اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ناراحتی مردم خورموج از بوی بد کود مرغی

استفاده از کود مرغی در مزارع کشت گوجه فرنگی علاوه بر بوی بد، موجب هجوم پشه‌ها و نارضایتی مردم شده است.

ناراحتی مردم خورموج از بوی بد کود مرغی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، یکی از مهم‌ترین مواردی که در هر فعالیت اقتصادی وجود دارد ارائه یا فروش محصولات به دیگران است و امروز استفاده از کودهای مرغ در مزارع گوجه فرنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کود مرغ در مزارع کشت گوجه فرنگی که موجب رشد سریع محصول می‌شود برای عده کثیری سودهای کلانی در پی دارد ولی اکثریت مردم از بوی بد آن و تولید پشه و هجوم به منازل مسکونی رنج می‌برند.

در شهرستان دشتی سه سالی است که افرادی بدون کار کارشناسی اقدام به استفاده از کودهای مرغی آلوده در زمین‌های کشاورزی حومه شهر خورموج  می‌زنند که این عمل انتقادات شدیدی از سوی مردم درپی داشته است.

از طرفی بوی بد این کودها مردم را به انتقاد شدید از بهداشت محیط  وا داشته و از طرفی تجمع پشه‌ها در منازل مسکونی گلایه‌مندی آحاد مردم را در پی داشته است.

هر چند سال گذشته به بهداشت محیط شهرستان نسبت به جلوگیری از استفاده بدون کار کارشناسی در زمین‌های حومه شهرهای خورموج و کاکی تذکراتی داده شد اما گویا در این روزها چشم‌ها بسته، گوش‌ها بسته و زبان‌های همه نسبت به پیامد غیربهداشتی و زیست محیطی لال شده است.

با توجه به اینکه وزارت بهداشت به عنوان یکی از تخصصی‌ترین وزارتخانه‌ها که سلامت جمعیت 75 میلیونی کشور به نوعی با فعالیت‌ها و تصمیمات آن گره خورده است نسبت به سلامت مردم جنوب و مناطق محروم کشور بی‌تفاوت است زیرا چنانچه ذره‌ای نسبت به سلامتی مردم دغدغه‌ای داشت اجازه نمی‌داد تا  مردم فدای سود دهی چند سرمایه‌دار شوند.

این سوال باقی آیا بهداشت محیط قادر نیست از فعالیت این افراد که با سلامت مردم بازی می‌کنند جلوگیری کند و جای بسی تامل دارد که سه سال است که بارها گفته‌ایم هیچ ترتیب اثری داده نشده است.

متاسفانه بهداشت محیط شهرستان دشتی و حتی استان بوشهر که چند سالی است از این مسئله غیربهداشتی و اصولی می‌گذرد و قادر نبوده‌اند تا جلوی  این افراد فرصت طلب را بگیرند بنابراین از وزارتخانه‌ای که به‌واسطه ارتباط آن با جان و سلامت مردم د انتظار می‌رود کلید حل این مشکل را به دست اهل آن بسپارند.

امروز اگر به شهر خورموج گذری داشته باشید به‌علت وجود حشرات به ویژه پشه‌ها قادر نخواهید بود که چند دقیقه در فضای باز فعالیتی داشته باشید و امروز به هر منزلی که سرک می‌کشید مردم از وجود این پشه‌ها رنج می‌برند.

مسئول بهداشت محیط حرفه‎ای شبکه بهداشت شهرستان دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دشتی اذعان داشت: با توجه به استفاده کشاورزان حومه شهرهای خورموج و کاکی از کودهای مرغی در نامه‌ای به فرمانداری دشتی، بخشداری کاکی، شبکه دامپزشکی، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها و مرکز بهداشتی درمانی شهید فارابی شنبه در تاریخ نهم تیرماه نامه ‌هایی ارسال و در این زمینه تذکر داده‌ایم.

علی باغبانی یادآور شد:  در این نامه تاکید شده است که رهاسازی و استفاده کودهای مرغی آلوده در زمین‌های کشاورزی، علاوه بر انتشار بوی بد نامطبوع و تجمع حشرات و متعاقب آن نارضایتی مالکین اطراف زمین‌های کشاورزی، شرایط مساعدی برای تکثیر و تداوم عوامل بیماری‌زا سالمونالا، کمپیلوباکتر و ویروس آنفلونزا و... مهیا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این عوامل توسط باد، آب، پرندگان و... به سایر نقاط منتقل شده و موجب بروز و شیوع بیماری می‌شود.

باغبانی تاکید کرد: با پلیس راهور و منطقه انتظامی هماهنگی‌های صورت گرفته تا کامیون‌هایی که اقدام به حمل کودهای مرغی مرطوب و بدون مجوز دامپزشکی می‌کنند در مبادی ورودی به شهر توقیف شوند.

وی گفت: کنترل و نظارت مستمر و مداوم شبکه دامپزشکی شهرستان و الزام اخذ مجوزهای بهداشتی برای حمل و نقل و تخلیه کود مرغی در زمین‌های کشاورزی و ارجاع متخلفین بهداشتی به مراجع قضایی ذی‌صلاح یکی از وظایف ماست که در صورت مشاهده با آنها برخورد قانونی به‌عمل خواهد آمد.

گزارش: اسماعیل حاجیانی

انتهای پیام/66001/خ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول