اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست شهرداری گرگان:

مالکیت و نظارت همزمان علت برخی حوادث ساختمانی در گرگان

سرپرست شهرداری گرگان در خصوص علت رخ دادن حوادث ساختمانی اخیر در گرگان گفت: علت اینکه این حودث رخ می‎دهد این است که مالک پروژه و ناظر نظام ‎مهندسی یک نفر است.

مالکیت و نظارت همزمان علت برخی حوادث ساختمانی در گرگان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، طی ماه‎های گذشته در سطح استان گلستان و به‎خصوص شهر گرگان شاهد حوادث ساختمانی متعددی بوده‎ایم که در برخی از حوادث همانند حادثه رانش در یک پروژه واقع در بلوار صیاد شیرازی گرگان موجب مرگ کارگر مشغول به کار نیز شده است.

در روز یکشنبه این هفته هم یک سانحه سقوط داربست اتفاق افتاد اما خوشبختانه به کسی آسیبی نرسید.

اما در تمام حوادث ساختمانی که اتفاق افتاده است نظرهای کارشناسی و مسئولان متولی در بازدید از محل به این نتیجه رسید که علت حادثه سهل‎انگاری و به نوعی بی‎دقتی در اجرای عملیات ساختمانی بوده است.

نبود قدرت اجرائی ناظر علت این حوادث

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان در تمام حادثه‌ها و به خصوص حادثه اخیر در گرگان که به آن اشاره شد، تاکید داشته‎ که ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان بهترین خدمات را ارائه کرده و اطمینان دارم که ناظر سازمان گزارش خود را ارسال کرده است.

حسین ویزواری معتقد است که یکی از علل رخ دادن این حوادث عدم توان اجرائی ناظران نظام مهندسی است و تنها قدرت ناظر، قلمی است که در دست دارد.

ویزواری در گفت‎و‎گوهای متعدد با خبرنگاران متذکر شد: در موارد بسیاری به دلیل اینکه ناظر قدرت اجرائی ندارد و نمی‎تواند نسبت به توقف عملیات اجرایی اقدام کند، وظیفه دارد گزارش را به شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه ارسال کند تا شهرداری اقدامات قانونی توقف و یا برخورد را انجام دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بر این عقیده است که اگر شهرداری نسبت به اخطارهای سازمان نظام مهندسی با سرعت و دقت بیشتری وارد شود چنین حوادثی رخ نخواهد داد.

اشتراک در نظارت و مالکیت علت برخی حوادث ساختمانی

سرپرست شهرداری گرگان عصر امروز در گفت‎و‎گو با خبرنگاران استان در واکنش به این موضوع اظهار داشت: یکی از علل وقوع چنین حوادثی این است که در برخی پروژه‎ها ناظر سازمان نظام مهندسی که در پروژه مسئولیت دارد مالک پروژه نیز است.

ابراهیم کریمی ادامه داد: در حادثه‎ای که در بلوار صیاد شیرازی رخ داد، ناظر سازمان نظام مهندسی مالک پروژه نیز بوده است و در اینجا این سوال مطرح می‎شود که ناظر نتوانسته اخطاری که باید به مالک و یا اجراکننده بدهد را به سرعت به دست خودش برساند؟ یا اینکه اصلا اخطاری داده است؟

وی بیان کرد: این پروژه یک مثال است اما به طور قطع اگر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان، اجرای واگذاری تصادفی برای نظارت را که یک قانون و اصل است، به طور کامل و صحیح اجرا کند دقت‎ها بیشتر می‎شود، چون در آن پروژه ناظر ذینفع نیست.

کریمی اضافه کرد: اینکه نظام مهندسی اعتقاد دارد کارش را به طور کامل و صحیح انجام داده ما هم امیدواریم که اینطور باشد؛ اینکه قدرت اجرایی هم ندارند درست است اما یک مورد را بیاورند که ناظر به شهرداری گزارش کرده باشد و شهرداری برخورد را انجام نداده است.

وی متذکر شد: اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد تخلف از جانب شهرداری است، ما کوتاهی و وظیفه خودمان را گردن دیگری نمی‎اندازیم و در صورت اشتباه به آن اعتراف می‎کنیم.

در مسائل مخاطره آمیز به سرعت وارد می‎شویم

سرپرست شهرداری گرگان خاطرنشان کرد: در تمام حوادثی که در این مدت در گرگان اتفاق افتاد اولین دستگاهی که در محل حاضر شد شهرداری بود، در حالی که در ابتدا و به سرعت ناظر و مجری باید اولین افراد حاضر در صحنه حاضر باشند.

کریمی در پایان متذکر شد: در جایی که احتمال وجود خطر باشد ما به سرعت وارد می‎شویم و دخالت می‎کنیم و تنها جایی که نیاز به گزارش نظام مهندسی ندارد و شهرداری مستقیما دخالت می‎کند جایی است که پروژه بدون پروانه ساخته شده باشد.

انتهای پیام/83004/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول