اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حمایت از موسسات غیرانتفاعی با حذف دوره کارشناسی/ ورود جدی وزارت علوم به موسسات غیر انتفاعی

روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی مازندران خواستار حمایت از موسسات غیرانتفاعی با حذف دوره کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی شدند.

حمایت از موسسات غیرانتفاعی با حذف دوره کارشناسی/ ورود جدی وزارت علوم به موسسات غیر انتفاعی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نشست هم‌اندیشی موسسات غیرانتفاعی با حضور دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیر‌دولتی کشور، استاندار مازندران و روسای دانشگاه‌های غیردولتی، پیام نور و فنی و حرفه‌ای و غیره در استانداری مازندران برگزار شد که در این جلسه روسای چند دانشگاه غیرانتفاعی مازندران با طرح مشکلات مربوط به موسسات خصوصی، خواستار رسیدگی از سوی مسئولان و نماینده عالی دولت در استان شدند.

نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در این جلسه با عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) اظهار داشت: برای شناخت فرهنگ عاشورا نیازمند شناخت فرهنگ غدیر و انتظار است.

مصطفی کواکبیان با اشاره به اینکه سه فرهنگ عاشورا، غدیر و انتظار با هم مرتبط هستند، افزود: ظلم و استکبار ستیزی، اصلاح و تحول در امور جاری، مردم دوستی، عدالت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، برخورد نقادانه حتی با مخالفان، شایسته‌سالاری و لیاقت محوری از شاخص‌های فرهنگ عاشورایی، غدیر و انتظار هستند. 

توجه ویژه به 47 موسسه غیردولتی در مازندران 

کواکبیان بزرگ‌ترین درخواست روسای دانشگاه‌های غیر دولتی را اصلاح اساسنامه از سوی دولت دانست و ادامه داد: 400 هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل می‌کنند اگر قرار است در این دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند نیازمند حمایت دولت هستند.

کواکبیان با بیان اینکه در دولت اعتدال، عدالت صورت می‌گیرد، بیان داشت: نباید بشنویم عده‌ای به نام ایرانیان و یا غیر ایرانیان برای خود موسسه‌ای تاسیس کنند و از فرصت‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه مازندران در سطح کشور بالاترین موسسه آموزش عالی غیر دولتی را دارد، تصریح کرد: می‌طلبد مجموعه‌ای دست‌اندرکاران دولتی، آموزش عالی و استانداری مازندران عنایت ویژه‌ای به 47 موسسه غیر دولتی در استان داشته باشند. 

دولت هیچ بهایی به دانشگاه‌های دولتی نمی‌دهد

رئیس دانشگاه آموزش عالی راه بابل نیز با اشاره به اینکه روسای دانشگاه‌های غیردولتی از نظر ارزیابی اقتصادی و اجتماعی شباهت زیادی با کشاورزان دارند، گفت: نااطمینانی یکی از معضلات کشورهای در حال توسعه است که سبب نگرانی در بخش اقتصاد می‌شود.

احمد جعفری‌صمیمی به تاثیر دانشگاه‌های غیرانتفاعی در اشتغال‌زایی استان اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های غیر دولتی روی بودجه، درآمد‌زایی دولتی، کاهش خدمات به قشر عظیمی از دانشجویان، افزایش کیفی آموزش بدون کمک‌های دولتی تاثیر زیادی برای حمایت از دولت دارند.

وی با بیان اینکه دولت هیچ بهایی به دانشگاه‌های دولتی نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی حذف شود.

صمیمی سطح تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی مازندران را نسبت به دانشگاه مالزی بالاتر دانست و گفت: 12 هزار دانشجو ایرانی از کشور به مازی می‌روند اما از نظر سطح کیفی پایین‌تر از غیردولتی‌های کشور هستند.

وی با اعلام اینکه دانشگاه‌های دولتی به سمت تحصیلات تکمیلی پیش روند، افزود: تمرکززدایی بحث مهمی است که ارزیابی و پذیرش دانشجو در داخل استان انجام شود.

رئیس دانشگاه راه بابل رقابت در بخش خصوصی را زیاد دانست و تصریح کرد: خانواده‌ها به‌دنبال کیفیت هستند که از نظر کیفی غیردولتی‌ها موفق بودند.

وی از استاندار مازندران خواست تا دانشگاه‌ها بتوانند از امکانات موجود و ظرفیت‌های استانی مانند سالن‌های ورزشی استفاده کنند.

رئیس دانشگاه شفق تنکابن نیز با بیان اینکه دانشگاه‌های غیر دولتی از هیئت علمی سطح بالا بهره‌مند می‌شوند بیان داشت: سیاستگذاری در دانشگاه‌ها با نظر و اندیشه انجام می شود.

محسن حاج‌آقایی افزود: ما به دلیل داشتن روحیه فرهنگی جرات دست کشیدن از این کار را نداریم.  

تقویت ارتباط بین دانشگاه مازندران و غیردولتی‌ها 

رئیس دانشگاه ادیب مازندران نیز با اشاره به اینکه باید به ارتباط بین دانشگاه مازندران و غیردولتی‌ها تاکید شود، گفت: ضرورت دارد پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشگاهی کاربردی شود.

حسین روزبهی افزود: مطرح شدن مشکلات دانشگاه‌های غیرانتفاعی مازندران از سوی استاندار ضرورت است، رعایت قانون از سوی آموزش عالی مشکل موسسات غیردولتی را حل می‌کند.

رئیس موسسه آمل نیز با بیان اینکه تغییر آموزش در دوران تحصیلی دانش‌آموزان برای دانشگاه‌ها نگران‌کننده است، افزود: دانش‌آموزان به سمت هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش سوق داده می‌شوند.

ابراهیم صالحی‌عمران ادامه داد: تا چهار الی پنج سال آینده دانشگاه‌ها با کمبود دانشجو در رشته‌های مختلف نظری روبه رو می شوند.

وی با تاکید براینکه باید فرصت شناسی کرد، متذکر شد: رشته‌های کاردانی در برنامه آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد. 

در مازندران هیچ‌گونه سطح بندی دانشگاهی نداریم

رئیس دانشگاه پیام نور مازندران نیز با بیان اینکه در مازندران هیچ‌گونه سطح بندی دانشگاهی نداریم، گفت: معتقدیم مجموعه دانشگاهی در مازندارن باید با مدیریت استاندار به سمت توسعه استان پیش روند.

وی با بیان اینکه مردم به دانشگاه پیام نور اعتماد دارد، تصریح کرد: اگر یک روز دانشجو هم نداشته باشیم به عنوان یک دانشگاه در خدمت جامعه هستیم.

موحدمنش اعتبار دولتی سال گذشته به دانشگاه پیام نور را 400 میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: هزینه جاری این دانشگاه 6 میلیارد تومان است اما این دانشگاه با کمترین بودجه به کیفی‌سازی روی آورده و عالی‌ترین خدمات را ارائه می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه هنوز یک دانشجوی دانشگاه پیام نور به دلیل مشکل مالی از پرداخت شهریه محروم از درس نشده است، گفت: با هزینه شخصی کمک‌حال دانشجو می‌شویم.

وی اذعان داشت: ما برای توسعه آموزش عالی به فکر درآمد نیستیم.

 دانشگاه مازندران به سمت تحصیلات تکمیلی پیش‌ می‌رود

معاون آموزشی دانشگاه مازندران نیز با بیان اینکه در طرح آمایش وضعیت آموزش عالی مطلوب است، گفت: برخی اشکالات وجود دارد که نیازمند بازنگری است.

رحمت‌الله عباس‌نژاد افزود: نظارت سبب شد تا در پنج سال گذشته دانشگاه‌های مازندران در دو سال متوالی رتبه اول کشوری را کسب کنند و همچنان در رده بالا باقی بمانند.

وی رشد موسسات غیر انتفاعی در مازندران را مطلوب دانست و ادامه داد: به لحاظ ورودی در آموزش عالی دچار چالش جدی شد که بخشی از آن به سیاست‌های از قبل تعیین شده بر می‌گردد.

عباس‌نژاد مباحث و مشکلات دانشگاه‌های غیر انتفاعی در مازندران را استانی ندانست و گفت: این مشکلات در سطح کشور مطرح است.

وی یادآور شد: رشد فزاینده برخی زیر نظام‌های آموزشی باعث این وضعیت بحرانی شد.

معاون دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه این مشکلات باید به صورت کارگروهی مورد بررسی قرار گیرد، بیان داشت: دانشگاه مازندران تلاش کرد در آموزش عالی کاردانی و کارشناسی را به سمت غیر انتفاعی‌ها سوق دهد.

وی افزود: دانشگاه مازندران به سمت تحصیلات تکمیلی پیش‌ می‌رود.

عباس‌نژاد از وجود سه هزار دانشجوی ارشد در دانشگاه مازندران خبر داد و گفت: 124 دانشجو مقطع دکترا در دانشگاه مازندران تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مازندران در طرح آمایش قطب آموزش عالی کشور است، اظهار داشت: ماموریت فرا ملی فراموش نشود، دانشگاه‌ها به سمت جذب دانشجوی فرا ملی پیش روند. 

وزارت علوم در بحث غیر انتفاعی‌ها جدی‌تر وارد شود

نماینده حراست وزارت علوم در دانشگاه‌های غیر انتفاعی نیز گفت: با توجه به اینکه دانشگاه مازندران منتخب استان است هیئت نظارت در مرکز استان مستقر است.

محمد آقاپور افزود: روسای دانشگاه‌ها پیشنهاد دهند تا نمایندگی استانی در دانشگاه مازندران صورت گیرد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد وزارت علوم در بحث غیر انتفاعی‌ها جدی‌تر وارد شود.

این مسئول با اشاره به اینکه موسسات غیر انتفاعی استان مازندران در مباحث فرهنگی دانشگاهی خوب وارد شدند، اذعان داشت: این رویه مستمر باشد.

انتهای پیام/86006/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول