اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش خبری فارس

جاسوسی آمریکا از مقامات اروپایی/دیوارهای فروریخته حاشا در کاخ سفید

کاخ سفید تا کنون برای گریز از فشارهای ناشی از افشاگری‌های جاسوسی به دیوار بلند حاشا پناه برده بود اما روند امور به گونه‌ای پیش می‌رود که انجام این کار در آینده حداقل چندان ساده نباشد.

جاسوسی آمریکا از مقامات اروپایی/دیوارهای فروریخته حاشا در کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری فارس، آلمان از جمله اولین کشورهایی بود که پس از افشای جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی از شهروندان اروپایی موضع تندی در قبال واشنگتن اتخاذ کرد. با این حال، باراک اوباما در سفر ماه ژوئیه خود به آلمان به آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور اطمینان داده بود که آمریکا از شهروندان آلمانی جاسوسی نکرده است.

همان زمان صدر اعظم آلمان با انتقاد رقبای سیاسی خود روبه‌رو شد که حرف آمریکا را راحت باور کرده است. اکنون جدیدترین حلقه از زنجیره افشاگری‌های جاسوسی علیه دولت باراک اوباما نشان می‌دهد بدبینی رقیبان سیاسی خانم مرکل به اظهارات اوباما بیراه نبوده است.

سخنگوی دولت آلمان شب گذشته، چهارشنبه اعلام کرد برلین اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد آمریکا تماس‌های تلفنی آنگلا مرکل را شنود کرده است.

دولت آلمان، بلافاصله خواستار «توضیح فوری و جامع» واشنگتن درباره این نقش اعتماد جدی بین این دو کشور شد. با این حال دیوار حاشا برای کاخ سفید این بار هم بلند بود: جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید یک بار دیگر به آلمان اطمینان خاطر داد این گزارش‌ها واقعیت ندارند و آمریکا گوشی مرکل را شنود نکرده و نخواهد کرد.

مشخص نیست آیا «آنگلا مرکل» که بزرگ‌شده آلمان شرقی است ـ یعنی جایی که شنود تلفنی خاطره‌های دردناکی برای کسانی که آن دوره را تجربه کرده‌اند زنده می‌کند ـ این بار هم در مقابل آمریکا زودباور باشد یا خیر، اما سیر امور برای دولت اوباما تا کنون به گونه‌ای پیش  رفته که دیگر صدراعظم آلمان اگر زودباور هم باشد سهمی در کاستن از فشارهایی که این دولت با آن بر سر جاسوسی با آن روبروست، نخواهد داشت.

چند روز پیش از این ماجرا، افشای جاسوسی گسترده آمریکا از شهروندان فرانسه که یکی از اصلی‌ترین متحدان اروپایی واشنگتن قلمداد می‌شود از دولت اوباما تصویری به جا گذاشت که شهوت جاسوسی در آن به حدی است که خودی و غیرخودی از لبه یک تیغ می‌گذرند.

روزنامه فرانسوی لوموند در روز دوشنبه (29 مهر) افشا کرد آژانس امنیت ملی آمریکا از 70.3 تماس تلفنی شهروندان فرانسه جاسوسی کرده است. پاریس در همان روز سفیر آمریکا را فراخواند تا از این کشور درباره جاسوسی‌ها توضیح بخواهد.

اولاند، رئیس جمهور فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی با اوباما مخالفت و نارضایتی خود از اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی از شهروندان سایر کشورها را به وی ابراز داشت.

واشنگتن در واکنش به فرانسه در عین حال که این گزارش‌ها را غیرواقعی خواند تلاش کرد جاسوسی از را امری طبیعی جلوه دهد. کاخ سفید در بیانیه‌ای در همان روز گفت: «همه دولت‌ها از هم جاسوسی می‌کنند.»

دردسرهای آن روز برای دولت اوباما تنها به جاسوسی از فرانسه محدود نبود چرا که انتشار گزارشی از روزنامه لس‌آنجلس تایمز درباره جاسوسی آمریکا از رئیس جمهور مکزیک وزارت خارجه این کشور را به واکنش واداشت.

جاسوسی از شهروندان ایتالیایی، چنانکه «دیده‌بان جاسوسی ایتالیا» گزارش داده از دیگر مواردی است که عرصه را بر دولت آمریکا برای پاسخگویی در برابر فشارهای ناشی از این موضوع تنگ کرده است.

اکنون کار برای دولت اوباما به جایی رسیده که پارلمان اروپا برای چندمین بار از کمیسیون اروپا خواسته همکاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه اطلاعات بانکی متوقف شود.

  از زمانی که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان سیا با انتشار اسنادی آژانس امنیت ملی آمریکا را به جاسوسی از شهروندان این کشور و سایر کشورهای اروپایی متهم کرد زمان زیادی نگذشته، اما جزئیات زیادی از ابعاد مختلف جاسوسی‌های دولت افشا شده است.

کاخ سفید برای گریز از بار فشارها تا کنون به دیوار بلند حاشا تکیه داده بود، اما به نظر می‌رسد روند امور به گونه‌ای پیش می‌رود که این کار در آینده حداقل چندان ساده نباشد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول