اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

واکنش آیت‌الله نوری همدانی به مقاله روزنامه توقیف شده بهار:

در آنچه تخصص ندارید دخالت نکنید

یکی از مراجع تقلید در پاسخ به مقاله روزنامه توقیف شده بهار گفت: نویسنده این مقاله از تاریخ اطلاع نداشته و نباید در آنچه تخصص ندارند، دخالت کنند.

در آنچه تخصص ندارید دخالت نکنید

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: این ماه در حقیقت فصلی جدید در زندگی مسلمانان به ویژه شیعیان محسوب می‌شود.

وی افزود: باید از این فرصت برای احیای فرهنگ جهاد و شهادت و نیز تبیین مکتب ناب اهل بیت(ع) برای جهانیان استفاده کنیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امام حسین(ع) دفاع از اسلام به هر قیمت را به ما آموخت، گفت: ریشه‌یابی جریان عاشورا و اینکه چه عواملی سبب شدند چنین حادثه دردناکی در صدر اسلام به وقوع بپیوندد جزء وظایف ماست تا بتوانیم با الگوگیری صحیح از اباعبدالله(ع) و گام برداشتن در مسیر درست از انحراف جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: امام راحل بارها فرمودند ما هرچه داریم از محرم و صفر است؛ امام حسین(ع) با این کار خود بهترین امر به معروف و نهی از منکر را به ما نشان دادند و امروز همان شیوه باید الگوی ما باشد.

آیت‌الله نوری همدانی تبلیغ صحیح در ماه محرم را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: وظیفه طلاب است که با هجرت از شهر و دیار خود به منظور تبلیغ دین راهی دیگر مناطق شوند زیرا آنها مکلف به هدایت دیگران هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه به مقاله روزنامه بهار و تحریف تاریخ در این مقاله اشاره کرد و گفت: آیات فراوانی در قرآن در مورد ولایت وجود دارد بنابراین باید چنان به تبیین این امر بپردازیم که از این پس کسی جرأت زیر سوال بردنش را نداشته باشد.

وی اضافه کرد: منطق آن است که انسان در زمینه‌ای که فاقد تخصص در آن است، دخالت نکند؛ آنها که کمی درس خوانده‌اند و گمان می‌کنند می‌توانند در هر زمینه‌ای مقاله بنویسند و اظهار نظر کنند بدانند که تخصص در دین کار ساده‌ای نیست و هر کس نمی‌تواند با چند سال درس خواندن اعلام اجتهاد کند؛ در حوزه‌های علمیه نیم قرن طول می‌کشد تا یک یا چند مرجع تقلید تربیت شود.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه در گذشته نیز چنین مباحثی مطرح بوده و علمای شیعه پاسخ‌های مناسبی به شبهات در زمینه ولایت داده‌اند، خاطرنشان کرد: نویسنده مقاله مزبور عنوان کرده که چرا در قرآن اسمی از علی(ع) به میان آورده نشده است که در پاسخ باید گفت مگر نه اینکه معاویه 80 هزار منبر برای سبّ علی(ع) برپا کرده بود؟ آیا اینها اجازه می‌دادند قرآن سالم و دست نخورده باقی بماند؟

این مرجع تقلید با اشاره به زحمات زیادی که حضرت محمد(ص) برای تثبیت دین اسلام متحمل شد، گفت: کسانی که از همان ابتدا با اسلام مخالف بودند کینه‌ای عمیق از امیرالمومنین(ع) به دل گرفتند و پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) انحرافی بزرگ در دین به وجود آوردند ولی حضرت علی(ع) برای حفظ کیان اسلام 25 سال سکوت کردند.

وی با بیان اینکه نویسنده مقاله روزنامه بهار اطلاعی از تاریخ ندارد، گفت: هر کس در هر زمینه‌ای که تخصص دارد باید وارد کار شود.

آیت‌الله نوری همدانی در ادامه با تاکید بر حفظ و پاسداشت از دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان داشت: باید با توجه به استقرار نظام اسلامی در ایران مرثیه‌سرایی‌های ما نیز در راستای اهداف اسلامی متحول شوند و از تکرار آنچه پیش از انقلاب و حتی قبل از آن رواج داشت، پرهیز شود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود حمایت از دولت توسط مردم را مورد توجه قرار داد و افزود: هر دولتی که پشتیبان مردمی دارد مقاوم و محکم است و این مسئله مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم قرار دارد بنابراین اگر به دنبال حل مشکلات هستیم باید از دولت حمایت کنیم.

وی با اشاره به نظرات امام راحل در مورد آمریکا عنوان داشت: ایشان بر دشمن شناسی و شناختن شیطان بزرگ یعنی آمریکا تاکید فراوانی داشتند و امروز وظیفه روحانیت است که این مسائل را به درستی برای مردم تبیین کند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه مردم مصر زمانی محب اهل بیت(ع) بودند، گفت: با این حال وهابیت به قدری در این کشور نفوذ کرده که امروز اجازه برگزاری جشن‌ عید غدیر در مساجد مصر را نمی‌دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم عفاف و حجاب را به عنوان یکی از ارکان و ارزش‌های اسلامی مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: باید برای حل مشکل بدحجابی و بی‌حجابی کاری اساسی صورت بگیرد.

انتهای پیام/78004/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول