اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان:

62 شهر کرمان با تنش آبی مواجه هستند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه طرح نجات آب با اداره کل آموزش و پرورش کرمان ‌گفت: 62 شهر در استان کرمان با تنش آبی روبه‌رو هستند.

62 شهر کرمان با تنش آبی مواجه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی در منطقه گرم و خشک قرار دارد و به لحاظ منابع آبی نیز در مضیقه است.

خشکسالی‌های دهه گذشته نیز بر کاهش منابع آبی و سفره‌های آب زیرزمینی استان کرمان و کشور تاثیر به سزایی داشته است و به گفته مسئولان امر، زنگ خطر کم‌آبی در کرمان به صدا درآمده است.

طرح‌ ‌دانش‌آموزی نجات آب با عنوان «داناب» که در سطح ملی به اجرا گذاشته شده ‌به منظور فرهنگ‌سازی در حفظ بهتر منابع آبی و با توجه به تاثیرگذاری این قشر برنامه‌ریزی شده است.

تفاهم‌نامه طرح داناب به منظور آموزش دانش‌آموزان برای نجات آب و حفظ بهتر منابع آبی پیش از ظهر امروز مابین اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان و شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان منعقد شد.

طبق این تفاهم‌نامه 8 هزار و 800 دانش‌آموز 64 دبیرستان دوره اول استان کرمان به فعالیت‌های آموزشی و کارگاهی در زمینه حفظ و نگهداری از آب می‌پردازند.

75 درصد آب حاصل از بارندگی در کرمان تبخیر می‌شود

سید‌محسن ثمره‌هاشمی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در ‌آیین امضای تفاهم‌نامه طرح دانش‌آموزی نجات آب با اداره کل آموزش و پرورش کرمان اظهار داشت: متوسط بارندگی در استان کرمان با 183 هزار کیلومترمربع وسعت، 135 تا 140 میلی‌متر در سال است.

وی افزود: حجم بارندگی‌های سالانه در استان کرمان 25 میلیارد مترمکعب است که به دلیل کویری و خشکی منطقه 18 میلیارد مترمکعب آن به صورت تبخیر از دست می‌رود.

ثمره‌هاشمی تصریح کرد: از میزان آب استحصالی در استان کرمان 1.08 میلیارد مترمکعب آب روان است و تنها 1.75 میلیارد مترمکعب آب به صورت غیرمستقیم جذب سفره‌های آب و 3.85 میلیارد متر مکعب به صورت مستقیم ذخیره می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از 25 میلیارد مترمکعب بارندگی در استان کرمان حدود یک پنجم آن یعنی معادل 5.6 میلیارد مترمکعب برای استفاده ذخیره می‌شود.

بیلان برداشت آب در‌ کرمان منفی 1.1 میلیارد متر مکعب است

ثمره‌هاشمی با اشاره به برداشت 6.7 میلیارد مترمکعبی آب در استان کرمان اظهار داشت: بیلان برداشت آب در استان کرمان منفی 1.1 میلیارد متر مکعب است که از طریق 24 هزار چاه مجاز، یک هزار و 200 چشمه، یک هزار و 900 رشته قنات و چاه‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد.

وی افزود: سفره‌های آب زیرزمینی استان کرمان طی قرن‌ها تشکیل شده و در 100 سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی از 30 متر تا 350 متر آب سفره‌ها به صورت برداشت غیرمجاز برداشت‌ شده است.

سطح ایستابی آب دشت‌های کرمان 40 متر پایین رفته است

ثمره‌هاشمی با بیان اینکه برداشت غیرمجاز آب از طریق چاه‌های غیرمجاز و برداشت خارج از پروانه است، تصریح کرد: در نتیجه این عمل سالانه 30 سانتیمتر تا 40 متر سطح ایستابی آب در دشت‌های کرمان پایین‌تر می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان خاطر نشان کرد: شوری آب کرمان از 2 هزار واحد در سال 60 به 12 هزار واحد در سال جاری رسیده است.

ثمره‌هاشمی گفت: در مکان‌هایی از دشت به نظر می‌رسد که دهنه چاه از سطح زمین بالاتر است، اما در واقع زمین‌های اطراف چاه به دلیل تخلیه بیش از اندازه سفره‌های زیرزمینی فروکش کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان عنوان کرد: در حال حاضر در حاشیه شهر کرمان از رگه‌های سفره‌های زیرزمینی آب برداشت می‌شود.

62 شهر کرمان با تنش آب مواجه هستند

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل و جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب اظهار داشت: طی سال گذشته 100 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی در استان کرمان نصب شده است.

ثمره‌هاشمی تصریح کرد: از مجموع 64 شهر استان کرمان تنها شهرهای بردسیر و نگار با تنش آب روبه‌رو نیستند و 62 شهر دیگر با بحران آبی مواجه‌اند.

وی بیان داشت: برای تامین آب کرمان 16 چاه در منطقه قریه‌العرب وجود دارد که هشت چاه اکنون دچار مشکل شده و شن بالا می‌آورند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به اجرای طرح دانش‌آموزی نجات آب ابراز داشت: دانش‌آموزان زمانی که از ابتدا با موضوع آب و اهمیت آن برای استان در جریان قرار داشته باشند، آینده خوبی را پیش روی خواهیم داشت.

ثمره‌هاشمی افزود: برای اینکه ارزش آب را بدانیم، باید پایه‌گذاری صورت گیرد که آموزش و پرورش می‌تواند بهترین مکان برای این امر باشد.

آمادگی جامعه دانش‌آموزی کرمان برای نجات آب

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در جریان انعقاد تفاهم‌نامه طرح دانش‌آموزی نجات آب با شرکت آب منطقه‌ای کرمان اظهار داشت: برای آموزش و پرورش یک حسن است که در فرهنگ‌سازی امور مختلف، بهترین فکر و مجری دانش‌آموزان است.

ابراهیم شیخ‌بهایی افزود: یکی از موفق‌ترین طرح‌هایی که دانش‌آموزان در ترویج و اجرای آن موثر بودند، همیار پلیس بود که نتایج حاصله در کاهش بار جرائم رانندگی اثر بسزایی داشت.

وی خاطر نشان کرد: 500 هزار دانش‌آموز و 70 هزار شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش می‌توانند بهترین عملکرد را در اجرای طرح نجات آب داشته باشند.

شیخ‌بهایی گفت: آموزش و پرورش آمادگی کامل را برای بسیج جامعه دانش‌آموزی و حضور مؤثر در اجرای این طرح دارد تا به خوبی عملیاتی شود.

انتهای پیام/80017/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول