اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار واشنگتن‌ به پایتخت‌های خارجی:

اسنودن اسناد همکاری‌های اطلاعاتی شما علیه ایران، روسیه و چین را هم در اختیار دارد

مقامات ناشناس آمریکایی می‌گویند واشنگتن‌پست به برخی پایتخت‌های اروپایی هشدار داده است که اسنودن اسنادی در اختیار دارد که در صورت افشا، از همکاری‌های اطلاعاتی آن‌ها با سرویس‌های جاسوسی آمریکا پرده برمی‌دارد.

اسنودن اسناد همکاری‌های اطلاعاتی شما علیه ایران، روسیه و چین را هم در اختیار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «واشنگتن‌پست»، مقامات آمریکایی می‌گویند این کشور به سرویس‌های اطلاعاتی چند کشور هشدار داده‌اند که «ادوارد اسنودن» اسنادی در رابطه با همکاری‌های محرمانه آن‌ها با ایالات متحده را نیز در اختیار دارد.

اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکاست که از چند ماه قبل و بعد از خروج از این کشور، دست به افشاگری گسترده از فعالیت‌های جاسوسی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا زد. وی اعلام کرده است که ده‌ها هزار سند در اختیار دارد و بخش بزرگی از آن‌ها را در اختیار «گلن گرینوالد» خبرنگار سابق روزنامه گاردین قرار داده است.

انتشار بخشی از این اسناد محرمانه که از شبکه بزرگ جاسوسی اینترنتی آمریکا و بریتانیا پرده برداشته، دردسرهای زیادی را برای این دو کشور به خصوص آمریکا به وجود آورده است. در چند روز گذشته افشای خبر شنود تلفن همراه 35 رهبر دنیا از جمله سران فرانسه و آلمان، از سوی آمریکا، به رسوایی بزرگی برای دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور بدل شده است. پاریس و برلین سفرای آمریکا در همین رابطه فراخوانده و توضیحات واشنگتن را خواستار شده‌اند.

به گفته مقامات آمریکایی، برخی از اسنادی که اسنودن در اختیار دارد، حاوی مطالب حساسی در مورد فعالیت‌های این کشور علیه رقبایی چون ایران، روسیه و چین است. بخشی از این اسناد هم از به عملیات‌هایی مربوط می‌شود که در آن‌ها آمریکا با کشورهایی همکاری کرده که در عرصه علنی متحد آمریکا به شمار نمی‌آیند.

این مقامات می‌گویند در برخی از موارد، حتی وزارت خارجه کشورهای همکار نیز از این موضوع مطلع نبوده و افشای اسناد می‌‌تواند به این عملیات‌ها لطمه بزند. در حال حاضر دفتر مدیریت اطلاعات ملی وظیفه اطلاع‌رسانی به سرویس‌های جاسوسی دیگر کشورها را عهده‌دار شده است.

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید یکی از این موارد مربوط به همکاری یکی از کشورهای عضو ناتو با آمریکا علیه روسیه است. به گفته وی، این کشور اطلاعات ارزشمندی را در اختیار نیروی هوایی و دریایی آمریکا قرار داده است.

وی می‌افزاید: اگر روس‌ها از این موضوع مطلع شوند، برای متوقف کردن این روند کار سختی نخواهند داشت.

با وجود تاکید اسنودن بر خودداری از افشای اسنادی که منافع ملی آمریکا را به خطر بیاندازد، و همچنین اظهارات همکاران سابق اسنودن در تصدیق اظهارات او، واشنگتن‌پست نوشته است آژانس‌های اطلاعات نظامی همچنان از لو رفتن این اسناد بیمناکند. آژانس امنیت ملی آمریکا در چند ماه اخیر آماری از اسنادی که اسنودن در دست دارد را در اختیار این آژانس‌ها قرار داده است.

اسنودن در حال حاضر در روسیه به سر می‌برد و از این کشور پناهندگی سیاسی دریافت کرده است. واشنگتن نگران است که این افشاگر اسناد حساس را در اختیار مسکو قرار دهد، موضوعی که اسنودن وعده داده است که از آن خودداری کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول