اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد

خسارت 3 میلیارد تومانی به صنعت نوغان کشور

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی از خسارت سه میلیارد تومانی صنعت نوغان کشور به دلیل واردات بی‌رویه ابریشم در کشور خبر داد.

خسارت 3 میلیارد تومانی به صنعت نوغان کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسن فتحی‌نیا ظهر امروز در نشست مشترک استان‌های گیلان، خراسان رضوی و گلستان درباره راهکارهای احیا و رونق دوباره تولید پیله ابریشم، خواستار تدوین سند راهبردی صنعت نوغان کشور شد و اظهار کرد: صنعت نوغانداری و ابریشم‌کشی رو به نزول است.

وی صنعت نوغان کشور در حوزه ساختار، تشکیلات و اعمال سیاست‌ها را نیازمند مدیریت واحد خواند و افزود: در حوزه تولید و عرضه محصول نوغان نوسان بسیاری داریم و مقررات در حوزه واردات و صادرات محل ایراد است.

فتحی‌نیا با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در سال 89، تصریح کرد: اثر محسوسی از اجرای آیین‌نامه مذکور نمی‌بینیم و حساسیتی در این زمینه وجود ندارد.

فرماندار ویژه شهرستان تربت حیدریه به قدمت تاریخی صنعت نوغانداری و ابریشم در گیلان و خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: صنعت نوغان اشتغال ارزان ایجاد می‌کند و این صنعت می‌تواند به تولید راهبردی استان‌های مذکور تبدیل شود.

*شورای ملی ابریشم کشور تشکیل شود

وی خواستار تشکیل شورای ملی ابریشم کشور با حضور بعضی از وزرا، نمایندگان مجلس، استانداران و فرمانداران مناطق تولید نوغان در کشور شد و بیان کرد: شورای مذکور می‌تواند برای توسعه صنعت نوغان کشور سیاست‌گذاری انجام دهد.

فتحی‌نیا از خسارت سه میلیارد تومانی صنعت نوغان کشور به دلیل واردات بی‌رویه ابریشم در سال جاری خبر داد و یادآور شد: سال 89 تولید پیله تر کشور 5 هزار و 400 تن بود و امسال به 890 تن کاهش پیدا کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اشتغال 80 هزار خانوار در صنعت نوغان کشور در سال 79، اضافه کرد: امسال شاغلان صنعت نوغان کشور به 10 هزار خانوار کاهش پیدا کرده است.

وی 70 درصد تولید ابریشم کشور را در شهر «بای» در تربت حیدریه عنوان کرد و افزود: تربت حیدریه با کمبود آب مواجه است و باید تغییر کشت داشته باشیم.

فتحی‌نیا فعالان صنعت نوغان را بسیار علاقه‌مند و با انگیزه توصیف کرد و افزود: سال‌های گذشته یک‌هزار و 200 کارگاه ابریشم‌کشی با اشتغال 3 هزار و 200 نفر در شهر «بای» وجود داشت و اکنون تعداد شاغلان صنعت نوغان در این شهر به 500 نفر کاهش پیدا کرده است.

فرماندار ویژه تربت حیدریه با اشاره به تولید 832 تنی نخ ابریشم در کارگاه‌های شهر «بای»، تصریح کرد: امسال میزان تولید نخ ابریشم به 140 تن رسیده است.

وی نخ ابریشم تولیدی در «بای» را بسیار مرغوب دانست و بیان کرد: صنعت فرش کشور متقاضی جدی نخ ابریشم ایران است.

فتحی‌نیا به نیاز سالانه یک‌هزار تن نخ ابریشم کشور اشاره کرد و یادآور شد: نخ مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور به طرف واردات غیر رسمی و قاچاق گرایش پیدا کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با تاکید بر پشتیبانی دولت در توسعه صنعت نوغان کشور، اظهار کرد: امکان تولید نخ ابریشم مورد نیاز کشور در خراسان رضوی وجود دارد و می‌توانیم محصول با کیفیت تولید کنیم.

وی خواستار احیا و مرمت سالن‌های پرورش کرم ابریشم شد و افزود: پیگیری ردیف اعتباری برای صنعت نوغانداری کشور حائز اهمیت است.

فتحی‌نیا راه‌اندازی بخش تحقیقات صنعت نوغان در خراسان رضوی را تاثیرگذار دانست و بیان کرد: بیمه درآمد در افزایش تولید پیله ابریشم موثر است.

*تولید 200 تن زعفران در خراسان رضوی

فرماندار ویژه تربت حیدریه در ادامه با اشاره به تغییر کشت زمین‌های این شهرستان به زعفران، خاطرنشان کرد: 250 تن زعفران در کشور تولید می‌شود و از این رقم 200 تن سهم خراسان رضوی است.

وی، تولید سالانه زعفران در تربت حیدریه را 74 تن اعلام کرد.

انتهای پیام/84001/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول