اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه کاشان:

عزاداری «محرم» عامل بقای اسلام است

امام جمعه کاشان گفت:‌ آنچه اسلام را از یک‌هزار و 400 سال قبل تاکنون زنده نگه داشته است عزاداری‌های شیعیان امام حسین (ع) در ماه محرم است.

عزاداری «محرم» عامل بقای اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی یک‌شنبه شب در همایش بزرگ مسئولان هیئت‌های مذهبی در حسینیه چهارده معصوم شهرستان کاشان، مبنای حادثه تاریخی کربلا و عاشورا و محرم را بیمه شدن اسلام دانست و اظهار داشت: برای حفاظت و نگهداری از کلمه توحید و لا اله الاالله باید شخصیتی بزرگ و آسمانی قربانی می‌شد و این قرعه به نام امام حسین(ع) افتاد. 

این مسئول افزود: امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع) را هیچ یک از اهل زمین نشناخته است و آنچه که درباره آنان می‌دانیم، اندکی از شخصیت واقعی اهل بیت (علیهم‌السلام) است.

به گفته وی، علیرغم تلاش خاندان بنی‌امیه و بنی‌عباس برای حذف نام امام حسین(ع) از تاریخ جهان اسلام، رسالتی که از عاشورای سال 60 برای شیعه آغاز شده هنوز ادامه دارد. 

امام جمعه کاشان در ادامه با تأکید بر بیان معارف عاشورا و فلسفه کربلا توسط منبری‌ها بیان داشت: مداحان ضمن ایجاد شور و هیجان و نیز بیان خاطرات تلخ عاشورا، باید بازگوکننده پیام عاشورا برای مردم باشند.

نمازی همچنین بر سخنرانی‌های پرجاذبه توسط خطبا در ماه محرم تأکید کرد و گفت: سخنرانی‌ها باید برای جوانان جاذبه داشته باشد و خطبا در سخنرانی‌های خود برای جوانان حرف‌های تازه بیان کنند و از ذکر سخنان تکراری پرهیز کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: اسلام حرف‌های زیاد و تازه‌ای نظیر تعریف سبک زندگی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب را درون خود دارد که می‌تواند برای جوانان تازگی و جاذبه داشته باشد.

وی بیان شرایط آیین همسرداری در اسلام، احکام دین و اخلاق اسلامی، مسائل سیاسی منطقه را از جمله مسائل پرجاذبه برای جوانان قلمداد و عنوان کرد: خطبا با استفاده از آیات و و روایات می‌توانند نیاز جوانان را در سخنرانی‌های خود برآورده کنند.

این مسئول تأکید کرد: عزاداری‌ها باید کانون تعلیم و تربیت باشد و خطبا و مداحان در این راه نقش مهم و اساسی را بر عهده دارند تا از ظرفیت ماه محرم نهایت استفاده صورت گیرد.

به گفته وی، اساس و مبنای عزاداری‌ها رضایت خداوند است بنابراین از مسئولان هیئت‌های مذهبی شهرستان کاشان انتظار می‌رود ‌از رقابت‌های کاذب در عزاداری‌های امام حسین(ع) چشم‌پوشی کنند تا عزاداری های آنان خالص و مورد قبول واقع شود.

امام جمعه کاشان، عزاداری‌ها را برای احیای دین دانست و گفت: عزاداری که برای احیای دین است نباید منجر به اختلاط زن و مردم نامحرم شود و یا زمینه این اتفاق را فراهم کند.

نمازی اضافه کرد: عزاداری‌ها باید صادقانه و خالصانه و بدون انگیزه‌های دنیایی و مادی و فقط برای ترویج اسلام و احکام الهی برگزار شود و از دانشگاه محرم و امام حسین(ع) بیشترین بهره‌برداری برای جوانان صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: عزاداری‌های محرم و عاشورا باید باعث شادی قلب امام زمان(عج) و ایجاد رعب و وحشت در جبهه استکبار و صهیونیزم جهانی شود.

امام جمعه کاشان مسئولان هیئت‌های مذهبی کاشان را عوامل اجرایی و کارگزاران حادثه عاشورا و کربلا نامید و خواستار حفظ و حراست از چنین جایگاهی شد.

نمازی افزود: عاشورا، تاسوعا، و دهه‌های اول تا سوم محرم ایامی است که مسئولان هیئت‌های مذهبی به عنوان یاران اجرایی عزاداری‌ها باید بیشترین بهره‌برداری را از ظرفیت‌های این ماه برای معرفی امام حسین(ع) و فلسفه قیام او داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه شیعه در تمام دوران تاریخ از عاشورای سال 60 هجری تا کنون شهدای زیادی را تقدیم کرده گفت: هنوز هم عاشورا و محرم و شیعیان ادامه دارد و در مدت اخیر 500 نفر از شیعیان در بمب‌گذاری و انفجارات مناطق شیعه‌نشین کشورهای مختلف به شهادت رسیدند.

به گفته وی، امروز نیز تمام کشورهای شیعه تبدیل به کربلا و عاشورا شده و هر روز تعداد زیادی از شیعیان در کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان به شهادت می‌رسند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از ایران به عنوان تنها کشور امن منطقه نام برد و با اشاره به اینکه تمام کشورهای مسلمان هم‌مرز با ایران در آتش و خون قرار دارند ابراز داشت: امنیت امروز جمهوری اسلامی به برکت خون شهدا، امام حسین(ع) و ولایت مطلقه فقیه است که توانسته کشور را در برابر توطئه‌های دشمن نجات دهد.

نمازی همچنین با بیان این که ایران اسلامی توسط اهل بیت(ع) و به دستان مبارک امام زمان(عج) اداره می‌شود تأ‌کید کرد: امروز نیز دفاع مقدس ادامه دارد با این تفاوت که دفاع مقدس از جبهه جنگ نظامی به جبهه جنگ فرهنگی، جنگ اقتصادی و جنگ اعتقادی تبدیل شده و دشمن برای سرکوب کردن نظام جمهوری اسلامی تمام امکانات و تجهیزات خود را بسیج کرده است.

وی عنوان کرد: امروز برای پیروزی در جبهه جنگ فرهنگی، اقتصادی و اعتقادی، رفتارهایی نظیر عزاداری‌ها است که باید کمر دشمن را بشکند و باعث شادی قلب امام زمان(عج) و ایجاد رعب وحشت جبهه استکبار و صهیونیزم جهانی شود.

نماینده ولی‌فقیه در کاشان متذکر شد: امروز دشمن با ایجاد مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها تمام تلاش خود را برای ایجاد نارضایتی مردمی و خلع سلاح ملت ایران به کار بسته است تا مردم را نسبت به انقلاب اسلامی دلسرد کرده تا آنها خواهان بازگشت شرایط به قبل از انقلاب اسلامی باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه جبهه استکبار جهانی در مبارزه خود علیه ملت مسلمان ایران، ثابت‌ قدم هستند اذعان داشت: در این مبارزه یا باید تسلیم شده و ذلت را پذیرفت و یا اینکه در میدان مبارزه ایستاد و قربانی داد. 

انتهای پیام/2406/ن40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول