اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

روحانیون عامل ایجاد فضای معنوی در جبهه‌ها بودند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: روحانیون و مبلغان دینی ما علاوه بر اینکه در کنار رزمندگان اسلام علیه دشمن می‌جنگیدند، عامل ایجاد فضای معنوی در جبهه‌ها هم بودند.

روحانیون عامل ایجاد فضای معنوی در جبهه‌ها بودند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در همایش روایت‌گری سیره شهدا اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس رزمندگان ما الگویی کامل از اسلامیت و غیرت دینی را به نمایش گذاشتند، چنانکه حتی حاضر نبودند با زنان خبرنگار خارجی بی‌حجاب مصاحبه کنند.

وی افزود: حجاب و عفاف جزو مهمترین تاکیدات رزمندگان و جزو یکی از اصول مطرح شده در وصیت‌نامه‌های شهداست و این همان معنای استقامت در راه دین است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن و روایات اسلامی مجاهدان فی سبیل‌الله هیچ‌گاه دیگران را مقصر نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: آنان همواره خود را ملامت می‌کنند و به دنبال این هستند که خود را اصلاح کنند و در راستای تقویت نفس خویش بکوشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مسئله شهادت را مورد توجه قرار داد و گفت: در قرآن و روایات شهدا انسان‌هایی اسوه و قابل ستودن معرفی شده‌اند، بنابراین ما نیز وظیفه داریم هر آنچه در توان داریم در معرفی و گرامیداشت شهدا انجام دهیم؛ یادآوری خاطرات شهدا از جمله اقداماتی است که فضای جامعه را معطر به عطر شهدا می‌کند و این کار کمی نیست.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حضور روحانیون در جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس عنوان داشت: امروز جبهه دیگری مقابل حوزویان باز شده و طلاب همواره در حال جهاد با دشمنان هستند؛ امام باقر(ع) در روایتی می‌فرمایند «هیچ قطره‌ای نیست که نزد خداوند محبو‌ب‌تر از خون شهدا و اشک چشم که در تاریکی شب از ترس خدا ریخته شود نیست».

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: طلاب و روحانیون در دوران جنگ هم رزمنده بودند و هم مبلغ و بعد معنوی جبهه‌ها را تامین می‌کردند؛ شهدای ما به حقیقت دارای ویژگی‌های ارزشمندی همچون ایثار در راه خدا بودند و این پیام الهی توسط روحانیون به رزمندگان القا می‌شد.

وی ادامه داد: ایثار بدین معناست که انسان از خود بگذرد تا دیگران بمانند و روحانیون در جبهه‌ها ماندند و تنها به خواندن آیه و روایت اکتفا نکرد؛ روحانیت شیعه در دوران دفاع مقدس هزاران شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرد.

آیت الله حسینی بوشهری عمل به تکلیف را جزو وظایف روحانیون دانست و تصریح کرد: حوزه‌های علمیه ما تنها مرکز درس و بحث نیستند، بلکه علاوه بر بیان احکام و حدود الهی، مجاهدانی تربیت می‌شوند که در هنگامه نبرد لباس رزم می‌پوشند و در مقابل استعمارگران و متجاوزان می‌ایستند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان داشت: بزرگان دین به همه مردم به ویژه به مبلغان دینی آموخته‌اند که از ملامت ملامت‌کنندگان نهراسند و در راه دین از جان و مال خویش بگذرند.

وی اطاعت بی‌چون و چرا از مقام ولایت را جزو دیگر ویژگی‌های شهدا دانست و خاطرنشان کرد: روحانیت ما این پیام را برای رزمندگان دفاع مقدس به ارمغان آورد که امروز شرایطی است که باید بی چون و چرا از ولایت فقیه پیروی و اطاعت کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه جانشینی ولی فقیه به جای امام معصوم در شرایط غیبت توسط روحانیون برای همگان و نیز برای رزمندگان اسلام تبیین می‌شود، گفت: بی‌اعتنایی به دنیا نیز جزو مواردی بود که روحانیت خود ملتزم به آن است و آن را به دیگران نیز آموزش می‌دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: سازش‌ناپذیری در مقابل دشمنان نیز در خطابه‌ها و سخنرانی‌هایی که روحانیون در دوران جنگ داشتند، کاملا مشهود بود؛ در روزهایی که شهرهای ما در چنگ دشمن بعثی بود مبلغان دینی ما با خطابه‌های خود در مناطق گوناگون به اقامه نماز جمعه و جماعت می‌پرداختند و عنوان می‌کردند که ما در مقابل صدام می‌ایستیم و سازش نمی‌کنیم.

وی بیان داشت: رزمندگان ما با تاثیر از فضای معنوی ایجاد شده توسط روحانیون اعتقاد داشتند که باید تا پای جان در دفاع از اسلام و ایران بکوشند به همین دلیل حتی هنگام مجروح شدن نیز مایل نبودند به پشت جبهه بازگردند.

انتهای پیام/78004/ب۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول