اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

4 بانده شدن محور سوادکوه و دغدغه‌های ایمنی آن

افزایش سرعت و کاهش دقت در توجه به ضریب ایمنی استاندارد برای چهار بانده شدن محور سوادکوه از دغدغه‌های اصلی بهره‌برداری از آن است.

4 بانده شدن محور سوادکوه و دغدغه‌های ایمنی آن

به گزارش ‌خبرگزاری فارس از سوادکوه، محور تهران ـ رودهن ـ بومهن ـ فیروزکوه و سوادکوه ـ قائمشهر یکی از محورهای اصلی اتصال به شمال کشور است که در استان مازندران به چهاربانده شدن محور سوادکوه معروف شده است و البته نام نبردن رسمی از محوری با 100 کیلومتر طول در این نامگذاری جای سئوال است.

*طولانی شدن عملیات راه‌سازی محور تهران ـ قائمشهر

عملیات راه‌سازی محور تهران ـ رودهن ـ بومهن ـ فیروزکوه ـ سوادکوه ـ قائمشهر در طول بیش از 10 سال پیشرفت اندکی داشت که از سال 1390 شاهد تلاش‌هایی محسوسی در آن بوده‌ایم ولی درج نام این پروژه در طرح مهر ماندگار هم نتوانست به اتمام آن کمک کند.

عملیات راه‌سازی این محور در پنج قطعه تعریف شده است که قطعه اول آن پروژه کنارگذر بومهن، قطعه دوم رفع نقطه پرحادثه گردنه گدوک به طول هشت کیلومتر، قطعه سوم این پروژه به طول 17 کیلومتر از گردنه گدوک تا پل سفید، قطعه چهار پروژه از محدوده پل سفید به سمت قائمشهر است که 40 کیلومتر طول دارد و قطعه پنجم پروژه ‌به دلیل شرایط توپوگرافی منطقه باید تونل و پل ساخته شود تا نقطه اتصال به قائمشهر تکمیل شود که 40 کیلومتر قطعه چهار و ساخت تونل و پل در حال اجراست.

*ترافیک فلج کننده محور سوادکوه در تعطیلات

ساخت و بهره‌برداری از این طرح یکی از انتظارات و پیگیری‌های چند ساله مردم و مسئولان و نمایندگان مجلس بوده است و موضوع دیگری که با نزدیک شدن به اتمام طرح برجسته‌تر می‌شود ایمنی راه‌ها و توجه به مباحث فنی است.

ایجاد ترافیک سنگین که در برخی از تعطیلات باید صفت فلج کننده را نیز به آن بدهیم باعث اختلال در فعالیت‌های شهرستانی و حتی عبور و مرور داخل شهرستانی را به همراه دارد.

انتظار 9 ساعته که در برخی موارد به 18 ساعت هم رسیده است، از پل‌سفید به قائمشهر که می‌توان آن فاصله را در یک ساعت طی کرد گویای ایجاد ترافیک سنگینی در محور سوادکوه است که ناراحتی اعصاب مسافران و ایجاد خاطره ناخوشایند از شهرستانی را به همراه دارد که با حدود 700 جاذبه طبیعی، مذهبی، تاریخی و جغرافیایی می‌تواند از توریسم، درآمد بالایی داشته باشد.

بر طبق یک برآورد به طور میانگین در هر روز شاهد نزدیک به دو تصادف در این محور هستیم و گاه و بیگاه آمار کشته شدگان این تصادفات، تاسف همگانی را به همراه دارد.

*10 نقطه حادثه‌خیز در محور سوادکوه

در بررسی تصادفات باید به سه عامل اصلی جاده، راننده و وسیله نقلیه توجه شود و با کنکاش بر روی آن سه عامل به علل یا زمینه‌های تصادفات توجه کرد.

ایمنی راه‌ها را باید یکی از علل پررنگ بالا بودن آمار تصادفات در محور سوادکوه ارزیابی کنیم.

محور سوادکوه نزدیک به 10 نقطه حادثه‌خیز دارد که از علل مهم تصادفات و یا ایجاد ترافیک سنگین در این منطقه است و باید علت اصلی تصادفات و ترافیک در این نقاط را به عامل جاده مشاهده کرد و البته نقاط دیگری هستند که در نگاه غیر کارشناسی و عمومی هم علت فنی را عامل تصادفات باید ذکر کرد.

*دوباره کاری‌ها در ساخت محور سوادکوه

از آنجایی که عملیات راه‌سازی محور تهران ـ رودهن ـ بومهن ـ فیروزکوه ـ سوادکوه ـ قائمشهر طرحی ملی است و نظارت ملی می‌خواهد و در برخی موارد دست‌اندرکاران بهره‌بردار از آن نظارت و حضور مسئولان استانی و شهرستانی را ندیده گرفتند در چند نقطه شاهد اشکالات اساسی بوده‌ایم.

دوباره کاری در منطقه امیر 10 خروجی پل‌سفید به زیراب که مطالعه شهرداری در وضعیت زمین‌شناسی و خاک‌شناسی آن ندیده گرفته شد که ریزش ایجاد شده در آن موجب دوباره کاری را فراهم آورد و یا ایجاد سد با بنیه ضعیف ورودی شهر زیراب در منطقه بالا زیراب و استفاده از انبوهی از خاک برای نگهداشت سد موجب ایجاد سدی دیگر در بالادست آن را فراهم آورد و یا شکستگی در آسفالت تازه ریخته شده در منطقه شیرگاه بخشی از ضعف‌هایی است که با نگاه غیر فنی هم در معرض دید مردم قرار دارد.

احقاق حق از بیت‌المال و پرداخت هزینه‌های دوباره کاری در ساخت محور سوادکوه از موضوعاتی است که با فرض پیگیری جدی توسط دستگاه‌های ناظر از پرداختن به آن در این گزارش خودداری می‌کنیم.

*پیگیری‌های رسانه‌ای درباره وضعیت محور سوادکوه

با پیگیری‌های محسن درزی مدیر سایت سوادکوه آنلاین که از امدادگران جمعیت هلال احمر نیز هست، آمار مرحله به مرحله تصادفات در محور طالع رودبار را مشاهده می‌کنیم که در گزارش‌ها، خبرها و پیگیری از مسئولان با موضوع غیرایمنی بودن منطقه مورد نظر را در مقاطع مختلف زمانی شاهد بوده‌ایم.

بر طبق گزارش این فعال رسانه‌ای و امدادی نصب گارد ریل پیش از موعد، مسدود نکردن دو طرف جاده جدید، عدم نصب تابلوهای هشدار دهنده به تعداد لازم موجب شد تا رانندگان بومی و غیربومی با مشاهده گارد ریل و با فرض دو بانده و یک طرفه بودن آن اقدام به رانندگی می‌کنند که در پیچ خطرناک آن منطقه شاهد حضور خودرویی در لاین مقابل می‌شوند.

تاکنون 6 نفر در این منطقه کشته شدند و از یک طرف عدم تایید صورت جلسه افتتاح این منطقه در بیان مسئولان پلیس راه و راه و شهرسازی توسط دستاندرکاران پروژه بیان می‌شود و از طرف دیگر عدم آمادگی شرکت سداد به عنوان بهره‌بردار از این طرح را به عنوان مانع بهره‌برداری از آن بیان می‌کنند.

با پیگیری کمال علیپور نماینده سوادکوه در مجلس شورای اسلامی شاهد بازگشایی کامل جاده در منطقه طالع رودبار بوده‌ایم.

*سرعت در چهار بانده شدن محور سوادکوه

آنچه که باید مورد توجه جدی قرار گیرد آن است که اگر اصرار بر عدم بازگشایی آن جاده دلایل فنی دارد باید در بر طرف کردن آن اهتمام شود تا شاهد فرایند جدیدی از تصادفات تاسف‌بار نباشیم.

دغدغه همگانی برای تسریع در بهره‌برداری از چهار بانده شدن محور سوادکوه نباید به کاهش دقت و ندیده گرفتن چارچوب‌های فنی منجر شود و مسئولان فنی و ناظر و مجریان طرح باید در امضای هر برگه تایید صورت وضعیت‌ها به مسائل ایمنی توجه جدی داشته باشند و چرا که هر حادثه‌ای که به دلیل عدم توجه به ایمنی جاده و مسائل فنی به وجود بیاید بر عهده امضا کنندگان و ناظران و مجریان است.

انتهای پیام/86015/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول