اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز خبر داد

تولید گونه جدیدی از نژاد گوسفند در البرز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از تولید گونه جدیدی از نژاد گوسفند در این استان خبر داد.

تولید گونه جدیدی از نژاد گوسفند در البرز

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان البرز،  مسعود کریمی افزود: با توجه به اهمیت گوسفند در تأمین غذای جامعه به دنبال نژادهایی هستیم که علاوه بر سازگاری با شرایط آب و هوایی کشور و استان دوقلوزایی یا چند قلوزایی، رشد سریع، شیردهی بالا و شرایط پرورش در مزرعه به جای چرا در مراتع را داشته باشد.

وی با اشاره به ترکیب نژاد بومی استان البرز با نژادی خارجی گفت: بر اساس طرحی پژوهشی، نژاد فشندی با نژاد رومانف با روش لاکروسکوبی تطبیق داده شده است تا نژاد جدیدی تولید شود که خصوصیت هر دو را داشته باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز با بیان اینکه تا کنون نتایج خوبی از این طرح تحقیقاتی به دست آمده است، افزود: بره‌هایی که از این ترکیب نژادی متولد شده‌اند، رشد سریعی دارند و رضایت نسبی از وضعیت کلی گونه جدید حاصل شده است.

وی به تولید گونه جدید دیگری اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که در نسل بعدی، نتایج حاصل را با نژاد پاکستانی ترکیب کرده و نژادی تولید شود که 25 درصد رومانف، 25 درصد پاکستانی و 50 درصد از نژاد ایرانی باشد که هم قدرت سازگاری با محیط را داشته باشند و هم چند قلوزایی و رشد سریع داشته باشد و از طرفی چربی کمتری در این نژاد وجود داشته باشد.

کریمی بر اقتصادی بودن اجرای این طرح تاکید کرد و اظهار کرد: در پایان مرحله تحقیقاتی طرح گسترش تولید نژاد جدید در سطح وسیع اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های پژوهشی در تولید گونه جدید گوسفندی افزود: تا کنون 50 رأس در ساوجبلاغ، 60 رأس در طالقان و 200 رأس در دانشکده کشاورزی تولید شده است.

انتهای پیام/2302/ک/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول