اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

موسوی در گفت‌وگو با فارس

نام‌نویسی ۲۵۰ هزار نفر در دور دوم طرح تربیت حافظان قرآن/ تربیت ۱۸۰۰ مربی حفظ در قم

رئیس کمیته طرح تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه از نام نویسی ۲۵۰ هزار نفر تا پایان مهر‌ماه ۱۳۹۲ در طرح، به همراه تربیت هزار و ۸۰۰ مربی حفظ قرآن کریم خبر داد.

نام‌نویسی ۲۵۰ هزار نفر در دور دوم طرح تربیت حافظان قرآن/ تربیت ۱۸۰۰ مربی حفظ در قم

خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: سازمان اوقاف و امورخیریه با برگزاری مسابقات بین‌المللی و مسابقات سراسری قرآن کریم پیشروترین نهاد در خصوص برگزاری مسابقات قرآن کریم در کشور بوده و امسال در طرح ملی حفظ قرآن کریم برنامه‌های وسیعی را آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام «علی محمدی» نماینده ولی‌فقیه و رییس سازمان اوقاف و امورخیریه در دیدار شرکت‌کنندگان در بیست‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با مقام معظم رهبری که در مشهد مقدس صورت گرفت از اجرای طرحی 4 ساله در سازمان اوقاف مبنی بر تربیت یک میلیون حافظ و قاری قرآن کریم خبر داد.

این طرح از نیمه دوم سال 1391 در بقاع و مراکز منتخب، در سراسر کشور آغاز و در این سال 238 هزار نفر در آن نام‌نویسی کردند، همچنین آزمون عملی دور اول طرح بهمن‌ماه 1391 و آزمون کتبی آن اردیبهشت‌ماه 1392 در سراسر کشور برگزار شد، البته حجت‌الاسلام «احمد شرفخانی» در روز 13 اردیبهشت‌ماه 1392، همزمان با برگزاری آزمون از حضور 100 هزار داوطلب در آزمون خبر داد.

به منظور آشنایی با نحوه برگزاری و تعداد شرکت‌کنندگان در دور دوم طرح تربیت حافظان قرآن دقایقی را با رئیس کمیته این طرح در سازمان اوقاف و امور خیریه به گفت‌وگو نشستیم.

«سیدمحمد کاظم‌موسوی» رئیس ستاد طرح تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، از تکمیل سهمیه 14 استان کشور خبر داد و گفت: تا پایان مهرماه 1392، 14 استان کشور موفق به تکمیل سهمیه خود شده‌اند و 17 استان باقیمانده نیز در حال تکمیل سهمیه هستند.

14 استان موفق به تکمیل سهمیه خود شده‌اند

موسوی در خصوص استان‌هایی که موفق به تکمیل سهمیه تعیین‌شده خود شده‌اند، گفت: تاکنون استان‌های خراسان شمالی، قزوین، ایلام، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان غربی، البرز، چهارمحال و بختیاری، مازندران، همدان، مرکزی، گلستان، لرستان و یزد موفق به تکمیل سهمیه تعیین‌شده خود به منظور جذب افراد در طرح تربیت حافظان قرآن شده‌اند.

وی در خصوص استان‌هایی که هنوز موفق به تکمیل سهمیه خود نشده‌اند، گفت: از 17 استان باقی‌مانده که هنوز موفق به تکمیل سهمیه نشده‌اند، 10 استان بیش از 80 درصد و 7 استان بیش از 50 درصد سهمیه خود را تکمیل و از افراد نامنویسی کرده‌اند.

مهر‌ماه 1392 بالاترین آمار نام‌نویسی را به خود اختصاص داد

موسوی در خصوص فعالیت طرح تربیت حافظان قرآن در مهرماه گفت: فعالیت استان‌ها در مهرماه 1392 رشد چشمگیری داشت، به این صورت که در همین ماه حدود 73 هزار نفر در طرح نامنویسی کردند، همچنین روز 21 مهرماه بالاترین آمار شرکت‌کننده را داشت که طی آن 5 هزار و 258 نفر نام‌نویسی کردند که این موضوع تاکنون سابقه نداشت.

تکمیل 90 درصد سهمیه تعیین شده برای استان‌ها

رئیس کمیته طرح تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف از تکمیل بیش از 90 درصد سهمیه استان‌ها خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 90 درصد سهمیه تعیین شده برای سال 1392 تکمیل شده و اگر این روند ادامه پیدا کند، هفته آینده از مرز 500 هزار شرکت‌کننده عبور می‌کنیم.

تربیت 1800 مربی در مرکز تربیت مربی قم

موسوی از برگزاری 45 دوره تربیت مربی حفظ قرآن خبر داد و گفت: مرکز تربیت مربی حفظ قرآن که از ابتدای طرح در شهر مقدس قم راه‌اندازی شد، با حضور اساتیدی چون «شهریار پرهیزگار»، «محمد حاج ابوالقاسم» و «محمدمهدی طباطبایی» مشغول فعالیت است که تاکنون با برگزاری 45 دوره حدود هزار و 800 مربی حفظ قرآن کریم در این مرکز تربیت شده‌اند، همچنین این دوره‌ها به منظور تکمیل کادر استان‌های خوزستان، قم، قزوین، فارس و بوشهر برگزار شده است.

نام‌نویسی 250 هزار نفر در دور دوم طرح تا پایان مهر‌ماه 1392

وی از شرکت 250 هزار نفر در دور دوم طرح تربیت حافظان خبر داد و گفت: تاکنون 250 هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند که 143 هزار نفر خانم و 107 هزار نفر آقا هستند، همچنین از این تعداد، 95 هزار نفر در گروه سنی 7 تا 12 سال، 47 هزار نفر 13 تا 18 سال، 68 هزار نفر 19 سال به بالا و 42 هزار نفر حفظ موضوعی را انتخاب کرده‌اند.

آنچه مهم است کیفیت تربیت حافظان است نه اعداد و ارقام

رئیس کمیته طرح تربیت حافظان قرآن با اشاره به کیفی‌سازی برنامه‌های حفظ در سازمان اوقاف گفت: این اعداد و ارقام چندان مهم نیست و آنچه مهم است این است که ما به دنبال کیفیت کار و تربیت مطلوب حافظان قرآن باشیم، زیرا حفظ قرآن امری دشوار است و ممکن است بسیاری از افراد در میانه راه کار را رها کنند.

وی از پرداخت کمک مالی به استان‌ها به منظور برگزاری هر چه بهتر طرح خبر داد و گفت: در دور دوم طرح، مبالغی از منابع سازمان اوقاف و امور خیریه به استان‌ها پرداخت شده تا بهتر بتوانند این طرح عظیم را پیش ببرند، همچنین کتاب حفظ موضوعی که از امسال به طرح تربیت حافظان قرآن افزوده شده، به تیراژ 150 هزار جلد چاپ و به استان‌های کشور ارسال شده است.

برگزاری دوره تربیت مربی حفظ در استان‌های بزرگ کشور

رئیس کمیته طرح تربیت حافظان قرآن از برگزاری دوره‌های تربیت مربی حفظ در استان‌های بزرگ کشور خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما در راستای تربیت مربی حفظ قرآن کریم، برگزاری دوره‌های تربیت مربی حفظ در استان‌های بزرگ کشور است که طی آن، این دوره‌ها در استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز و اصفهان در حال برگزاری است. همچنین این دوره‌ها با حضور اساتید مبرز همان استان برگزار می‌شود، به عنوان مثال در استان البرز، کلاس‌های تربیت مربی با حضور «مهدی رجبی» حافظ بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

انجام راستی‌آزمایی به منظور اطلاع از صحت تعداد شرکت‌کنندگان

موسوی از انجام راستی‌آزمایی پس از ثبت‌نام در سراسر کشور خبر داد و گفت: پس از انجام نام‌نویسی از داوطلبان، کار راستی‌آزمایی را انجام می‌دهیم به این صورت که طی تماس با قرآن‌آموزان و مربیان، از وضعیت کلاس‌ها کسب اطلاع کرده و اظهارات آنان را با اظهارات مسئولان استان تطبیق می‌دهیم. همچنین سال گذشته هم این امر انجام شد که حتی درصدی تخلف هم گزارش شد.

برگزاری آزمون ابتدایی در بهمن‌ماه 1392 و آزمون نهایی در اردیبهشت‌ماه 1393

وی از برگزاری آزمون در بهمن‌ماه سال 1392 خبر داد و گفت: بهمن‌ماه امسال یک دوره آزمون برای افراد برگزار می‌کنیم و تلاش می‌کنیم آزمون نهایی را اردیبهشت ماه 1393 برگزار کنیم، البته سعی ما این است که آزمون را پیش از آزمون وزارت ارشاد برگزار کنیم.

کار بیشتر برای افرادی که دیر‌تر به طرح پیوسته‌اند

موسوی درباره نحوه برگزاری آزمون گفت: برخی از داوطلبان از همان ابتدای طرح نام‌نویسی کرده‌اند، اما برخی دیگر ممکن است امروز و برخی در روز‌های آینده شرکت‌کنند، از این رو ممکن است عده‌ای از دوره جا مانده و با روند عادی به آزمون نرسند، از این رو مراکز و مربیان را مکلف کرده‌ایم تا برنامه‌ این افراد را فشرده‌تر کرده و برای آنان وقت بیشتری صرف کنند، همچنین به منظور اطلاع از آمادگی این افراد ابتدا آنان در آزمون بهمن‌ماه شرکت می‌کنند و در صورت آمادگی در آزمون می‌توانند در آزمون نهایی در اردیبهشت‌ماه 1393 شرکت کنند.

رئیس کمیته طرح تربیت حافظان قرآن از راه‌اندازی دوره‌های مجازی حفظ خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تربیت حافظان قرآن برگزاری دوره‌ برای افرادی که توان شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند است که طی آن دوره آموزش مجازی حفظ را برگزار کردیم.

شرکت بیش از 7 هزار نفر در دوره‌های غیر‌ حضوری حفظ قرآن کریم

وی از نام‌نویسی بیش از 7 هزار نفر در دوره‌های غیر حضوری خبر داد و گفت: این دوره‌ها به مرکزیت شهر مقدس قم برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه سایت قرآن حفظ در دوره‌های غیر حضوری شرکت‌کنند، همچنین تا کنون بیش از 7 هزار نفر در طرح غیر حضوری نام‌نویسی کرده‌اند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول