اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد مدیریت بحران شهری پژوهشگاه شاخص‌پژوه:

رشد بی‌رویه جمعیت، مشکل آب اصفهان را تشدید می‌کند

استاد مدیریت بحران شهری پژوهشگاه شاخص‌پژوه گفت: رشد بی‌رویه جمعیت در استان اصفهان سبب تشدید مشکل آب این استان می‌شود.

رشد بی‌رویه جمعیت، مشکل آب اصفهان را تشدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ایران غازی ظهر امروز در چهارمین نشست تخصصی چالش‌ها و مباحث نوین در مدیریت شهری اظهار کرد: هر کانون توسعه باید براساس ظرفیت و دوام اکوسیستم‌ها شکل بگیرد.

وی ادامه داد: پایداری ترکیبی از اقتصاد، جامعه و محیط زیست است که تعامل هر یک با دیگری باید براساس عدالت باشد و برای رسیدن به پایداری و جامعه سبز باید ثبات اقتصادی داشته باشیم.

استاد مدیریت بحران شهری پژوهشگاه شاخص پژوه تصریح کرد: سازمان و حاکمیت، پایداری را شکل می‌دهد و طراحی پایدار باید براساس ملاحظات زیست محیطی انجام بگیرد که در ایران این‌گونه نیست.

وی اضافه کرد: برای داشتن شهر سبز باید مصرف آب، انرژی، غذا و سایر مواد، تولید پسماند و آلودگی آب و هوا به حداقل برسد و در برنامه‌ریزی از اکولوژی صنعتی استفاده شود و وابستگی غذایی به حداقل برسد.

غازی با بیان اینکه رشد جمعیت باید براساس ظرفیت‌ تحمل باشد اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان، جمعیت استان اصفهان در سال 1395 باید یک میلیون و 900 هزار نفر باشد که در حال حاضر جمعیت این استان بیش از دو میلیون نفر است.

وی به وضعیت آب کشور اشاره کرد و افزود: 97.5 درصد از آب‌های کشور شور بوده و سایر آب‌های کشور نیز بیشتر به صورت یخ است.

استاد مدیریت بحران شهری پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: میزان بارندگی در جهان 800 میلی‌متر بوده که این میزان در ایران یک‌چهارم جهان و میزان بارندگی در اصفهان نیز 120 میلی‌متر  و تبخیر در آن یک‌هزار و 600 میلی‌متر بوده و اصفهان بیابان صرف است.

وی اظهار کرد: در سال 65 سرانه مصرف ایران پنج هزار و 500 مترمکعب بوده و برای سال 1400 سرانه مصرف به میزان یک‌هزار 300 مترمکعب است که این موضوع نشان‌دهنده این بوده که آستانه بحران آب یک‌هزار و 500 مترمکعب است.

وی با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی استان اصفهان هر سال 200 مترمکعب منفی است، ادامه داد: این وضعیت نشان از بحران آب جدی در استان است.

غازی سرانه آب در حوزه زاینده رود را 840 مترمکعب دانست و تصریح کرد: میزان آب موجود در استان 600 مترمکعب است و با توجه به این موضوع، نیاز به آب مشکلات چندین ساله با استان چهار‌محال و بختیاری را به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: بحران زاینده‌رود به لحاظ جمعیت، توسعه صنعتی و شهر‌نشینی بر تمام مسائل سایه افکنده و با توجه به اینکه حداکثر ظرفیت استان 600 نفر بوده که در حال حاضر جمعیت استان بیش از دو میلیون نفر است.

استاد مدیریت بحران شهری پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به وضع کیفی آب استان اصفهان تاکید کرد: مطالعات انجام شده نشان ‌دهنده این است که در آب رودخانه زاینده‌رود چهار برابر استاندارد سرب، نیکل و کادمیم که منشاء بیماری‌های سرطانی است، وجود دارد.

وی افزود: میزان مصرف سرانه نفت در ایران مانند روسیه بوده که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و میزان رشد صنعت که منفی بوده، مصرف بسیار بالایی است.

انتهای پیام/63015/ک40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول