اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اندیشمند لبنانی در گفت‌وگو با فارس:

عاشورا پتانسیل بالایی برای ارائه مفاهیم نهضتی به امت اسلامی دارد

اندیشمند لبنانی تاکید کرد که مناسبت عاشورای حسینی از پتانسیل بالایی برای ارائه مفاهیم نهضتی مورد نیاز امت اسلامی برخوردار است.

عاشورا پتانسیل بالایی برای ارائه مفاهیم نهضتی به امت اسلامی دارد

شیخ «حیدر حب الله» از اندیشمندان لبنانی و استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت، با اعلام این مطلب گفت: یکی از مفاهیمی که عاشورا امروزه به امت اسلامی ارائه می‌کند، تفاوت قائل شدن بین موضوعاتی مانند ظلم و قانون گریزی با مفاهیمی مانند رویارویی با استکبار و استبداد است. بر اساس این مفاهیم، نباید زیر لوای نامشروع قرار گرفت، بلکه بایستی به دنبال رویکرد مشروع در قضایای سیاسی و اجتماعی بود.

وی با تاکید بر لزوم رویارویی با ظالمان گفت: در صورتی که توان رویارویی و مقاومت در برابر ظلم را داشته باشیم نباید در سایه ظلم و اشغالگری زندگی کنیم حتی اگر توان تغییر معادلات امور را نداشته باشیم،روح حسینی را نمی‌توان با تن دادن به ظلم و شانه خالی کردن از مفهوم مقامت در یک جا گرد هم آورد.

این اندیشمند لبنانی افزود: هنگامی که در مجالس عزای حسینی شرکت می‌کنیم، جا دارد که به وقت بازگشت به منزل از خودمان بپرسیم که «موضع بنده از قضایای ظالمانه امروز جهان چیست؟ و سهم من چیست؟» و « با توجه به امکاناتی که دارم چه کاری در قبال ظلم به انسان‌های مستضعف و علیه اشغالگری و ضد تضاد طبقاتی و همچنین علیه ظلم به کودک و زنان و نقض حقوق بشر و... انجام داده‌ام؟»، «جایگاه من نسبت به شعارهایی که امام حسین (ع) سر داده است، کجاست؟».

حب الله افزود: این گونه امام حسین (ع) و عاشورا به یک ارزش اسلامی عمومی تبدیل می‌شوند که همه مسلمانان بویژه گروه‌هایی مانند «امامیه»، «الإسماعیلیه»، «زیدیه» و«اباضیه» و همچنین جریان‌های میانه روی جهادی بر آن اتفاق نظر پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول