اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کمبود معلم در مدارس رودبار

با گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی در شهرستان محروم رودبار در جنوب کرمان هنوز نبود معلم گریبان‌گیر دانش‌آموزان است.

کمبود معلم در مدارس رودبار

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، با گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی و اینکه دانش‌آموزان مناطق مختلف کشور یادگیری دروس خود را آغاز کرده‌اند، اما در منطقه محروم رودبار هنوز نبود معلم گریبان‌گیر دانش‌آموزان این مناطق است.

در بررسی بیشتر این موضوع فرماندار رودبار حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به ضد و نقیض بودن آمار درباره تعداد کلاس‌های بدون معلم از ارائه آمار در این زمینه خودداری می‌کنم.

کمبود معلم از سال‌های گذشته در رودبار وجود داشته است

فرماندار رودبار افزود: در شهرستان رودبار در تمام قسمت‌ها کمبودهایی وجود دارد و همیشه مورد بی‌مهری و کم‌توجهی مسئولان قرار گرفته است، خدمات خوبی طی هشت سال گذشته در کشور انجام شده که شهرستان رودبار هم از آن مستثنا نبوده، اما نه آن طور که حق این منطقه بوده است و انتظار داریم در دولت یازدهم اقدامات خوبی انجام شود.

مرادی تصریح کرد: در آموزش و پرورش شهرستان رودبار از سال‌های قبل کمبود معلم داشتیم و همه سال شاهد تدریس معلمان به شکل شیفت و اضافه‌کار برای رفع این مشکل بودیم.

فرماندار رودبار عنوان کرد: در سال تحصیلی جاری هم به دلایلی مانند انتقالی گرفتن بسیاری از معلمان به شمال استان و شهرهای محل اقامت خود، اضافه شدن پایه ششم ابتدایی، افزایش جمعیت دانش‌آموزی و عدم استخدام معلم جدید کمبود معلم داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: طی چند روز اخیر رایزنی‌هایی با مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در راستای حل این مشکل داشتیم که قرار شد، طی هفته آینده بازدیدهایی از مدارس شهرستان رودبار برای بررسی و حل مشکل داشته باشد.

راه برون‌رفت از مشکل استخدام نیروهای بومی است

حجت‌الاسلام عباس گروهی امام جمعه رودبار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در بازدید از مدارس شهرستان رودبار مدارسی را دیدم که اصلاً معلم نداشتند، اعلام شد که 220 کلاس معلم ندارند، اما تعداد واقعی کلاس‌های بدون معلم بیشتر است، زیرا کلاس‌های شیفت را به حساب نمی‌آوریم، معلم شیفت در پایان کار خود با خستگی سر کلاس دیگری می‌رود.

وی افزود: تنها راه برون‌رفت از این مشکل استخدام نیروهای بومی است.

326 کلاس درس در منطقه کمبود معلم دارد

سعید براهویی معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش رودبار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه برای حدود 326 کلاس در منطقه کمبود معلم داریم، اظهار داشت: 220 کلاس ابتدایی، 54 راهنمایی و 48 کلاس در مقطع متوسطه معلم ندارند، برای رفع مشکل به معاونان و مدیران هم کلاس داده ایم و بسیاری از معلمان هم صبح و عصر تدریس می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مشکل سال‌های قبل هم وجود داشت، اما در سال جاری بیشتر شده است، افزود: دلیل عمده وجود این مشکل استخدام نیروهای غیربومی از شمال استان است که بعد از یکی دو سال اشتغال به بهانه‌های مختلف انتقالی به شمال استان و یا شهرهای محل زندگی خود می‌گیرند.

براهویی تصریح کرد: از دیگر مشکلات موجود این است که اکثر معلمان منطقه خانم هستند که ساماندهی آنها در مسافتی به طول 220 کیلومتر که فاصله نخستین مدرسه تا آخرین مدرسه است، مشکل است و همچنین حداقل امکانات برای زندگی در این مناطق برای آنها فراهم نیست که به این دلیل حاضر به ماندن در منطقه نیستند.

تقاضای استخدام فوری معلم بومی منطقه را داده‌ایم

وی با بیان اینکه شیوه تدریس شیفت موجب پایین آمدن کیفیت آموزش می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی کمبودها در مدارس نبود معلم دروس تخصصی، معاون پرورشی و ... هستند که در منطقه جازموریان حتی برای جبران کمبود، چند معلم از استان سیستان و بلوچستان گرفتیم.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش رودبار با بیان اینکه سرباز معلمان پادگان را به تدریس در مناطقی از جمله دهستان کوهستان و روستای میل‌فرهاد به دلیل صعب العبور بودن و نبود حداقل امکانات برای ماندن در این مناطق ترجیح می‌دهند، گفت: تقاضای استخدام فوری معلم بومی منطقه را داده‌ایم، زیرا نیروهای غیربومی به دلیل نبود امکانات و محرومیت حاضر به ماندن نیستند.

برخی معلمان در زنگ تفریح به دیگر دانش‌آموزان تدریس می‌کنند

امان‌الله خالق‌پور مدیر مجتمع شهید صیاد شیرازی شهرستان رودبار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: 12 مدرسه شامل هفت مدرسه ابتدایی، سه متوسطه دوره اول و یک متوسطه دوره دوم و پیش‌دانشگاهی در حوزه این مجتمع هستند.

وی افزود: برخی از کلاس‌ها تا تاریخ اول آبان ماه هم معلم ندارند که از جمله مدرسه سردشت احمدی است که 123 دانش‌آموز دارد، تمام نیروهای حاضر در این مدرسه سه نفر هستند که یکی هم سرباز معلم است و این مدرسه حداقل باید شش آموزگار و یک معاون آموزشی داشته باشد.

وی افزود: مدرسه ابتدایی شهید مدنی کلاتنگ با 143 دانش‌آموز چهار آموزگار دارد که دو نفر از آنها سرباز معلم هستند و سه معلم دیگر در این مدرسه نیاز است، مدرسه نبی اکرم (ص) 86 دانش‌آموز دارد که توسط سه آموزگار اداره می‌شود و دو آموزگار دیگر باید به این تعداد افزوده شود.

خالق‌پور با بیان اینکه هنوز پایه‌های ششم مدارس شهید مدنی و سردشت احمدی آموزگار ندارند، تصریح کرد: در این اوضاع برخی از معلمان بدون هیچ چشم‌داشتی در زنگ تفریح خود مقداری تدریس برای این دانش‌آموزان داشته‌اند.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین مشکلات دیگر مجتمع شهید صیاد شیرازی واگذاری تعدادی از کلاس‌ها به طور شیفت به سرباز معلم و یا آموزگاران دیگر است، ابراز داشت: همچنین معاون آموزشی به شکل شیف تدریس دارد که همزمان معاون آموزشی مجتمع و آموزگار هستند.

اکثر معلمان غیرتخصصی و یا سرباز معلم هستند

خالق‌پور با اشاره به اعتراض مکرر والدین دانش‌آموزان این مدارس به نبود معلم در کلاس‌های درس فرزندان خاطرنشان کرد: از معاونت آموزشی درخواست معلم کرده‌ایم.

کوهزارد خالق‌پور معاون آموزشی و آموزگار مدرسه در این گفت‌وگو اظهار داشت: یکی از فرزندانم در دبستان شهیدمدنی کلاتنگ واقع در بخش جازموریان شهرستان رودبار درس می‌خواند، با اینکه یک ماه از سال تحصیلی جاری می‌گذرد اما هنوز معلم ندارد و فرزند دیگرم دانش‌آموز دوره اول مقطع متوسطه است که هنوز دبیر زبان انگلیسی ندارد، برخی از دروس هم به شکل اضافه‌کار به نیروهای غیرمتخصص داده شده است.

وی با بیان اینکه اکثر معلمان این آموزشگاه غیرتخصصی و یا سرباز معلم هستند و این سربازان معلم در قبال آموزش و پرورش و دانش‌آموزان تعهدی ندارند، افزود: 22 سال با هدف خدمت به مردم با این محرومیت‌ها و با وجود مشکلات صبح و عصر خدمت می‌کنم، اما متأسفم که فرزندانم بعد از گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز معلم ندارند.

================

گزارش از محمد سعیدی‌نژاد

================

انتهای پیام/80009/ل40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول