اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

داستان نبود «پول خرد» و «اعصاب خرد» راننده و مسافر

بحث بر سر پرداخت پول خرد، موضوعی است که بارها و بارها مسافران و رانندگان تاکسی‌ها را درگیر خود کرده و باعث ایجاد تنش می‌شود که نصب سیستم پرداخت هوشمند بر روی تاکسی‌ها می‌تواند عامل حل این معضل باشد.

داستان نبود «پول خرد» و «اعصاب خرد» راننده و مسافر

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حمل و نقل در زندگی بشر از دیرباز تاکنون جایگاه بسیار مهمی داشته است.

با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی، بشر به فکر اختراع وسایل نقلیه‌ای افتاد که بتواند به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان مسافت‌های طولانی را طی کند و امروزه تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس و... کار حمل و نقل انسان‌ها را در کوتا‌ه‌ترین زمان بر عهده دارند.

جابه‌جایی مسافران درون‌شهری بیشتر با تاکسی‌ها انجام می‌شود که این تاکسی‌ها شامل تاکسی‌های عمومی، تاکسی‌های خصوصی در قالب آژانس‌ها، تاکسی بی‌سیم برای مسیر‌هایی خاص، تاکسی بانوان، تاکسی ون و تاکسی گردشگری است.

در این راستا یکی از مشکلاتی که در سطح شهر با آن مواجه هستیم این است که بین تاکسی‌های عمومی برای جابه‌جایی مسافران، بحث و جدل‌هایی از سوی راننده تاکسی و مسافر بر سر پول خرد و یا اضافه کرایه رخ می‌دهد.

پول خرد از مسائلی است که نمی‌توان مشخص کرد تهیه آن بر عهده راننده است یا مسافر؟

از  طرفی نیز نمی‌توان فقط یک نفر را در این امر دخیل دانست زیرا این مشکلی است که هر سه عضو مثلث مسافر، راننده و تاکسیرانی باید نسبت به حل آن اقدام کند.

*سیستم پرداخت هوشمند بر روی تاکسی‌ها نصب می‌شود

در این خصوص با مدیرعامل سازمان تاکسیرانی همدان به گفت‌وگو نشستیم.

محمود حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بحث کرایه تاکسی‌ها برای تاکسیرانی نیز به یک مشکل جدی تبدیل شده که هر روز در اتحادیه تاکسیرانان نیز این موارد مطرح شده و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه مبالغی در قالب اسکنانس به کمیته امداد داده می‌شود و به جای آن پول خرد دریافت می‌کنیم که بین 3 هزار خودرو تقسیم می‌شود افزود: همین مبلغ هم جوابگوی یک روز راننده نیست.

مدیرعامل تاکسیرانی همدان ادامه داد: برنامه‌ای که برای حل مشکل نزدیک به اجرا است بحث نصب سیستم (ای بی ال) است که این طرح ابتدا قرار است بر روی اتوبوس‌ها اجرا شود و بعد از آن روی تاکسی‌ها نیز قابل اجرا خواهد بود.

وی با اشاره به تعریف سیستم پرداخت هوشمند عنوان کرد: سیستم پرداخت هوشمند به این شکل است که شهروندان مجهز به یک کارت هوشمند می‌شوند که آن را از بانک‌های طرف قرارداد تهیه می‌کنند.

حضرتی اضافه کرد: این سیستم، کارت‌های بانکی را شامل می‌شود که قابل پرداخت در اتوبوس و تاکسی است.

وی گفت: برای اجرای این طرح، دستگاهی شبیه دستگاه کارت‌خوان در تاکسی یا اتوبوس نصب می‌شود تا مسافر حین سوار یا پیاده شدن کرایه خود را توسط این کارت پرداخت کند.

حضرتی با تأکید بر اینکه روزانه با 10 مورد تخلف بابت اخذ کرایه اضافی با رانندگان متخلف برخورد می‌کنیم خاطرنشان کرد: این دستگاه علاوه بر حل مشکل پول خرد یا بحث و جدل‌های بین مسافر یا راننده از اخذ کرایه اضافی بابت توسط رانندگان جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها عنوان کرد: به صورت کلان به دنبال رند کردن کرایه‌ها هستیم تا بحث مربوط به پول خرد و مباحث مربوط به آن را کم کنیم.

مدیرعامل تاکسیرانی همدان تصریح کرد: با احتساب تاکسی ترمینال‌ها و آژانس‌ها و تاکسی‌های داخل شهر، تعداد 3 هزار و 500 دستگاه خودرو تاکسی اقدام به جابه جایی مسافران در سطح شهر می‌کنند.

وی ادامه داد: برای نصب سیستم پرداخت هوشمند در تاکسی‌ها در مرحله انعقاد قرارداد هستیم تا بتوانیم خدمات خوبی را در اولین فرصت به مردم ارائه کنیم.

حضرتی گفت: سیستم پیامکی سازمان تاکسیرانی، روزانه در کنار فعالیت پنج خودرو نظارت بر فعالیت تاکسیرانان، به صورت غیر محسوس بحث نرخ کرایه را در سطح شهر همدان رصد می‌کند.

*بحث کرایه تاکسی همت همگانی را می‌طلبد

نعمت‌الله عسگری یکی از رانندگان تاکسی است که در این خصوص اظهار داشت: بحث کرایه تاکسی از بحث‌های بسیار سطحی اما پیچیده‌ای است که هر روز رانندگان با آن روبرو هستند.

وی بیان داشت: بحث پول خرد و نرخ کرایه تاکسی بحثی است که همکاری مسافر، راننده و سازمان تاکسیرانی را می‌طلبد زیرا این مشکلی نیست که فقط یک نفر این مشکل را حل و یا ایجاد کند.

عسگری خاطرنشان کرد: وقتی راننده‌ای به خاطر نداشتن پول خرد با مسافر جر و بحث می‌کند این مبنی بر بی‌احترامی راننده نسبت به مسافر نیست زیرا در مواقعی چند کیسه پول خرد هم برای یک روز فعالیت جوابگو نیست.

وی تصریح کرد: بهترین راه برای کم کردن جدل‌های کرایه تاکسی این است که مسافر با خود پول خرد داشته باشد تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

عسگری گفت: امیدواریم سازمان تاکسیرانی نیز در این بحث وارد شود و یک برنامه مدون برای حل این مشکل و نرخ کرایه تاکسی‌ها در مسافت‌های مختلف ارائه کند.

*مشکل کرایه تاکسی در همدان سابقه طولانی دارد

زهرا باقری یکی از مسافرانی بود که در خصوص این بحث اظهار داشت: موضوع پول خرد و نرخ کرایه تاکسی‌ها در بعد مسافت‌های مختلف مشکلی است که سابقه طولانی دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در شهر‌های مختلف سیستم‌های پرداخت هوشمند این مشکل را حل کرده و وقت آن رسیده که در همدان نیز مسئولان فکری برای نصب آن در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها کنند.

باقری یادآور شد: در بیشتر مواقع مسافر با وجودی که یک مسافت کوتاه را سوار تاکسی می‌شود اما راننده، کرایه یک مسیر کامل از وی اخذ می‌کند که این درست نیست.

=======

فاطمه جانی

=======

انتهای پیام/89007/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول