اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد توسعه پایدار شهری دانشگاه صنعتی اصفهان:

رفع مشکل آلودگی اصفهان نیازمند بررسی ساختار است

استاد توسعه پایدار شهری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مشکل آلودگی استان اصفهان 70 درصد مربوط به صنایع می‌شود که برای رفع این مشکل باید به بررسی ساختار و رفع مشکلات آنها پرداخت تا در نتیجه مشکل آلودگی نیز رفع شود.

رفع مشکل آلودگی اصفهان نیازمند بررسی ساختار است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، احمد خاتون‌آبادی ظهر امروز در چهارمین نشست تخصصی چالش‌ها و مباحث نوین در مدیریت شهری اظهار کرد: زمانی که در راستای موضوع توسعه قضاوت می‌کنیم، اغلب قضاوت ما براساس کارکرد سیستم است و نه براساس ساخت سیستم.

وی ادامه داد: عدم شناخت، توجه به سازمان و یا اداره مربوطه و تجزیه و تحلیل عناصر عملکرد سازمان مربوطه سبب می‌شود که قضاوت براساس کارکرد این سازمان صورت بگیرد.

استاد توسعه پایدار شهری دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه نگرش سیستمی هدف عمده‌ای را دنبال می‌کند، تصریح کرد: این هدف خارج کردن انسان از سطحی‌نگری و نقد مسائل در یک چهارچوب کلی‌نگر، بنیادی و اساسی است.

وی افزود: در نظریه سیستمی دو رویکرد نظریه عمومی سیستم‌ها و نظریه سیبرنتیکی بوده که علم مبتنی بر اطلاعات، ارتباطات و کنترل است.

خاتون‌آبادی هدف اصلی سیستم‌ها را کشف قوانین و نظم ذاتی انواع پدیده‌ها دانست و تاکید کرد: نگرش سیستمی یکی از مبنا‌های تشخیص خوب از بد است و ساختار‌هایی که در حال حاضر در محیط ‌زیست کشور ما فعالیت می‌کنند، ساختار‌های استاتیک مانند سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی، ساختار‌های پویا مانند انسان و نظام‌های بیولوژیک و دیگری سیستم‌های سیبرنتیکی است که مجموعه‌ای از اطلاعات همراه با عامل بازخورد پدیده‌ای به ناتم کنترل را به وجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: برای نقد صحیح عملکرد‌های محیط ‌زیست باید این سه سیستم را در کنار هم در نظر بگیریم.

این فعال محیط‌ زیست گفت: سیستم‌های سیبرنتیکی سیستم‌هایی است که میان محیط باز و اورگانیک با محیط بسته به عنوان ایجاد‌کننده آلودگی ارتباط برقرار می‌کنند.

وی با بیان اینکه آلودگی پدیده‌ای است که عامل آن سیستم بسته‌ای است، خاطرنشان کرد: این سیستم بسته می‌تواند اتومبیل‌هایی باشد که ایجاد آلودگی می‌کنند و با توجه به این موضوع برای نقد مشکل آلودگی باید به نقد و رفع مشکلات این سیستم‌های بسته پرداخت.

خاتون‌آبادی اظهار کرد: مشکل آلودگی استان اصفهان 70 درصد مربوط به صنایع می‌شود که برای رفع این مشکل باید به بررسی ساختار و رفع مشکلات آنها پرداخت تا در نتیجه مشکل آلودگی نیز رفع شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع محیط ‌زیست دارای سه شاکله است، ادامه داد: این شاکله‌ها سیستم‌های بسته هستند که ایجاد آلودگی می‌کند، سیستم‌های باز که با بیرون تبادل انرژی و اطلاعات دارند و سیستم سیبرنتیکی که اطلاعات را به همراه انرژی و پدیده بازخورد دارد.

استاد توسعه پایدار شهری دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: هر کدام از این شاکله‌ها از جمله سازمان حفاظت از محیط‌ زیست و بخش‌های خصوصی عملکرد ویژه خود را دارند که تنها نباید عملکرد این سیستم‌ها را بررسی کرد بلکه باید ساختار‌ها را مورد بررسی قرار دهیم که روند ما را در راستای رفع مشکلات محیط ‌زیست زود‌تر به نتیجه می‌رساند.

وی با بیان اینکه موضوع حکم‌رانی یک عملکرد است نه ساختار، بیان کرد: حکم‌رانی موضوعی فرا‌تر از مدیریت است و نیازمند مشارکت و همدلی بوده و به عنوان مثال در نقد مشکل آب رودخانه زاینده‌رود به حکم‌رانی نا‌مناسب اشاره می‌کنیم، اما آیا ساز و کار‌های قانونی برای این سازمان مردم‌نهاد وجود دارد تا حکم‌ران رودخانه بتواند آنها را به مشارکت وادار کند.

خاتون‌آبادی ساختار هر سیستم را مجموعه‌ای از روابط محکم بین اجزا تشکیل‌دهنده آن دانست و اضافه کرد: ساخت هر سیستم، پایداری و استحکام آن را بیان می‌کند که با تغییر ساختار سیستم نابود می‌شود، چرا که هر سیستم بر ساختار آن وابسته است نه بر عملکرد، بلکه عملکرد زائیده ساخت است.

وی تاکید کرد: عملکرد هر سیستم نتیجه ساخت آن است و براساس این موضوع نمی‌توان از سیستمی که ساختار مناسبی ندارد، عملکردی ایده‌آل انتظار داشت.

استاد توسعه پایدار شهری دانشگاه صنعتی اصفهان راه‌اندازی سیستم‌های سیبرنیتیکی از راهکار‌‌های رفع این مشکل دانست و گفت: سیستم سیبرنتیکی جریان اطلاعات و ارتباط بین اطلاعات و انرژی به همراه جریان دائمی سیستم و رفتار بازخوردی بوده که نتیجه آن کنترل است.

وی اظهار کرد: سیبرنتیکی یک رویکرد بین‌رشته‌ای در مهندسی، ارتباطات و کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کنترل ارتباط از طریق بازخورد و خود‌تنظیمی است.

خاتون‌آبادی ادامه داد: باید بین سیستم مکانیکی که تولید آلودگی می‌کنند مانند صنایع و سیستم‌های بیولوژیکی با سیستم‌های سیبرنتیکی انطباق داده شود و این موضوع باید با تزریق، استخراج و تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام شود.

انتهای پیام/63015/ل40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول