اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر:

پرداخت آب‌بهای نخیلات سبب توسعه زیرساخت‌های آبیاری می‌شود

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر گفت: پرداخت آب‌بهای نخیلات سبب توسعه زیرساخت‌های آبیاری می‌شود.

پرداخت آب‌بهای نخیلات سبب توسعه زیرساخت‌های آبیاری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، سید مهدی موسوی شامگاه سه‌شنبه در نشست با کشاورزان آبپخش، اظهار داشت: ارائه خدمات آبیاری به کشاورزان موضوع مهمی است که مدیران و کارشناسان صنعت آب با تمام توان در این زمینه تلاش می‌کنند.

وی افزود: آبی که در اختیار کشاورزان منطقه آبپخش قرار می‌گیرد، حاصل ذخیره باران سال‌های گذشته در سد رئیسعلی دلواری و انحراف آن در سد انحرافی سعدآباد است که وارد کانال‌های اصلی و نهایتا کانال‌های فرعی منطقه آبپخش می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر خاطرنشان کرد: آبی که با تلاش مسئولان صنعت آب در کانال‌های آبیاری آبپخش جاری می‌شود، EC و شوری پایین دارد که در افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی نقش به‌سزایی دارد.

موسوی با تأکید بر اینکه تقویم آبیاری مبنای اجرای فرآیند آبیاری است، بیان داشت: واحد توزیع آب شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر آب تخصیصی به مناطق مختلف استان را بر اساس تقویم آبیاری بین کشاورزان توزیع می‌کند.

وی اضافه کرد: تلاش شبانه‌روزی ماموران توزیع آب شرکت بهره‌برداری و ادارات آبیاری مناطق از اقدامات اساسی است که در فصول توزیع آب کشاورزی به‌منظور توزیع عادلانه و صحیح آب کشاورزی در تمام شبکه‌های آبیاری شاهد آن هستیم.

آب‌بها سرشکن هزینه نخیلات است

این مسئول اذعان داشت: آب‌بهای پرداختی کشاورزان از مهم‌ترین منابعی است که برای ارائه خدمات در شبکه‌های آبیاری در اختیار داریم و از کشاورزان انتظار داریم در سریع‌ترین زمان ممکن به پرداخت آب‌بهای سالانه خود اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر عنوان کرد: کشاورزان با پرداخت به‌موقع آب‌بهای سالانه نخیلات و اراضی کشاورزی خود می‌توانند نقشی موثر در رشد و توسعه زیرساخت‌های آب کشاورزی داشته باشند.

موسوی ابراز داشت: آب‌بهای پرداختی کشاورزان در طول یک سال زراعی در برابر خدمات دولت مثل احداث سدها مخزنی و سدهای انحرافی، کانال‌های اصلی و فرعی آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ و تلاش شبانه‌روزی پرسنل صنعت آب مبلغی بسیار ناچیز است.

وی اضافه کرد: با مقایسه‌ای ساده بین مبلغ آب‌بهای پرداختی کشاورزان در طول یک سال زراعی و هزینه‌های جاری نخیلات متوجه می‌شویم که هزینه آب‌بها نسب به هزینه‌های جانبی نخل تقریبا یک در هزار و در حد سرشکن هزینه‌های سالانه نخیلات است.

آب‌بهای پرداختی کشاورزان با هزینه توسعه شبکه‌های آبیاری قابل مقایسه نیست

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر گفت: هزینه آب‌بهای پرداختی کشاورزان به‌منظور بهره‌برداری از خدمات آبیاری در طول سال زراعی با اعتباراتی که صرف توسعه شبکه‌ها و کانال‌های آبیاری می‌شود، قابل مقایسه نیست.

موسوی اظهار داشت: تنها ساخت کانال دشتی اسماعیل‌خانی شبکه آبیاری آبپخش، هزینه‌ای بالغ بر دو برابر آب‌بهای کل نخیلات استان در طول یک سال زراعی دارد و این در حالی است که سالانه چندین پروژه عمرانی صنعت آب در استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت حفاظت و بهره‌برداری و طرح و توسعه سازمان آب منطقه‌ای استان بوشهر پروژه‌های متعددی به‌‎منظور توسعه زیرساخت‌های آب کشاورزی در دستور کار خود قرار داده‌اند تا بتوانیم این مایه حیاتی را به شبکه‌های آبیاری و زهکشی برسانیم.

موسوی افزود: آب‌بهای پرداختی کشاورزان مستقیما به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و در صورت مشارکت کشاورزان در امر پرداخت آب‌بها در زمینه تعمیر و نگهداری شبکه‌ها و کانال‌های آبیاری صرف می‌شود که خود کشاورزان از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/2452/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول