اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بوشهر:

روانشناسی معماری در ساخت و ساز در دستور کار قرار گیرد

امام جمعه بوشهر گفت: باید روانشناسی معماری در ساخت و ساز در دستور کار قرار گیرد.

روانشناسی معماری در ساخت و ساز در دستور کار قرار گیرد

به خبرگزاری فارس از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری عصر امروز در سمینار بازخوانی تحلیلی بهسازی و نوسازی بافت‌های تاریخی شهری که در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد، گفت: در بافت قدیم یکی از ویژگی‌های روشن ایجاد صمیمیت درون و برون سازه با انسان‌های درون و بیرون است.

وی با بیان اینکه نباید معماری بافت قدیم را فقط یک تجربه بدانیم‌ افزود: این معماری یک تجربه برخاسته از دانش و فناوری‌های بومی منطبق با آخرین شرایط برای زیست‌محیطی مناسب با زیست بوم است.

صفایی‌بوشهری با بیان اینکه دانش معماری یکی از پیچیده‌ترین امور عرصه علم و فناوری است، افزود: پیشینه  معماری با حیات انسان آغاز شده است و به خاطر تحول در نوع نگرش زیستی و تنوع در تولید مصالح به عنوان علمی سیال رو به تکامل گذاشته است.

امام جمعه بوشهر گفت: خانه محیطی است برای آسایش‌زایی و آرامش‌افزایی، به همین خاطر باید توجه ویژه‌ای به روانشناسی معماری داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در بوشهر افزود: معماری در حوزه فلسفه تاریخ نشان گویای تمدن شعر و شعور آفرینش سازه‌های زیستی و شناسنامه هویت تمدن یک قوم است و به همین خاطر در شاخص و آمار درجه تمدن هر قوم معماری به عنوان مهم‌ترین شاخص مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه استان بوشهر دارای یک معماری کرانه‌ای منطبق با نیازسنجی‌های علمی و تجربی در عمود تاریخ است، تصریح کرد: خاک بوشهر به علت کم عرض بودن هندسه این بندر و شرایط جوی نیازمند مرتفع‌سازی سازه است.

صفایی‌بوشهری با بیان اینکه خاک بوشهر دارای عناصر بسیار خورنده در عرصه زیرساختی است، افزود: سازه‌هایی که گاهی به پنج تا 6 طبقه می‌رسد روی یک جزیره مرجانی با این ترکیبات ویژه و خورندگی بدون اینکه در عرصه آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و ژئوتکنیک خاک روی آن کار شده باشد، احداث شده است.

وی افزود: در عرصه ارتباط میان دریا، سازه و فضای پسماندها هیچ وقت دچار مشکل و برای دریا ایجاد آلودگی نمی‌کرده و دریا در خدمت خانه‌ها و خانه‌ها در خدمت دریا بوده است.

صفایی‌بوشهری بیان کرد: در بافت قدیم بوشهر چیدمان صحیح طبقات و طراحی زیست‌محیطی اتاق‌ها به ایجاد یک فضای درونی مناسب برای زندگی صمیمی ویک محیط مناسب بیرونی برای همگرایی و همزیستی کمک می‌کند.

امام جمعه بوشهر گفت: باید در تدوین سند چشم‌انداز حفظ و حراست از بافت قدیم با تهیه نقشه راه با مدیریت کارآمد و دانش‌بنیان و تخصیص اعتبارات لازم بافت‌های قدیم را به عنوان کتاب تاریخ هر قوم پاس بداریم و سازه‌های جدید را متناسب با نقشه‌های مناسب با هر محیط زیست و فضای هراستان و شهر طراحی کنیم.

وی در پایان توفیق روزافزون را برای همه نخبگان در این عرصه خواستار شده و از آنها خواست برای حفظ بافت قدیمی استان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

انتهای پیام/66006/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول