اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

فارس پرونده درد و رنج معارضان بحرینی در بند رژیم‌ آل‌خلیفه را می‌گشاید/1

جنایت آل‌خلیفه در ممانعت از رسیدگی بهداشتی و درمانی معارضان دربند بحرینی

معارضان بحرینی دربند رژیم آل‌خلیفه در وضعیت بد و ناسالم غذایی، بهداشتی و درمانی به ‌سر می‌برند و مسئولان زندان‌های این رژیم رفتار غیرانسانی با آنان داشته و تلاش می‌کنند، از آنها به‌ عنوان اهرم فشار علیه دیگر معارضان استفاده کنند.

جنایت آل‌خلیفه در ممانعت از رسیدگی بهداشتی و درمانی معارضان دربند بحرینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در منامه، معارضان بحرینی در بند رژیم آل خلیفه در وضعیت بد و ناسالم غذایی، بهداشتی و درمانی به سر می‌برند و مسئولان زندان‌های این رژیم رفتارهای غیرانسانی با آنان دارند.

گزارش‌های رسیده از داخل زندان‌های رژیم آل خلیفه حاکی از آن است که مسئولان زندان‌ها اقدام‌های تلافی جویانه‌ای علیه معارضان بحرینی در بند انجام می‌دهند.

در زندان‌های نظام بحرین علاوه بر تظاهرکنندگان، رهبران معارضان بحرینی از جمله «استاد عبدالوهاب حسین»، «حسن المشیمع»، «شیخ مقداد»، «شیخ محمد محفوظ» و تعدادی از پزشکان و فعالان حقوقی از جمله «نبیل رجب»، «ناجی فتیل»، «عبدالهادی الخواجه» و «زینب الخواجه»، دختر وی و دکتر «سنکیس» و دیگر رهبران معارضان و معارضانی که ناعادلانه به زندان افتاده‌اند، نیز حضور دارند و تعدادی از فعالان و بازداشت شدگان نیز به دلیل کوتاهی نیروهای امنیتی و عدم ارائه درمان‌های لازم به آنان به شهادت رسیده‌اند.

مرکز حقوق بشر بحرین ماه گذشته از تعداد معارضان بحرینی که در بند رژیم آل خلیفه به سر می‌برند، پرده برداشت و افشا کرد: بازداشت‌هایی که از ابتدای 14 فوریه 2011 تاکنون صورت گرفته به بیش از 6 هزار شهروند رسیده که 95 درصد آنان به صورت خودسرانه و بدون هرگونه مجوز و اتهام به زندان افتاده‌اند و نزدیک به 2800 شهروند نیز همچنان در بازداشت هستند.

این مرکز مدافع حقوق بشر توضیح داد که در میان بازداشت شدگان بحرینی100 کودک زیر 18 سال و 6 زن نیز حضور دارند و وکلای بحرینی احتمال می‌دهند، بیشتر بازداشت شدگان را کودکان تشکیل دهند.

با وجود این آمار و ارقام که بحرین را به یکی از کشورهای جهان تبدیل کرده که دارای بالاترین آمار و میزان بازداشت شدگان در مقایسه با تعداد شهروندان آن است، فعالان سیاسی بحرینی بعد از ظهر روز یک‌شنبه از طریق پایگاه ارتباط جمعی توئیتر فراخوان اعلام همبستگی با معارضان در بند رژیم آل خلیفه را با هدف افشای میزان فشارهای اعمال شده روی این معارضان و کوتاهی مسئولان بحرینی در رسیدگی به وضعیت آنان را دادند.

هیچ توجهی در زندان‌ها به معارضان دربند جز شکنجه و تحقیر نمی‌شود

خبرگزاری فارس در این خصوص با تعدادی از فعالان و حقوقدانان بحرینی در این خصوص به گفت‌وگو نشست. «علی العرادی»، فعال سیاسی بحرینی در این‌باره می‌گوید: معارضان در بند بحرینی به دلیل همدستی همه دستگاه‌های حکومتی علیه آنان، بیمار شده و تعداد زیادی از آنان از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند که نیاز به پیگیری و توجه ویژه دارند و این افراد تنها با توهین و تحقیرهای روزانه مواجه هستند.

العرادی افزود: این معارضان دربند بیمار همانند طعمه‌هایی در دست مزدبگیران نظام حاکم هستند که هیچ توجهی به وضعیت سلامتی و جراحت‌های بسیار آنان ندارند که در برخی موارد بسیار جدی هستند.   

العرادی گفت: ممانعت و مخالفت حکومت بحرین با کارشناسان بین المللی از بازدید از زندان‌های رژیم آل خلیفه سوالات زیادی را در اذهان ایجاد و براین نکته می‌کند که حقوق این افراد زیر پا گذاشته شده است.

العرادی مسئولیت قانونی و انسانی حفظ جان این معارضان در بند چه تحت شکنجه باشند چه به دلیل اوضاع وخیم جسمانی، را بر عهده خاندان پادشاهی بحرین دانست.  

دولت از معارضان در بند به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند

«فلاح ربیع»، عضو مرکز حقوق بشر بحرین در این‌باره می‌گوید: حکومت بحرین اگرچه در خصوص رعایت وضعیت بهداشت و سلامت در زندان‌ها سخن گفته، اما وجود قربانیانی به دلیل عدم رعایت اصول و موازین بهداشتی و درمانی دروغ بودن ادعای آل خلیفه را ثابت می‌کند.

در خصوص مواضع نهادهای بین المللی در خصوص جلوگیری از درمان معارضان در بند رژیم آل خلیفه، ربیع می‌گوید: نهادهای بین المللی نسبت به نقض‌های صورت گرفته از جمله عدم رعایت نکات بهداشتی و درمانی در بحرین اظهار تاسف می‌کنند، اما حکومت بحرین در همه چیز از جمله فراهم کردن شرایط بهداشتی و درمانی کوتاهی می‌کند.

وی افزود: بسیاری از نهادهای بین المللی از حکومت بحرین خواسته‌اند تا اجازه اطلاع از اوضاع معارضان در بند این کشور را به این سازمان‌ها بدهد، اما همیشه با جواب رد مواجه شده‌اند.

فلاح ربیع می‌گوید: نهادهای مدافع حقوق بشر بحرینی اجازه کنترل زندان‌ها و دیدار با معارضان در بند این کشور را ندارند و این بدان معناست که هیچ کنترلی بر زندان‌های رژیم آل خلیفه چه از داخل و چه از خارج وجود ندارد.

در خصوص استفاده از این معارضان در بند به عنوان اهرم فشار بر معارضان بحرینی به منظور محدود کردن خواسته‌ها و مطالبات آنان یا توقف تحرکات اعتراضی آنها ربیع گفت: این امر صحت دارد و حکومت از همه راه‌ها و روش‌ها از جمله بازداشت فعالان و حقوقدانان برای متوقف کردن تحرکات مردمی استفاده می‌کند. 

کوتاهی و غفلت به دلیل اجرای عمل‌های بی‌کیفیت در زندان‌ها

از سوی دیگر، دکتر «سعید السماهجی»، متخصص چشم پزشک که برای مدتی در زندان‌های رژیم آل خلیفه در بازداشت به سر می‌برد، می‌گوید: انجام هرگونه عملی در زندان پروسه طولانی را سپری می‌کند و مدیریت زندان‌ها به طور افراط آمیز در این خصوص وسواس به خرج می‌دهند و سختگیری می‌کنند.

السماهجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: مشکل اساسی در زندان‌های رژیم آل خلیفه این است که در این زندان‌ها پلیس‌هایی حضور دارند که هیچ چیز از بیماری یا درمان را نمی‌دانند و خود با دریافت اجازه از مافوق خود، بیماران را به درمانگاه‌ها می‌برند.

السماهجی تاکید کرد که مشکل واقعی در افسران است که بیماران را دیرهنگام به درمانگاه‌ها یا مراکز درمانی منتقل می‌کنند و پزشکان حاضر در زندان‌ها شرایط و کفایت لازم را ندارند، به طور مثال هنگامی که من دچار خونریزی مغزی شده بودم، «حسن التوبلانی» بود که بیماری مرا تشخیص داد، اما پزشکان زندان حوض الجاف و القلعه این توانایی را نداشتند و من را با آمپول‌های آرامش‌بخش آرام می‌کردند.

وی افزود: گرفتن وقت برای معالجه در خارج از زندان‌ها نیز نیازمند موافقت پزشک زندان و پس از آن افسرانی است که موضوع را در خارج از زندان کنترل می‌کنند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول