اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پس از کشته شدن رهبر طالبان پاکستان صورت گرفت

تلاش طالبان برای شناسایی جاسوس نفوذی آمریکا

پس از کشته شدن «حکیم الله محسود» توسط پهپادهای آمریکایی، طالبان تلاش گسترده‌ای را برای یافتن جاسوسی که محل اختفای وی را افشا کرده بود، آغاز کرده است.

تلاش طالبان برای شناسایی جاسوس نفوذی آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، بعد از کشته شدن حکیم الله محسود و دوستانش در حمله پهپادهای آمریکایی، طالبان در تلاش هستند جاسوسان آمریکایی را که بین آنان نفوذ کرده‌اند، شناسایی کنند.

برای شناسایی جاسوسان آمریکایی یک کمیته ویژه نیز بین اعضای طالبان تشکیل شده است.

در همین حال، شورای رهبری طالبان اعلام کرده‌اند، تاکنون برخی اعضای طالبان به جرم جاسوسی برای آمریکا دستگیر شده‌اند و قرار است به زودی مجازات شوند.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد خودروی حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستان به دستگاه ردیاب مجهز شده بود همین موضوع سبب شد پهپادهای آمریکایی به راحتی بتوانند این خودرو را هدف قرار دهند.

پیش از حمله پهپادهای آمریکایی، حکیم الله محسود تصمیم گرفت که در منطقه بنون با هیئتی از علمای پاکستان ملاقات کند. قرار بود بعد از این ملاقات طالبان به طور رسمی درخواست آتش بس دولت پاکستان را بپذیرند.

همچنین بنابر اعلام منابع آگاه، «خان سید سجنا» یکی از رهبران موقت طالبان دستور داده است، جاسوسانی که مقدمات ترور رهبران طالبان را فراهم کرده‌اند، شناسایی شوند.

این در حالی است که سابقه حملات پهپادها نشان می‌دهد، رهبران طالبان همیشه درست در زمانی که قرار است مذاکرات صلح به نتیجه برسد، هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار می‌گیرند.

طبق گزارش اولیه کمیته ویژه طالبان، افرادی بین این گروه نفوذ کرده‌اند که با جلب اعتماد رهبران طالبان در خودروی آنان ردیاب کار می‌گذارند و پهپادهای آمریکایی می‌توانند به کمک این ردیاب هر زمان که بخواهند خودروی مورد نظر را یافته و منهدم سازند.

«نیک محمد» اولین رهبر طالبان پاکستان درست بعد از مصاحبه با بی بی سی هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت. این مصاحبه به کمک یک بی‌سیم انجام شده بود و بعد از این که صحبت‌های نیک محمد با بی بی سی تمام شد مورد حمله پهپادها قرار گرفت.

«ولی الرحمن» یکی دیگر از رهبران طالبان پاکستان زمانی هدف حمله پهپادها قرار گرفت که قرارداد کتبی صلح با پاکستان را نوشته و به دنبال نهایی کردن آن بود.

«بیت الله محسود» رهبر دیگر طالبان زمانی هدف حمله پهپادها قرار گرفت که همراه خانواده‌اش بر پشت بام منزلش نشسته بود.

حکیم الله محسود نیز هنگامی که با تشکیل شورای طالبان برای صلح با پاکستان به توافق رسیده بود هدف حمله پهپادها قرار گرفت.

بیشتر اعضای شورای مرکزی طالبان معتقدند برخی اعضای گروه با آمریکا همکاری می‌کنند و تنها رهبرانی را ترور می‌کنند که به دنبال آتش بس یا صلح با پاکستان باشند.

گفته می‌شود، حکیم الله محسود پیش از اینکه هدف حمله پهپادها قرار گیرد خوشحال به نظر می‌رسید و به نتیجه مذاکرات اطمینان داشت علاوه بر آن باخبر شده بود که هیئتی از علما قرار است با وی ملاقات کنند که این موضوع نقش مهمی در تسهیل روند مذاکره داشت.

در آن روز حکیم الله محسود با افراد و گروه‌های زیادی ملاقات کرد و امکان دارد یکی از همین افراد ردیاب را در خودروی وی کار گذاشته باشد.

رهبر طالبان اطمینان پیدا کرده بود که نتیجه مذاکرات مثبت است و آمریکا قصد ندارد که روند مذاکره را به چالش بکشد به همین جانب احتیاط را از دست داد و با مردم عادی نیز ملاقات می‌کرد.

نکته قابل توجه این است که حکیم الله محسود چند روز قبل از کشته شدن یک مصاحبه مفصل با خبرنگار بی بی سی انجام داد ممکن است جزئیات محل استقرار رهبر طالبان از طریق فیلم تهیه شده توسط خبرنگار بی بی سی لو رفته باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد پس از اینکه حکیم الله محسود سعی کرد تصمیمات مهم خود از جمله آتش بس و صلح با پاکستان را جامه عمل بپوشاند، هدف حمله پهپادها قرار گرفت. با اینکه طالبان خان سید سجنا را به عنوان رهبر این گروه انتخاب کرده‌اند اما مولوی فضل الله با این تصمیم شورای طالبان مخالف است.

برخی از اعضای طالبان معتقدند مولوی فضل‌الله از فرماندهان قدیمی این گروه است و صلاحیت رهبری طالبان را دارد، گذشته از آن اگر نخواهیم وی را برای سرپرستی طالبان انتخاب کنیم باید هشدار فضل الله برای مذاکره با پاکستان جدی بگیریم.

رهبران قبایل محسود معتقدند به توافق نرسیدن برای صلح از همه بیشتر به قبایل آنان آسیب وارد می‌کند.

به گفته رهبران قبایل محسود اگر مولوی فضل الله رأی شورای مرکزی طالبان را نپذیرد طالبان به دو بخش تقسیم می‌شوند با این وجود بزرگترین گروه طالبان همان گروهی خواهد بود که حکیم الله محسود رهبری آن را به عهده داشت و در حال حاضر خان سید سجنا رهبری آن را به عهده دارد.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد، گروه «الیاس کشمیری»، طالبان پنجابی و بخشی از جنگجویان ازبک و تاجیک از طالبان پاکستان پیروی می‌کنند بنابراین اگر مولوی فضل الله حاضر به پذیرفتن نظر شورای مرکزی طالبان نشود، طالبان از پشتوانه اقبال عمومی برای عملیات علیه مولوی فضل‌الله برخوردار خواهند بود و مردم نیز از آنان حمایت می‌کنند.

در همین حال، اگر طالبان موفق به صلح با پاکستان شوند و مولوی فضل الله حاضر به پذیرفتن این صلح نشود اوضاع امنیتی دو طرف مرز افغانستان و پاکستان به چالش کشیده می‌شود و در این صورت آمریکا و دولت کرزی با حمایت از مولوی فضل الله وی را علیه پاکستان تحریک می‌کنند.

این در حالی است که پهپادهای آمریکایی نیز از فضل الله پشتیبانی خواهند کرد و تعداد حملات هوایی به پاکستان افزایش می‌یابد.

در همین حال، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، فعالیت خرابکارانه عوامل خارجی در ماه محرم افزایش می‌یابد.

به گزارش منابع آگاه از وزیرستان شمالی تا چند روز دیگر طالبان نظر قطعی خود را درباره مذاکره با پاکستان اعلام می‌کنند.

با اینکه طالبان از صحبت‌های چودری نثار علی خان وزیر کشور پاکستان درباره تغییر موضع اسلام‌آباد در برابر واشنگتن حمایت کرده‌اند اما بعد از کشته شدن حکیم الله محسود طالبان نسبت به دولت بی‌اعتماد شده‌اند و با دقت فعالیت دولت پاکستان را زیر نظر دارند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول