اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پیشینه تاریخی بی وفایی آمریکا

آیت‌الله خامنه‌ای: دولت‌های بی طرف باید بدانند که آمریکای جنایتکار صفا و وفایی بیشتر از آن چه با محمد رضای خائن داشت نخواهد داشت. دولت‌های اسلامی باید از سرنوشت شاه خائن و میزان وفاداری آمریکا به آن نوکر سرسپرده درس بگیرند.

پیشینه تاریخی بی وفایی آمریکا

رخدادهای28  مهر 1359

چکیده

  • حبیب شطی دبیر کل کنفرانس اسلامی امروز به حضور امام خمینی رسیده و با رهبر انقلاب گفت و گو کرد .
  • امام خمینی : ما اسلام را می‌خواهیم حفظ کنیم و با بودن این حزب در عراق، اسلام در خطر است، در خطر کفر است.
  • آیت الله خامنه ای :  ما این جنگ را موضعی نمی دانیم این جنگ جنگ قدرت طلب های بزرگ با اسلام است .
  • رئیس جمهور : من به خوزستان آمده ام و تا وقتی دشمن در این جبهه شکست نخورد از اینجا نخواهم رفت و تسلیم ارتش عراق نخواهم شد و اگر بالاتر از ارتش عراق هم بیاید تسلیم نمی شدم.
  • روزنامه تایمز مالی در شماره امروز خود با انتشار مقاله ای خاطر نشان کرد مردم عراق اطمینان دارند خلبانان ایرانی نقاط مسکونی عراق را بمباران نمی کنند .
  • سرهنگ معمر قذافی : کعبه امروز زیر اشغال آمریکا رنج می برد و ما در حالی نماز عید را می خوانیم که هواپیماهای آمریکایی بر فراز شهرهای مقدس عربستان در پرواز هستند.

دلیل محرز بودن تجاوزگری عراق از منظر امام

حبیب شطی دبیر کل کنفرانس اسلامی امروز به حضور امام خمینی رسیده و با رهبر انقلاب گفت و گو کرد .اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از ؛

1- الآن جنگ در ایران است و این خود دلیل بر تهاجم آنها بر ماست و اگر ما مهاجم بودیم در عراق بودیم.

2- دولتها اگر می‌خواهند عملی بکنند و صلح و صفا باشد، باید با آن کسی که مهاجم بوده است و هجوم کرده است به یک مملکت اسلامی - فرضاً - اگر مسلم هم باشد باید دولتهایی که می‌خواهند صلح و صفا برقرار بشود، با او قتال کنند، تا اینکه برگردد به امر خدا.(1)

3- ما اسلام را می‌خواهیم حفظ کنیم و با بودن این حزب در عراق، اسلام در خطر است، در خطر کفر است. و شما با کسانی که در این امر وارد هستند، از قبیل دولت ایران، مجلس ایران و رئیس جمهور ایران مذاکره کنید. آنها هم همین معنا را خواهند به شما گفت.

در پایان این دیدار حبیب شطی از امام پرسید: آیا اجازه می‌دهند که عده‌ای از رؤسای دولتهای اسلامی در رأس هیأتی جهت بررسی به ایران بیایند و با شما دیدار کنند. امام در پاسخ وی فرمودند: برای رسیدگی به جنایات صدام، آمدن به ایران مانعی ندارد.(2)

امام خمینی: دولتها اگر می‌خواهند عملی بکنند و صلح و صفا باشد، باید با آن کسی که مهاجم بوده است و هجوم کرده است به یک مملکت اسلامی - فرضاً - اگر مسلم هم باشد باید دولتهایی که می‌خواهند صلح و صفا برقرار بشود، با او قتال کنند، تا اینکه برگردد به امر خدا.

نماز عید قربان به امامت آیت الله خامنه ای برگزار شد

نماز عید قربان امروز و به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در محل دانشگاه تهران برگزار شد . آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز عید قربان اظهار داشتند : ملت ایران از آن روزیکه با آمریکا در افتاد سلاح برنده شهادت طلبی را به کار گرفت و از مرگ نهراسید و آن کسی از مرگ می هراسد که به قیمت جان خود عقیده ای ندارد .

اخطار آیت الله خامنه ای به شاه خائن و فاسد اردن

آیت الله خامنه ای در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از کشورهای حامی ایران در جنگ از جمله سوریه و الجزایر به کشورهای حامی عراق از جمله اردن اخطار داده و تاکید کردند : فعلا شاه خائن و فاسد اردن را می گوئیم اما هر دولت و حکومتی که در وضع خصمانه در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد باید بداند در مقابل موج عظیم انقلاب اسلامی و همه آفاق جامعه های اسلامی قرار گرفت است .

ایشان ادامه دادند : به همه دولت هایی که بی طرفی اعلام کرده اند به عنوان یک روحانی مسلمان اعلام می کنم که امروز جنگ ما جنگ اسلام با کفر است و آنها باید جانب اسلام را بگیرند این برای آنها که بر مسلمانان حکمرانی می کنند شایسته تر است و آنها باید بدانند که آمریکای جنایتکار صفا و وفایی بیشتر از آن چه با محمد رضای خائن داشت نخواهد داشت . آیت الله خامنه ای افزودند : دولت های اسلامی باید از سرنوشت شاه خائن و میزان وفاداری آمریکا به آن نوکر سرسپرده درس بگیرند . (3)

تا پیروزی خوزستان را ترک نمی کنم ! 

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در ادامه سفر خود به خوزستان ضمن پیگیری عملیات نیروهای مسلح وضع جبهه های جنگ را مورد بررسی قرار داد . بنی صدر در اجتماع گروهی از فرماندهان و افسران ارتش در یکی از شهرهای خوزستان شرکت کرد و گفت : من به خوزستان آمده ام و تا وقتی دشمن در این جبهه شکست نخورد از اینجا نخواهم رفت و تسلیم ارتش عراق نخواهم شد و اگر بالاتر از ارتش عراق هم بیاید تسلیم نمی شدم. (4)

اندکی پس از آن که بنی صدر گفت تا پیروزی در خوزستان از این منطقه نخواهم رفت وی عازم تهران شد تا به درگیری های سیاسی خود ادامه دهد او جنگ و دفاع مقدس را رها کرده و وارد درگیری های سیاسی شد و این گونه بود که نه تنها دشمن از خوزستان خارج نشد بلکه خرمشهر نیز به اشغال نیروهای عراقی در آمد !

مردم عراق به جوانمردی ایرانی ها اطمینان دارند

روزنامه تایمز مالی در شماره امروز خود با انتشار مقاله ای خاطر نشان کرد مردم عراق اطمینان دارند خلبانان ایرانی نقاط مسکونی عراق را بمباران نمی کنند .این روزنامه نوشت : اخباری که از بغداد می رسد حاکی از این است که در هنگام حمله هوایی جنگنده های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به بغداد مردم این شهر آسوده خاطرند و تلاشی در مخفی شدن ندارند به خاطر آنکه مردم عراق به جوانمردی خلبانان ایرانی اطمینان دارند . (5)

برای آزادی خانه خدا باید جهاد کرد

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی بامداد امروز در مراسم نماز عید قربان طی سخنانی اظهار داشت : کعبه امروز زیر اشغال آمریکا رنج می برد و ما در حالی نماز عید را می خوانیم که هواپیماهای آمریکایی بر فراز شهرهای مقدس عربستان در پرواز هستند و مانع از پخش برنامه های رادیوهای جهان اسلام که مراسم حج را از عرفات گزارش می کردند شدند . قذافی ادامه داد : اگر این اشغال گری ادامه یابد باید برای آزادی اماکن متبرکه جهاد کرد . (6)

پی نوشت :

1- اشاره به آیه 9 سوره حجرات: «وَ انْ طائِفَتانِ مِنَ المُؤمِنینَ اقْتَتَلُوا فَاصلِحُوا بَینَهُما فَان بَغَت احدیهُما عَلَی الاخری‌ فَقاتِلُوا الَّتی‌ تَبْغی‌ حَتّی‌ تَفی‌ ءَ الی‌ امرِ اللهِ فَان فاءَ تْ فَاصلِحُوا بَینَهُما بِالعَدلِ وَ اقسِطُوا انَّ اللهَ یُحِبُّ المُقسِطینَ» و اگر دو طایفه از اهل ایمان با هم به قتال و دشمنی برخیزند، البته شما مؤمنان بین آنها صلح برقرار دارید، و اگر یک قوم بر دیگری ظلم کرد، با آن طایفه ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید (و ترک ظلم کند) پس هرگاه به حکم حق برگشت با حفظ عدالت میان آنها را صلح دهید و همیشه (با هر دوست و دشمنی) عدالت کنید که خدا بسیار اهل عدل و داد را دوست می‌دارد.

2- صحیفه امام ، جلد 13 ، صفحه 282

3-  اطلاعات ، 29 مهر 1359 ، صفحه 2

4-  اطلاعات ، 29 مهر 1359 ، صفحه 11 ، اندکی پس از آن که بنی صدر گفت تا پیروزی در خوزستان از این منطقه نخواهم رفت وی عازم تهران شد تا به درگیری های سیاسی خود ادامه دهد او جنگ و دفاع مقدس را رها کرده و وارد درگیری های سیاسی شد و این گونه بود که نه تنها دشمن از خوزستان خارج نشد بلکه خرمشهر نیز به اشغال نیروهای عراقی در آمد ! در این زمینه در روزهای آینده بیشتر خواهیم نوشت ...

5- اطلاعات ، 29 مهر 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 29 مهر 1359 ، صفحه11

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول