اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مدت یک هفته

شیراز میزبان فرهنگ و هنر مردم خوی است

با آغاز هفته فرهنگی خوی در شیراز، پایتخت فرهنگی ایران به مدت یک هفته، میزبان فرهنگ و هنر مردم این شهر آذری ا‌ست.

شیراز میزبان فرهنگ و هنر مردم خوی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پس از برگزاری هفته فرهنگی شیراز در خوی در شهریور گذشته و به دنبال آن اجرای هفته فرهنگی خوی در شیراز، این روز‌ها حدفاصل چهار راه ادبیات تا چهار راه حافظ شهرمان با برپایی نمایشگاه آثار دستی مشترک خوی و شیراز، حال و هوای دیگری دارد.

در حالی که هنوز غرفه‌های بومیان ونزوئلا در این نمایشگاه، نمایش‌دهنده مقاومت بومیان این کشور است، هنرمندان خوی با لباس‌های محلی خود به‌نام «گییم» در نمایشگاه حضور دارند و هر روز ساعت شش بعد از ظهر، در باغ ملی به هنرنمایی در برابر اهالی شهر راز، با اجرای نمایش دست‌افشانی با عنوان «یال‌لی» که از آیین‌های محلی آذربایجان است، می‌پردازند.

در این نمایشگاه هنرمندان و فروشندگان شیراز و خوی به عرضه محصولات خود می‌پردازند.

فروشنده‌ای از خوی با رویی گشاده در حالی که ترانه‌هایی آذری بر لب دارد، آجیل‌های سنتی و محصولات خوی از جمله تخمه، توت خشک و گردوی ناب آذربایجان غربی را به اهالی شیراز عرضه می‌دارد.

عسل طبیعی شهر خوی که از بهترین مراتع تهیه شده و خاصیت درمانی بالایی به دلیل وجود گیاهان دارویی بسیار در آذربایجان، دارد نیز در نمایشگاه صنایع دستی مشترک شیراز و خوی در انواع عسل موم‌دار سبدی، شهد خالص کوه‌های خوی و عسل موم‌دار معطر عرضه می‌شود.

در کنار پخت نان محلی خوی دیگر خوراک‌های این شهر آذری از جمله کوفته سبزی خوی، حلوای سنتی خوی، دلمه کلم، پیراشکی گوشتی، حلوای سنتی خوی، شعله زرد و انواع آش‌ها با نام‌های آش انجیر، گشنیز، آش ترش و آش دوغ نیز توسط بانوان شهر هنرمند شهر خوی در ظرف‌های سنتی مانند بادیه که از جنس مس است، تهیه شده‌است.

مربای محلی گل محمدی که ویژه خوی بوده و از تابش مستقیم آفتاب به مدت چند ماه به وجود می‌آید به همراه شیرینی زنجبیلی، شیرینی عسلی، شیرینی پیچ‌انگشتی، ژروورا، قطاب خوی و شیرینی کره‌ای که فرمول محرمانه ساخت آن تنها در اختیار مردمان خوی ایران است و فروشنده با افتخار از این موضوع یاد می‌کند نیز به فروش می‌رسد.

از صنایع دستی حاضر در نمایشگاه می‌توان به گلیم ورنی آذربایجان، گلیم برجسته که ترکیب گلیم و فرش بوده، اشاره کرد همچنین بانوان هنرمند خوی به اجرای زنده گلیم‌بافی می‌پردازند.

کار‌هایی از ترکیب فرش و پوست که در اروپا و دیگر کشور‌ها کالایی لوکس به شمار می‌آید همچنین فرش ماهی خوی که حاوی طرح‌های انتزاعی شده ماهی‌ است و به ثبت جهانی یونسکو رسیده در کنار فرشی با طرح گلستان یا خشتی که به صورت دایره بافته شده به همراه تابلو فرش‌های دستباف، عرضه شده‌ است.

در غرفه‌ای دیگر از این نمایشگاه کتاب‌هایی از مولانا و شمس تبریزی که آرامگاه این خورشید مولوی در شهر 7 هزار ساله خوی است به همراه کتاب‌هایی درباره تاریخ این شهر و جاده ابریشمی که قاره آسیا را به اروپا متصل کرده‌است، عرضه می‌شود.

شب‌های فرهنگی خوی در شیراز

در نخستین روز از هفته فرهنگی خوی که دیروز با افتتاح نمایشگاه صنایع دستی مشترک آغاز شد، با قرائت پیام رئیس شورای اسلامی شهر خوی و خوش‌آمدگویی رئیس‌ شورای اسلامی شیراز و یکی از اعضا به هموطنان آذری، «شب‌های فرهنگی خوی در شیراز» گشایش یافت.

افتتاح «شب‌های فرهنگی خوی در شیراز» با اجرای آیین دست‌افشانی «یال‌لی» به همراه اجرای زنده موسیقی سنتی ایرانی و آذری با شعر‌خوانی شاعران آذری‌زبان همراه بود.

برنامه‌های «شب‌های فرهنگی خوی در شیراز» به مدت سه روز در باغ ملی ساعت شش بعد از ظهر برای عموم علاقمندان به فرهنگ و هنر ایرانی، برگزار می‌شود.

انتهای پیام/‌2448/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول