اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سرد شدن هوا در دیار کریمان

تغییر شرایط آب و هوایی در کرمان مشهود است

سردی هوا در کرمان طی روزهای اخیر موجب شده تا تغییر شرایط آب و هوایی در این دیار مشهود شود.

تغییر شرایط آب و هوایی در کرمان مشهود است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، هوای شهر کرمان طی روزهای اخیر سردتر از گذشته شده است و کرمانی‌ها لباس‌های گرمشان را دم دست گذاشته‌اند و بخاری‌های بعضی از خانه‌ها هم روشن شده است.

گر چه کرمان در نخستین روزهای پاییز سال جاری هوای گرمی را تجربه کرد، اما این گرمای هوا در روزهای پایانی مهر ماه و آغاز آبان ماه رو به سردی رفته است.

کرمان را استانی چهار فصل می‌خواندند، زیرا در حالی که در مناطق شمالی کرمان بوی پاییز و حتی زمستان به مشام می‌رسد، اما در مناطق جنوب کرمان هنوز حال و هوای تابستان جاری است.

اما سردی هوا و کاهش دما موجب شده تا کارشناسان هواشناسی کرمان توصیه‌هایی را به کشاورزان داشته باشند از جمله اینکه برای کاهش دما در هنگام حمل پسته از تریلرها با دیواره مشبک و یا با قابلیت هوادهی استفاده شود.

روزانه مقداری پسته برداشت شود که تا پایان روز فرآوری انجام گیرد و پس از برداشت محصولات به ویژه پسته که مدتی را در انبار تا زمان آماده شدن برای صادرات و عرضه به بازار سپری می‌کنند با توجه به خطر آلوده شدن این محصول به قارچ و زهرآبه آفلاتوکسین تمهیدات لازم را برای فرآوری و انبارداری این محصول به عمل آورند.

حتی‌الامکان از انباشته شدن پسته در ترمینال ضبط خودداری شود، زیرا انباشته شدن علاوه بر افزایش آفلاکتوسین موجب زرد شدن پوست استخوانی هم می‌شود.

با توجه به نزدیک شدن کشت پاییزه برای این کشت از بذر سالم بوجاری شده و ضدعفونی شده استفاده شود و قبل از کشت گندم  و جو آبیاری و شخم زمین برای کاهش بیماری‌ها و آفات انجام گیرد.

با توجه به پایان فصل کاشت زعفران تا قبل از گل‌دهی از هر گونه آبیاری خودداری شود.

همچنین شرایط آب و هوایی برای مبارزه با شپشک مرکبات مناسب است، لذا کشاورزان برای مبارزه با کارشناسان گیاه‌پزشکی مشورت کنند.

در گلخانه‌ها هم توصیه می‌شود از توری ضد حشره و اقدامات کنترل تلفیقی برای مبارزه با آفات استفاده شود و از نظر جوی زمان مناسب برای انتقال نهال‌های گلدانی به زمین اصلی است.

شرایط جوی برای تغذیه محصولات زراعی به ویژه درت برای کوددهی و محلول‌پاشی و برای مبارزه با علف‌های هرز مزارع سیب‌زمینی مناسب است.

انتهای پیام/80019/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول