اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور شکرگزاری از نعمت الهی برنج

جشن خرمن در پره‌سر رضوانشهر برگزار شد

هشتمین جشنواره فرهنگی خرمن گیلان به منظور شکرگزاری از نعمت الهی برای تولید برنج در پره‌سر رضوانشهر برگزار شد.

جشن خرمن در پره‌سر رضوانشهر برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رضوانشهر، هشتمین جشنواره فرهنگی خرمن و نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات و همچنین رونمایی از ثبت غذاهای محلی گیلان بعد از ظهر امروز در بازار برنج‌فروشان شهر پره‌سر برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهر در جریان آغاز جشنواره مذکور برگزاری این مراسم سنتی را به پاس شکرانه از نعمت الهی تولید برنج ذکر کرد.

جلال ملاجعفری، اظهار کرد: هر ساله به پاس شکرگزاری از نعمت‌های الهی و تلاش‌ برای تولید برنج جشن خرمن برگزار می‌شود تا «خسته ‌نباشید» برای کشاورزان و شالیکاران باشد.

وی، با بیان اینکه برگزاری جشن خرمن طبق سنت‌ها برگزار می‌شود، گفت: جشنواره مذکور با همکاری و مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برگزار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهر، بخشی از جشنواره را مربوط به آیین‌های سنتی دانست و تصریح کرد: بخش دیگری از جشنواره به برنج اختصاص دارد و ارقام بومی‌محلی آن در سطح رضوانشهر کشت می‌شود.

وی، تلاش برای ارتقای کیفیت تولید برنج و کارخانه‌های شالیکوبی را از فعالیت‌های جهاد کشاورزی رضوانشهر برشمرد و خاطرنشان کرد: رضوانشهر در امر مکانیزاسیون کشاورزی، تولید و برداشت محصول برنج در کشور پیشتاز است.

ملاجعفری، فعالیت کشاورزی رضوانشهر را در امر دام، تولید عسل، محصولات شیلاتی و ... عنوان کرد و یادآور شد: 10 شرکت مکانیزاسیون در قالب تشکل‌ها به کشاورزان خدمات ارائه می‌دهند.

وی، پرداخت تسهیلات در قالب معرفی کشاورزان به بانک، برگزاری کلاس‌های آموزشی‌ و ترویجی ادوات کشاورزی و ... را از دیگر خدمات برای کشت مکانیزاسیون کشاورزی در رضوانشهر برشمرد.

این مسئول، با اشاره به تولید برنج در رضوانشهر خاطرنشان کرد: سال گذشته 42 هزار تن شلتوک برنج در رضوانشهر تولید شد و امسال در حال جمع‌بندی هستیم اما پیش‌بینی می‌شود حدود 43 هزار تن شلتوک برنج تولید شود.

به گزارش فارس، در حاشیه جشنواره فرهنگی خرمن، بازی‌های بومی‌محلی و مراسم‌های آیینی برگزار شد.

غذاهای محلی گیلان نیز در جریان برپایی جشنواره مذکور رونمای شد و حاضران از غذاهای محلی استقبال بسیاری کردند.

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی گیلان با تولیدات هنرمندان این رشته در رضوانشهر از دیگر برنامه‌های جانبی جشنواره خرمن است.

انتهای پیام/84001/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول