اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر تأکید کرد

ضرورت ایجاد تشکل‌های آب‌بران در آبپخش/پرداخت آب‌بها از نظر شرعی الزامی است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: پرداخت آب‌بها از نظر شرعی الزامی است و کشاورزان باید نسبت به پرداخت آب‌‌بهای خود اقدام کنند.

ضرورت ایجاد تشکل‌های آب‌بران در آبپخش/پرداخت آب‌بها از نظر شرعی الزامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، حسین باشی‌زادگان شامگاه سه‌شنبه در نشست با کشاورزان منطقه آبپخش، اظهار داشت: خدمت به مردم با نیت خالصانه و صادقانه موضوعی است که همه مسئولان باید به آن توجه داشته باشند و با تمام توان در این زمینه تلاش کنند.

وی افزود: شبکه آبیاری آبپخش از مهم‌ترین شبکه‌های آبیاری استان بوشهر است و در سال 91 خدمات گسترده‌ای در حوزه این شبکه آبیاری صورت گرفته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر خاطرنشان کرد: برگزاری طرح مهندسی شبکه آبیاری و زهکشی آبپخش به‌منظور هم‌افزایی و نظرسنجی این شبکه آبیاری مهم‌ترین اقدامی است که در سال گذشته صورت گرفته است.

باشی‌زادگان بیان داشت: افزایش راندمان آبیاری، افزایش محصول تولیدی کشاورزان، پایداری فرصت‌های شغلی و ایجاد اشتغال مولد، توسعه پایدار شبکه آبیاری آبپخش و احیای بخشی از اراضی کشاورزی که خاصیت توسعه دارند از اهدافی است که در این نشست دنبال کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت کشاورزان و افزایش مشارکت کشاورزان و بهره‌برداران آبی در عملیات آبیاری از مسائلی است که در شبکه‌های آبیاری با جدیت دنبال دستیابی به آن هستیم.

فرسودگی شبکه آبیاری آبپخش

این مسئول اذعان داشت: سنتی بودن کشاورزی منطقه آبپخش از مشکلاتی است که در این منطقه با آن مواجه هستیم و این موضوع سبب انجام فعالیت‌های کشاورزی با روندی تکراری در منطقه آبپخش و عدم استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی در این منطقه هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر خاطرنشان کرد: وجود معارضین در حوزه آبیاری آبپخش از مشکلاتی است که شاهد آن هستیم و در سه سال گذشته 25 میلیارد تومان از اعتبارات ملی به‌دلیل وجود معارضین از استان خارج شده است.

باشی‌زادگان با بیان اینکه شبکه آبیاری آبپخش فرسوده است، ابراز داشت: شبکه آبیاری آبپخش، شبکه‌ای فرسوده است و بیش از 71 سال قدمت دارد؛ بر اساس محاسبه سال 88 قریب به 55 میلیارد تومان برای بازسازی این شبکه آبیاری نیاز است.

وی اضافه کرد: در ارتباط با نوسازی شبکه آبیاری آبپخش پیگیری‌های لازم صورت گرفته و در این زمینه ردیف اعتباری مورد نیاز برای بازسازی این شبکه آبیاری، جزو شبکه‌های آبیاری زیردست سد رئیسعلی دلواری گرفته شده و در این زمینه منتظر تخصیص اعتبار هستیم.

ضرورت ایجاد تشکل‌های آب‌بران در آبپخش

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: تشکل آب‌بران موضوعی است که در سال‌های اخیر مکررا دنبال آن بوده‌ایم و به دلیل شرایط خاص منطقه‌ای این موضوع تا کنون به نحو مطلوب در شبکه آبیاری آبپخش اجرا نشده است.

باشی‌زادگان اظهار داشت: ایجاد تشکل‌های آب‌بران سبب افزایش مشارکت کشاورزان در بحث توزیع آب می‌شود و در صورت تحقق این امر بخش اعظمی از مشکلاتی که در حال حاضر در بحث توزیع آب شاهد آن هستیم، برطرف می‌‎شود.

وی افزود: پیگیری مشکلات کشاورزان و تلاش برای رفع این مشکلات موضوعی اساسی است که در سال‌های اخیر مجدانه در این زمینه تلاش کرده‌ایم و بالاتر از توان مسئولان استانی و در سطوح ملی مشکلات این قشر زحمتکش را پیگیری کرده‌ایم.

باشی‌زادگان بیان داشت: مسئولان باید با شفافیت تمام در قبال موضوعات مختلف به جامعه هدف خود پاسخگو باشند و مسئولان شرکت آب منطقه‌ای و زیرمجموعه‌های این شرکت به‌صورت عملی این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند و به این مساله پایبند هستند.

آبیاری ساعتی در آبپخش روی کاغذ مانده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای استان بوشهر گفت: شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر در گستره استانی فعالیت می‌کند و نباید انتظار داشته باشیم که مسئولان این شرکت تمام وقت خود را صرف شبکه آبیاری آبپخش کنند.

باشی‌زادگان بیان داشت: کشاورزان منطقه آبپخش باید اداره آبیاری را طرف حساب خود بدانند و برای پیگیری مسائلی که با آنها مواجه هستند، باید به مسئولان اداره آبیاری منطقه خود مراجعه کنند و ایشان را در جریان موضوعات مختلف قرار دهند.

وی افزود: موضوع آبیاری ساعتی نخیلات مساله مهمی است که سبب خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به کشاورزان در عرصه آبیاری می‌شود، ولی به دلیل شرایط اجتماعی و عدم همکاری کشاورزان تا کنون این شیوه آبیاری در آبپخش محقق نشده و تا کنون تنها روی کاغذ مانده است.

انجام 3 دور آبیاری نخلیات آبپخش

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای استان بوشهر اظهار داشت: به‌منظور اجرای فرآیند آبیاری در مناطق مختلف در ابتدای هر سال زراعی صورت‌جلسه مربوط تنظیم می‌شود و و توزیع آب در شبکه‌های آبیاری بر اساس این صورت‌جلسه انجام می‌شود.

باشی‌زادگان خاطرنشان کرد: در بحث آبیاری باید به حجم آب توجه داشته باشیم و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته 120 میلیون متر مکعب سهمیه آب تخصیصی به کشاورزان آبپخش در طول سه مرحله میان باغداران آبپخش توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: کل شبکه آبیاری آبپخش در طول یک سال زراعی به 60 میلیون متر مکعب آب نیازمند است، ولی به‌دلیل فرسوده بودن شبکه آبیاری آبپخش و با توجه به استنباط‌های صورت گرفته و پیگیری مسئولان آب منطقه‌ای این میزان به 120 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

باشی‌زادگان تاکید کرد: آبیاری نخیلات منطقه آبپخش باید بر مبنای چهار ساعت آبیاری با سرعت 150 لیتر بر ثانیه برای هر 100 اصله نخل انجام شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کشت زراعی بدون مجوز شرکت آب منطقه‌ای در آبپخش ممنوع است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دو دور آبیاری نخیلات به‌صورت کامل در ایام قبل از برداشت محصول تولیدی کشاورزان صورت گرفته است و دور سوم آبیاری از حد فاصل 20 مهرماه با 20 آذر ماه انجام خواهد شد.

آب‌بها تأمین کننده اعتبارات تعمیر نگهداری شبکه‌های آبیاری است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اظهار داشت: رابطه شرکت آب منطقه‌ای و شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی رابطه‌ای معنادار است و هرکس مدرک تحصیلی آبیاری و زهکشی داشته باشد، می‌تواند در مناقصه مربوطه مشارکت کند.

باشی‌زادگان خاطرنشان کرد: تعمیر و نگهداری و مدیریت بهره‌برداری از وظایفی است که شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر به عهده دارد و کل هزینه‌های این شرکت باید از طریق آب‌بها تامین شود و هیچ منبع دیگری در این زمینه وجود ندارد.

وی در ارتباط با تعیین نرخ آب‌بهای نخیلات و محصولات کشاورزی یادآور شد: نرخ آب بها تابع فرمول و قاعده خاص است و با استعلام از سازمان جهاد کشاورزی نرخ آب بهای محصولات مختلف کشاورزی در هر سال زراعی انجام می‌شود.

پرداخت آب بها از نظر شرعی لازم است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط کشاورزان مناطق مختلف استان مسئولان آب منطقه‌ای پس از محاسبه میزان آب‌بها مبلغ آنرا به نصف کاهش دادند و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، آب‌بهای نخیلات منطقه آبپخش 530 تومان پرداخت شد.

باشی‌زادگان بیان داشت: پرداخت آب بها توسط مراجع تقلید و بزرگان دینی همواره مورد تاکید بوده و باید به این نکته توجه داشته باشیم که پرداخت آب‌بها از نظر شرعی ضروری است و کشاورزان باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

انتهای پیام/2452/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول