اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سابق مرکز آمار ایران:

استان البرز پایلوت آمار کاربردی در کشور است

رئیس سابق مرکز آمار ایران، البرز را پایه‌گذار آمار کاربردی در کشور دانست.

استان البرز پایلوت آمار کاربردی در کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، عباسعلی زالی گفت: شکی نیست که هرگونه برنامه‌ریزی بدون دریافت‌های آماری و اطلاعات جامع از یک پدیده، نه تنها راه به جایی نمی‌برد بلکه می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری نیز بر پیکره مسائل علوم طبیعی و اجتماعی، ایجاد کند.

زالی افزود: علم آمار که از ابتدای قرن نوزدهم برای بررسی پدیده‌های طبیعی و اجتماعی به کار گرفته شد تا به امروز نه تنها از اهمیت آن کاسته نشده بلکه همواره به ضرورت استفاده از آن افزوده شده است.

وی گفت: جهان مدرن امروز جهانی مبتنی بر اطلاعات و آمار است و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند خود را مبرا از این آمار و اطلاعات بداند. از این رو امروزه برنامه توسعه محوری کشورها در صادرات و واردات جهانی است و از طریق آمار و اطلاعات به امکانات و نیازهای سایر کشورها پی برده و با برنامه‌ریزی و مدیریت افق چشم‌انداز را ترسیم می‌نمایند.

زالی تصریح کرد: بدون آمار امکان برنامه‌ریزی وجود ندارد و رقابت کشورها باهم از طریق شاخص‌های برنامه‌ریزی و آمار است.

وی همچنین ضرورت به‌کارگیری علم آمار در برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد را مورد توجه قرار داد و گفت: از طریق برنامه‌ریزی دقیق می‌توان بر آمار دستگاه‌ها نظارت داشت زیرا نظارت مردم بر دستگاه‌ها براساس آمار است.

*توسعه بدون آمار دقیق میسر نیست

زالی در ادامه تاکید کرد: توسعه بدون داشتن آمار امکان‌پذیر نیست و باید در برنامه‌ریزی‌ها آمار و اطلاعات دقیق داشته باشیم تا بتوانیم وضعیت موجود را رصد کنیم.

*هیچ برنامه‌ریزی بدون به کارگیری علم آمار میسر نیست

وی در ادامه گفت: علم آمار دانش به‌کارگیری داده‌های تجربی برای تولید بهترین اطلاعات است و تصریح کرد: بی‌تردید هیچ برنامه‌ریزی بدون به‌کارگیری علم آمار میسر نیست.

وی مسئله آمار را به مسئله حکمرانی و ایالت ربط داد و گفت: مسئولان و برنامه‌ریزان ضروری است نتایج پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی را در قالب آمار و شاخص‌های واقعی به مردم ارائه دهند زیرا هرگونه خدشه در نتایج آماری می‌تواند موجب بی‌اعتمادی شود.

زالی در ادامه هدف از نامگذاری سال 2013 از سوی انجمن‌های بین‌المللی به عنوان سال جهانی آمار را، افزایش آگاهی جامعه در رابطه با قدرت و میزان نفوذ آمار در جنبه‌های مختلف اجتماعی، آموزش و توسعه فکری جامعه به ویژه جوانان در زمینه سواد آماری با نگاه حرفه‌ای، ارتقای خلاقیت و توسعه در علوم آمار و احتمالات دانست.

انتهای پیام/2302/ر/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول