اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه منتفی است

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه جزو 19 راهکار نجات این دریاچه نیست و از نظر وزارت نیرو منتفی است.

انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه منتفی است

داود نجفیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: جنگ امروز و چالش جدی بسیاری از دولت‌ها و کشورها چالش تامین منابع آبی است که برای حل این مشکلات رویکرد دولت تدبیر و امید رویکرد انتقال آب به شکل حوزه‌ای و همچنین توجه به سیاست تامین آب شرب و صنعت در اولویت و در مراحل بعدی تامین منابع آب کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر زمانی سخن از جنگ آب در دنیا بود همه آن را به شوخی گرفته یا با دید اغراق‌آمیز به آن نگاه می‌کردند در حالی که امروز می‌بینیم در دنیا و کشورهای خاورمیانه و همسایه ما چالش جدی در تامین منابع آبی است که این چالش به استان‌ها نیز رسیده است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل یادآور شد: با توجه به این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و برای حل مشکل منابع آبی راهکارهای کارشناسی مدنظر است تا کشورمان و استان اردبیل از این چالش‌ها به سلامت عبور کند.

نجفیان با بیان اینکه در کل کشور 94 میلیارد متر‌مکعب ظرفیت آب مصرفی است، گفت: 52 میلیارد متر‌مکعب آن زیرزمینی و 42 میلیارد متر‌مکعب آن منابع آبی سطحی است که باید با تاسف اعلام کنیم که در دنیا به رغم آنکه به منابع زیرزمینی دست نمی‌زنند تا به عنوان ذخیره باقی بماند در کشور ما منابع زیرزمینی به صورت بی‌رویه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسئول تصریح کرد: جالب‌تر آنکه به دلیل شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک کشورمان تعادلی بین مصرف و ورودی آب‌های زیرزمینی وجود ندارد به طوری که 11 میلیارد متر‌مکعب بیشتر از ظرفیت آبخوان‌ها برداشت صورت می‌گیرد و اکثر دشت‌های ما به وضعیت افت و منفی برداشت رسیده است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: ما قدر این سرمایه‌ها را به معنای واقعی نمی‌دانیم و متاسفانه 92 درصد مصارف آب ما در بخش کشاورزی، حدود دو درصد در صنعت و شش درصد در بخش شرب است.

خشک شدن دریاچه ارومیه نتیجه بی‌برنامه‌گی‌ها در گذشته است

نجفیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در کنار کاهش سفره‌های زیرزمینی و مسائل و مشکلات زیست محیطی اکثر تالاب‌ها خشک شده است، ابراز داشت: خشک شدن دریاچه ارومیه به عنوان یک تالاب عظیم کشور بسیار نگران‌کننده است به طوری که مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی یکی از علل و عوامل تخریب این دریاچه‌ها و تالاب‌ها است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم با ارائه راهکارهای کارشناسی سعی می‌‌کند چالش به وجود آمده در دریاچه ارومیه را برطرف کند، تصریح کرد: در این زمینه بحث‌های کارشناسی و علمی صورت گرفته تا بر اساس خروجی این نظریات ما شاهد کاهش دغدغه‌های دریاچه ارومیه باشیم.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: همانگونه که خشک شدن این دریاچه در طی سال‌های متفاوت صورت گرفته احیای آن نیز نیازمند گذشت زمان و ارائه راهکارهای علمی کارشناسی و منطقی است که ضرورت دارد در این زمینه درست و منطقی بیندیشیم.

نجفیان با بیان اینکه 19 راهکار برای نجات دریاچه ارومیه با جمع‌بندی نظرات کارشناسی اتفاق افتاده است، گفت: در هیچ یک از این راهکارها انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه مطرح نشده و این موضوع منتفی است.

این مسئول در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل عنوان کرد: به نظر می‌رسد برای نجات دریاچه ارومیه در ماه‌های آینده راهکارهای علمی دقیق و کارشناسی تجویز شده و به سرعت در این زمینه برنامه‌های اولویت‌دار نیز اجرایی و عملیاتی شود.

انتهای پیام/62007/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول