اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برپایی همزمان یادواره شهدا و جشن خرمن در مازندران

جشن خرمن و یادواره گرامیداشت سه شهید در یک روستای مازندران به صورت همزمان برگزار شد.

برپایی همزمان یادواره شهدا و جشن خرمن در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، مردم شهرستان میاندرود در برخی نقاط روستایی براساس آیینی که از روزگاران گذشته برجای مانده است یک روز در پاییز را برای شکرگزاری به درگاه خداوند در میان قبور اموات و شهدا می‌گذرانند.

مردم در این روز به صورت دسته جمعی و خانوادگی بر آرامگاه درگذشتگان و شهدا حاضر می‌شوند تا با نثار فاتحه یاد آنان را گرامی بدارند.

آنان همچنین چند ساعتی را به شکرانه نعمات خداوندی به احوالپرسی و دلجویی از هم سپری می‌کنند تا اگر کدورتی از یکدیگر دارند از دل پاک کنند.

این رسم همه ساله پس از پایان برداشت محصول برنج در این منطقه از مازندران برگزار می‌شود که در اصطلاح مردم به آن جشن «خرمن» می‌گویند.

بساط چای دودی، میوه و ناهار نیز در این مراسم مهیا است و معمولاً برخی خانواده‌ها که باهم رفت و آمد خانوادگی دارند در این روز دور یک سفر جمع می‌شوند.

دعوت از میهمانان از رسوم رایج در این روز است و مردم روستای «زیدعلیا» دوستانی که وارد محوطه مزار می‌شوند را به صرف میوه، چای و یا ناهار دعوت می‌کنند.

اهالی این روستای حدود هزار نفری را زیدی می‌گویند و زیدی‌هایی که به واسطه شغل و پیشه خود در شهر زندگی می‌کنند نیز در این روز به روستا آمده و دیدار با دوستان و خویشان را تازه می‌کنند.

برخی از زیدی‌های مقیم شهرساری یا دیگر شهرها حتی از دوستان خانوادگی خود در شهر نیز برای حضور در این مراسم دعوت می‌کنند. نکته جالب در مراسم امسال همزمانی آن با یادواره شهدای این روستا است.

روستای زید علیا دارای سه شهید گرانقدر به نام‌های شهید رمضانعلی روحی، شهید رضا گرامی و شهید اسحاق بابازاده است که در سال‌های دفاع مقدس هستی خود را فدای همین آرامش و شادی امروز مردم روستای خود و سایر هموطنان کردند. به همین منظور امسال در گوشه‌ای از مزار روستا چادر بزرگی بر افراشته شده بود که در آن یاد شهدا گرامی داشته می‌شد تا مردم بیشتر از این فضا استفاده کنند.

مردم زید در این روز خانواده‌های شهدا بیشتر مورد احترام قرار می‌دهند و در سفره‌های دلشان جای شهدا همچنین جوانان ناکام  روستا را خالی می‌گذارند.

سخنران این مراسم حجت‌الاسلام سید جعفر علوی، امام جمعه موقت میاندرود بود که در سخنانی بر نقش و عظمت راه شهدا در ایجاد امنیت برای مردم تأکید کرد.

وی، توجه به وصیت‌نامه شهدا و ادامه راه آنان را خواستار شد.

ابتکار مسئولان روستای زید در برگزاری همزمان یادواره شهدا و جشن خرمن در نوع خود تازه و بدیع محسوب می‌شود.

جشن خرمن در شهرستان میاندرود علاوه بر روستای زید علیا در روستاهای زید سفلی و اسرم نیز برگزار می‌شود که در این بین شکوه حضور مردم در یک رسم دیرین و آیینی قابل توجه است.

انتهای پیام/86021/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول