اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

کودکان زیر 5 سال اولین قربانی مسمومیت‌ها هستند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: دوم آبان ماه روز پیشگیری مسمومیت در اطفال نامگذاری شده، زیرا کودکان زیر پنج سال، اولین قربانی مسمومیت‌ها هستند.

کودکان زیر 5 سال اولین قربانی مسمومیت‌ها هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بهزاد شریف مخمل‌زاده در نشست خبری که ظهر امروز در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد اظهار کرد: شیوه جدید زندگی ماشینی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آن، شیوع مسمومیت‌های اتفاقی و تعمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است.

وی ادامه داد: اول تا هفتم آبان ماه به نام هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نامگذاری شده است و برای هر یک از این روزها یک موضوع در نظر گرفته شد تا اطلاع رسانی و آموزش جهت‌دار در همان راستا صورت گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اول آبان ماه را روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از داروها بیان کرد و گفت: شایع‌ترین علت مسمومیت گزارش شده به DPIC ایران در سال 1390 مسمومیت دارویی است.

این مسئول اضافه کرد: دوم آبان ماه، پیشگیری مسمومیت در اطفال به خصوص در برخورد با سرب نامگذاری شد، زیرا کودکان زیر پنج سال اولین قربانی عدم رعایت نکات در پیشگیری از مسمومیت هستند.

مخمل‌زاده سوم آبان را پیشگیری ناشی از مسمومیت گازها و مونوکسید کربن عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل شروع فصل سرما و عدم توجه به نکات ایمنی در پیشگیری از گازگرفتگی به مسمومیت ناشی از این مورد نیز توجه شده است.

وی روند نامگذاری روزهای بعد را اینگونه بیان داشت: چهار آبان روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از مواد غذایی و گیاهان دارویی، پنجم آبان ماه نیز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سموم دفع آفات و مواد شیمیایی و سرب، ششم آبان مسمومیت ناشی از گزیدگی و هفتم آبان پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه تمام فعالیت‌ها در این هفته بر اساس همین موضوعات است تصریح کرد: در این هفته علائم ناشی از مسمومیت را به مردم گوشزد می‌کنیم و اینکه با مراکز درمانی در این زمینه تعامل بهتری داشته باشند تا خدمات بهتری ارائه شود.

این مسئول اهداف این هفته را این گونه اضافه کرد: به طور کلی اهداف برگزاری این هفته ارتقای فرهنگ و دانش عمومی جامعه در خصوص پیشگیری از مسمومیت‌ها و نحوه اجرای آن در محیط منزل و کار و آموزش نحوه انجام اقدامات اولیه و ضروری درمانی در هنگام بروز مسمومیت، ارتقای سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه است.

مخمل‌زاده بر لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف در این هفته در راستای برگزاری مفیدتر آن تاکید کرد و گفت: صدا و سیما، شهرداری، وزارت آموزش و پرورش با سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمینه نصب بنر در خیابان، پخش تیزر از سیمای خوزستان و برقراری رابطه با رابطین بهداشت مدارس در راستای کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها همکاری دارد.

وی متذکر شد: آمارها نشان می‌دهد که مسمومیت ناشی از دارو، شوینده‌ها، گیاهان و سرب بخش قابل توجهی از بیماران ارجاع داده شده به بیمارستان را تشکیل می‌دهند که با اطلاع رسانی بخش قابل توجهی از آنها کاهش می‌یابد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان به معرفی سامانه 1490 پرداخت کرد و اذعان داشت: این شماره تماس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم است که هدف آن هدایت مردم در راستای استفاده صحیح از دارو و پیشگیری از مسمومیت‌هاست.

انتهای پیام/72011/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول