انتفاعی خالی بوده است.

نایب رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور، گفت: این بخش در پایان برنامه چهارم 10500 صندلی خالی معادل 46 درصد ظرفیت در مقطع کارشناسی داشته است.

وی افزود: به طور کلی 53 درصد ظرفیت غیرانتفاعی‌ها در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته در پایان برنامه چهارم خالی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در پایان برنامه چهارم توسعه تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد هشت درصد و پیام نور 15 درصد از برنامه پیش افتاده بود، تصریح کرد: اما در دانشگاه علمی و کاربردی تعداد دانشجو مطابق برنامه محقق شد.

کیانی اضافه کرد:  تعداد دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی که می‌بایست 45 هزار و 300 نفر باشد حداکثر به 300 هزار نفر رسید یعنی 15 هزار و 300  نفر و حدود 30 درصد کمتر از برنامه  پیش‌بینی شده بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد و پیام نور برای جذب دانشجو مختار بوده و می‌توانند به صورت فراگیر اقدام به ثبت‌نام دانشجو کنند و برای تکمیل ظرفیت نیز آزادی عمل دارند، تصریح کرد: اما موسسات غیر انتفاعی چنین اختیاری ندارد.

وی با بیان اینکه موسسات غیر انتفاعی در اشتغال‌زایی کمک حال دولت هستند، گفت: موسسات غیر انتفاعی در استان با داشتن حدود 1170 کارمند و 470 عضو هیئت علمی برای 1640 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کردند.

کیانی یادآور شد: هر دانشجوی بومی ماهانه حدود 150 هزار تومان و هر دانشجوی غیربومی مبلغ 500 هزار تومان در استان آورده نقدی داشته و هزینه می‌کند.

وی با اعلام اینکه دولت می‌تواند با کاهش معنی‌دار ظرفیت دولتی‌ها درسطوح کاردانی و کارشناسی به غیردولتی‌ها کمک کند، گفت: عدم هماهنگی بین نهادهای حاکمیت در این بخش وجود دارد که دولت می‌تواند نگرش مسئولان و تعاملات استانی و شهری را در این بخش تسهیل بخشد.

وی بر همکاری موثر بخش صنعت و تجارت با دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: صنعت می‌تواند در زمینه طرح‌ها به خصوص کارورزی و بازدید دانشجویی به دانشگاه‌های غیردولتی کمک کند.

کیانی در پایان سخنانش از استاندار مازندران خواستار رفع مشکل دانشگاه‌های غیردولتی شد و گفت: ضرورت دارد برای رفع مشکلات تعامل منظمی بین استانداری، مسئولان مرتبط و نمایندگان استان با مراکز غیرانتفاعی ایجاد شود.

به گزارش فارس، مازندران 47 موسسه غیرانتفاعی دارد.

انتهای پیام/86006/ی40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول