اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برگزاری مراسم‌های مذهبی در منازل به دلیل نداشتن مسجد

مسجد سنگر مسلمان از زمان پیامبر بوده است و محل اجتماعی برای تداوم ارزش‌های اسلامی، اما بعضی از روستاهای مازندران از این نعمت محروم هستند و منازل‌شان را سنگری برای سنگربانی از ارزش‌های اسلامی قرار داده‌اند.

برگزاری مراسم‌های مذهبی در منازل به دلیل نداشتن مسجد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، اهالی روستای مورِندین تپه شهرستان نکا سال‌ها است که از نداشتن مسجد رنج می‌برند و مراسم مذهبی را در منازل اهالی برگزار می‌کنند.

مساجد به عنوان مکان امن و محل عبادت نقش مهمی در پیروزی نهضت اسلامی به رهبری امام‌خمینی(ره) در سال‌های مبارزات مردم ایران همچنین پایگاه ساماندهی و اعزام بسیجیان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بوده است.

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه فراوانی به مساجد و حسینیه‌ها همچنین اماکن مذهبی و امامزاده‌ها شد تا جایی که می‌توان سال‌های اخیر را به نوعی دوران شکوفایی و بازسازی این اماکن مقدس دانست.

مردم نیز همپا و گاهی جلوتر از مسئولان و متولیان این حوزه با انجام نذورات مالی و انجام خدمات فنی با تمام اعتقاد خود پا به میدان ساخت و بازسازی مساجد تکایا حسینیه‌ها و بقاع امامزادگان گذاشتند و در این بین ارادت مردم مازندران به مساجد زبانزد است.

اما مساله‌ای که گاهی اوقات در برخی نقاط روستایی و دور افتاده دیده می‌شود مشکلات مالی مردم در برخی روستاهای کم جمعیت یا کم‌بضاعت برای ساخت و تجهیز این اماکن است.

در یکی از این موارد مردم و هیئت امنای مسجدی در روستای مورندین تپه شهرستان نکا با مشکل مالی در ساخت این مسجد مواجه شده‌اند.

اصغر کریم‌پور از اعضای شورای اسلامی روستای مورندین‌تپه در این‌ مورد گفت: روستای مورندین تپه دارای 80 خانوار است و اهالی روستا را کشاورزان بی‌بضاعتی تشکیل می‌دهند که بیشتر مذهبی هستند.

وی اظهار داشت: در سال 1389 به علت فرسودگی زیاد و خطرآفرین شدن مسجد قدیمی که کاربری حسینیه نیز داشت اقدام به تخریب آن کردیم تا مسجد جدید را در همان مکان بنا کنیم.

کریم‌پور افزود: برای ساخت مسجد از اهالی روستا مبالغی را به عنوان کمک دریافت کردیم اما این مبالغ حتی برای ساخت بخش کوچکی از مسجد نیز کافی نبود که همین مساله موجب شد تا اهالی بیش از دو سال از داشتن مسجد محروم باشند.

وی افزود: در همین راستا سه نفر از اعضای هیئت امنای مسجد روستا برای ادامه روند ساخت مسجد اقدام به دریافت 60 میلیون تومان وام از بانک توسعه تعاون کردند اما با توجه به کم‌بضاعت بودن اهالی روستا در بازپرداخت وام به بانک عاجز مانده‌ایم.

کریم‌پور گفت: همین مساله موجب شد تا بانک از اعضای هیئت امنای مسجد روستا شاکی شده و آنان را به دادگاه احضار کنند و این درحالی است که این افراد نیز خود از قشر کم درآمد و بی‌بضاعت روستا هستند.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر که روستای مورندین تپه فاقد مسجد است اهالی مجبور شدند نماز جماعت مراسم شب‌های ماه مبارک رمضان و عزاداری‌های ماه محرم را در منازل اهالی برگزار کنند.

این مسئول اذعان داشت: در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1390 و همچنین انتخابات ریاست جمهوری به علت نبود بودن مسجد آماده مجبور شدیم صندوق‌های رای را در کوچه‌ها مستقر کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: برای ساخت مسجد تاکنون به تمامی مراجع سازمان‌ها ادارات ذی‌ربط و نمایندگان مردم نکا بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز مراجعه کردیم اما به جز مبلغ ناکافی نماینده مردم نکا در مجلس شورای اسلامی هیچ کمکی به این مسجد نشده است.

کریم‌پور افزود: مقیمی نماینده مردم شهرستان‌های نکا بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی که در سال گذشته قول مساعدت برای کمک به ساخت مسجد به ما داده بود امسال مبلغ 10 میلیون تومان به این مساله اختصاص داد که هرچند مراتب سپاسگزاری مردم را در بر داشت اما این مبلغ برای ساخت مسجد ناکافی است.

وی در پایان گفت: امیدوارم نمایندگان مسئولان و خیران هیئت امنای این ‌مسجد را در ساخت مسجد و پرداخت دیون بانکی یاری کنند تا حداقل از به زندان رفتن هیئت امنای مسجد روستای مورندین تپه به جرم ساختن مسجد جلوگیری شود.

مشکل بدهی‌ هیئت امنای مساجد در یکی دیگر از روستاهای مازندران نیز موجب مقروض شدن هیئت امنا به بانک‌ها شده است به‌طوری که خادمان مسجد در روستای کوات از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری نیز با همین مشکل دست‌و پنجه نرم می‌کنند و می‌طلبد مسئولان در آغازین روزهای ماه محرم به مشکل این افراد رسیدگی کنند.

انتهای پیام/86021/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول