اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

دریاچه ارومیه 9 میلیارد متر مکعب آب کم دارد

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به این که احداث هرگونه سد بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه ممنوع شده است، گفت: دریاچه ارومیه به 9 میلیارد متر مکعب آب نیازمند است.

دریاچه ارومیه 9 میلیارد متر مکعب آب کم دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها از جمله دریاچه ارومیه محصول تغییر در اقلیم و آب و هوا و عدم تناسب مصارف و منابع است.

وی افزود: منابع آبی کشور ما محدود است، در عین حال با افزایش جمعیت و توسعه کشاورزی و صنعت، مصارف ما هم مدام در حال افزایش است؛ از این رو باید اقداماتی انجام دهیم که بتواند ضمن توسعه منابع آبی، مصارف را کاهش دهد و این کار، قطعا میسر است.

علیرضابیگی با بیان این که برای تسهیل این کار نیازمند پشتوانه مالی هستیم، اظهار داشت: انتقال آب بین حوزه‌ای یکی از راهکارهای افزایش منابع آبی است؛ البته دریاچه ارومیه به 9 میلیارد متر مکعب آب نیازمند است که انتقال این حجم آب شیرین به این دریاچه نمی‌تواند بازدهی مناسب داشته باشد، ضمن این که در مسیر انتقال این آب، نیازهایی داریم که به مراتب اولویت بیشتری نسبت به دریاچه دارند.

وی خاطر نشان کرد: کاهش مصرف هم به پشتوانه مالی نیاز دارد تا بتوانیم از منابع موجود به درستی استفاده کنیم و در این خصوص مجلس باید منابع لازم را مشخص کند.

علیرضابیگی اضافه کرد: خوشبختانه در سطح ملی پیش‌بینی‌های خوبی در خصوص تعیین مدیریت واحد برای وضعیت دریاچه ارومیه صورت گرفته که امیدواریم با تحقق آن، شرایط مناسب‌تری را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه احداث هرگونه سد روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه ممنوع شده است، افزود: البته سدهای آذربایجان شرقی اغلب در حوزه‌هایی به غیر از حوزه دریاچه ارومیه ساخته شده و تلاش کرده‌ایم کمترین فشار به این حوزه وارد شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که راهکارهای احیای دریاچه ارومیه مشخص است، افزود: نیاز اساسی برای حل مشکل کم‌آبی و پیشبرد حیات در دریاچه ارومیه، همراهی و عزم عمومی در زمینه کاهش مصرف و استفاده بهینه از منابع آبی است.

وی افزود: طبیعتا امکان احیای دریاچه ارومیه با وسعت اولیه خود امکان‌پذیر نیست و باید این پروژه را جزء به جزء پیش ببریم تا بتوانیم این دریاچه را به شرایط طبیعی خود بازگردانیم.

علیرضابیگی با بیان این که مردم مناطق پیرامون دریاچه ارومیه می‌توانند بیشترین سهم را در احیای آن داشته باشند، افزود: استفاده از روش‌های نوین آبیاری، اصلاح شیوه کشاورزی و کاهش برداشت از منابع زیرزمینی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی زمانی می‌تواند به یک مزیت برتر تبدیل شود که امکان ارتباطات ایمن و مطمئن فراهم شود، افزود: خوشبختانه احداث بیش از 300 کیلومتر آزادراه و بزرگراه در کنار خط‌آهن متصل به راه‌آهن سراسری و فرودگاه بین‌المللی تبریز امکان ارتباط استان با مرکزیت کشور و کشورهای همسایه را با سلامت و ایمنی فراهم کرده است.

وی افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی آب از نیم میلیارد متر مکعب در سال 84 به 4 میلیارد متر مکعب را پشتوانه مناسبی برای کشاورزی و صنعت استان برشمرد و افزود: آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های صنعتی کشور است و تولید 3.5 میلیون تن فولاد، انواع خودروهای سبک و سنگین، محصولات معدنی به ویژه مس و بخش عمده محصولات غذایی کشور از جمله موفقیت‌های استان در بخش تولیدی و صنعتی است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر تبریز، مرکز بزرگ اقتصادی و چهارراه تجارت در منطقه محسوب می‌شود و در سایه ارتباطات بین‌المللی و استفاده از ظرفیت آذربایجانی‌های مقیم خارج از کشور، امکان انتقال سرمایه قابل توجهی به استان فراهم شده به نحوی که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان به بیش از 1.7 میلیارد دلار رسیده است.

وی با بیان این که امروز نتیجه سرمایه‌گذاری، در موضوع تولید و صنعت خود را نشان می‌دهد، افزود: صادرات استان از 1.1 میلیارد دلار در سال 84 به بیش از 2.1 میلیارد دلار در سال گذشته رسید، ضمن این که عمده صادرات استان را کالاهای تولیدی و صنعتی تشکیل می‌دهد که ارزش افزوده بالایی برای بخش تولید استان ایجاد کرده است.

انتهای پیام/6606/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول