اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:

خشکسالی جازموریان کیفیت دام منطقه را کاهش داد

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: خشکسالی‌های اخیر منطقه جازموریان موجب کاهش کیفیت دام‌ها و افزایش بروز بیماری‌های عفونی و متابولیک شده است.

خشکسالی جازموریان کیفیت دام منطقه را کاهش داد

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، ابراهیم توکلی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به خشکسالی‌های منطقه جازموریان و اثرات آن بر روی دام‌های زیاد منطقه اظهار داشت: کاهش شدید علوفه مرتعی، منابع آبی سالم مورد استفاده در تامین آب شرب دام و مواد غذایی موجب فقر غذایی دام و به دنبال آن افت لاشه، کاهش تولید شیر، پشم، کرک، افزایش سقط، شیوع بیماری‌های دامی و ایجاد تلفات در دام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان عنوان کرد: کاهش مواد غذایی موجب پایین آمدن مقاومت دام در برابر بیماری‌های عفونی، بروز بیماری‌های متابولیک و مسمومیت‌ها می‌شود.

توکلی با اشاره به در دسترس نبودن آب کافی و سالم برای شرب تصریح کرد: نبود آب کافی دام را در مقابل عفونت‌های انگلی و یا باکتریایی مستعد و موجب کاهش آبستنی و زاد و ولد می‌شود.

وی بیان داشت: در صورت بروز خشکسالی بیشتر دامداران و عشایر به علت عدم قدرت نگهداری دام به دلیل بالا بودن قیمت علوفه حتی مجبور به فروش دام خود و یا اعزام آن به کشتارگاه قبل از پروار شدن می‌شوند که نتیجه آن کاهش کیفیت لاشه، افزایش میزان لاشه ضبطی، کاهش قیمت دام زنده و اعزام دام‌های مولد به کشتارگاه است.

توکلی با بیان اینکه در منطقه جازموریان تا قبل از بروز خشکسالی، این مرتع به عنوان منبع اصلی غذای دام مرتعی جنوب کرمان و قسمتی از استان سیستان و بلوچستان بوده است، خاطرنشان کرد: خشکسالی منطقه موجب کاهش کیفیت لاشه دام‌ها و افزایش بروز بیماری‌های عفونی و متابولیک شده است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان اذعان داشت: کاهش شدید آب شرب مناسب در منطقه جازموریان، دامداران را با مشکلات عدیده‌ای جبرای تامین آب شرب دام‌ها مواجه کرده است.

وی گفت: این امر سبب شده به دلیل مصرف آب غیر بهداشتی و ناسالم توسط دام‌ها میزان بروز مسمومیت‌ها و بیماری‌های عفونی در دام‌های منطقه افزایش یابد.

توکلی عنوان کرد: در صورت ادامه وضع موجود بیم آن می‌رود که جمعیت دامی منطقه با خطرات جدی روبه‌رو شود و در صورتی که اقدامات لازم برای احیای منطقه جازموریان از طریق رهاسازی آب هلیل‌رود، تجهیز پمپ‌های آب و سایر اقدامات لازم صورت گیرد، علاوه بر افزایش جمعیت دامی منطقه ظرفیت زیادی برای تولید گوشت قرمز برای تامین نیاز استان و حتی کشور به وجود می‌آید.

انتهای پیام/80003/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول