اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

نبود اعتبارات مانع اجرای برنامه‎های منابع طبیعی گلستان است

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان گفت: نبود اعتبارات مناسب مانع از اجرای برنامه‎هایی است که این اداره‌کل برای حفظ و حراست از منابع طبیعی استان در نظر گرفته است.

نبود اعتبارات مانع اجرای برنامه‎های منابع طبیعی گلستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حمید سلامتی امشب در کارگروه اطفای حریق استان گلستان اظهار داشت: در شرایط فعلی در طرح‎های جنگل‎داری، آبخیزداری و حفاظت، برنامه‎های این مجموعه 10 برابر اعتباراتی است که به این مجموعه اختصاص می‎یابد.

کاهش نیروهای منابع طبیعی استان طی سال‎های اخیر

وی خاطرنشان کرد: با وجود اعتبارات مناسب در منابع طبیعی، می‎توان شرایط مناسبی برای برنامه‎‎های پیشگیری و جلوگیری از حریق‎هایی که جنگل‎های استان را تهدید می‎کند فراهم ساخت.

سلامتی با اشاره به بازنشسته‎شدن بسیاری از نیروهای منابع طبیعی در استان اذعان داشت: بسیاری از نیروهای این مجموعه طی سال‎های اخیر بازنشسته شده‎اند و نصف این تعداد بازنشسته، جایگزین نشده‎اند.

وی ادامه داد: تعداد نیروهای این مجموعه طی این سالها از 851 نفر به 451 نفر رسیده است.

شرایط جوی نامناسب و رطوبت پایین از عوامل تشدیدکننده حریق‎های جنگلی

رئیس کارگروه اطفای حریق استان گلستان با اشاره به فرسوده بودن بسیاری از تجهیزات سنگین این اداره‌کل تصریح کرد: افزایش تجهیزات سنگین همچون ماشین‎های کمک‎دار از مهمترین نیازهای این مجموعه در هنگام وقوع حریق محسوب می‌شود.

سلامتی یادآور شد: از استانداری گلستان و سازمان جنگل‎ها و مراتع کشور انتظار می‎رود، برای توسعه منابع طبیعی و توسعه پایدار در گلستان، نگاه ویژه‎ای به این بخش داشته باشند.

وی با اشاره به شرایط جوی نامناسب سال جاری به ویژه در سه ماه اخیر افزود: خوشبختانه با توجه به حضور به موقع نیروهای این مجموعه و نیروهای مردمی از گسترش دامنه بسیاری از آتش‎سوزی‎های عرصه دشت و جنگل جلوگیری شد.

قطع درختان جنگلی با هدف توسعه اراضی کشاورزی

سلامتی اضافه کرد: علاوه بر شرایط نامناسب جوی و رطوبت پایین، علل دیگری چون ساخت‎و‎ساز در ییلاقات، افزایش حضور مردم برای تفریح و گردش در عرصه‎های جنگلی و ورود دام غیرمجاز به این مناطق به تعداد حریق در عرصه منابع طبیعی استان افزوده است.

وی متذکر شد: از دیگر عوامل مخرب منابع طبیعی و جنگلی، قاچاقچیان چوب هستند که در مناطق جنگلی به ویژه جنگل‎های نزدیک به روستاها به این فعالیت غیرقانونی مشغول هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان ادامه داد: متاسفانه این تصرف به منابع طبیعی و جنگل‌ها نه تنها برای قاچاق چوب بلکه برای توسعه اراضی جنگلی است که در کنار روستاها وجود دارد.

تربیت 50 نیروی رزمی برای صیانت از جنگل

سلامتی با تشکر از صداوسیمای گلستان در جهت افزایش آگاهی عمومی به مردم  در زمینه حفظ منابع طبیعی افزود: اطلاع‎رسانی این رسانه اثرگذار می‎تواند نقش بسیار مهمی در آموزش شهروندان و کاهش حریق جنگل‎های استان ایفا کند.

وی با تاکید بر برنامه‌های آموزشی منابع طبیعی استان ادامه داد: در سال جاری علاوه بر آموزش همیاران طبیعت در صدد هستیم تا 50 نفر نیروی رزمی به عنوان رنجر برای طرح صیانت از جنگل‎ها تربیت کنیم.

سلامتی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که برای این 50 نفر برنامه‌ریزی شده این گروه با تمامی دوره‌های امداد و نجات و اطفای حریق عرصه‎های منابع طبیعی آشنا می‎شوند.

انتهای پیام/83002/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول