اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه جیرفت:

گویش محلی جنوب کرمان ریشه زبان باستانی دارد

استاد ادبیات دانشگاه جیرفت گفت: گویش محلی جنوب کرمان ریشه زبان باستانی و میانه دارد.

گویش محلی جنوب کرمان ریشه زبان باستانی دارد

محسن اکبرآبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت در زمینه ویژگی‌های گویش محلی جنوب استان کرمان اظهار داشت: گویش‌های حوزه هلیل‌رود که متعلق به گروه زبان‌های ایرانی جنوب غربی هستند و از جلگه جیرفت تا کهنوج، جازموریان و ... را در برگرفته‌اند، اشتراکات ویژه‌ای با گویش‌های حال حاضر جنوب ایران دارند.

وی افزود: این تشابهات، مختص زبان نیست، بلکه به لحاظ فرهنگی نیز، این مناطق دارای همپوشانی معناداری هستند که می‌توان از آنها تحت عنوان یک جامعه زبانی- فرهنگی یاد کرد.

استاد دانشگاه جیرفت بیان داشت: با پیدایش و کشف تمدن کهن هلیل، توجه به این گویش‌ها اهمیتی دوچندان می‌یابد، زیرا این زبان و به تبع آن گویش است که به عنوان یک عامل ارتباطی، گنجینه و ذخیره ارزشمندی از رسوم، آداب و فرهنگ‌هایی است که به مرور زمان از بین رفته‌اند و رسوب و ته‌مانده‌ای از آنها در برخی واژگان به‌جا مانده است.

اکبرآبادی گفت: با نگاهی در زمان و تاریخ می‌توان اشتراکات فراوانی بین این گویش‌ها و زبان ایرانی باستان و میانه یافت و با تسرّی این اشتراکات به تمدن هلیل، می‌توان به شفاف‌سازی گوشه‌ای از این تمدن بزرگ پرداخت.

وی با اشاره به انجام کار پژوهشی در زمینه گویش جنوبی استان کرمان عنوان کرد: با رویکردهای جامعه شناختی، انسان شناسی، فرهنگی و در گویش حوزه هلیل‌رود می‌توان زمینۀ بازسازی گوشه‌ای از تمدن هلیل و دستیابی به برخی ویژگی‌های آوایی و نحوی زبان‌های باستان و میانه را فراهم کرد، با این نگاه، گویش حوزه هلیل‌رود هویت‌ساز خواهند بود.

اکبرآباد خاطرنشان کرد: با انجام این پژوهش‌ها در این بخش و شناخت گویش محلی جنوب کرمان به عنوان یکی از برجسته‌ترین اشتراکات این حوزه، می‌تواند ترسیم کنندۀ جامعۀ زبانی و فرهنگی در جنوب ایران باشد.

انتهای پیام/80007/س30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول