اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

کیفی‌سازی آب اردبیل با اجرای طرح برج شناور / بحران آب در اردبیل جدی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با همکاری متخصصان دانشگاه صنعتی شریف برای کیفی‌سازی آب شرب اردبیل برج شناور اجرایی و عملیاتی شده است.

کیفی‌سازی آب اردبیل با اجرای طرح برج شناور / بحران آب در اردبیل جدی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، داود نجفیان ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار داشت: با توجه به برداشت آب از پایین دشت سد یامچی مردم اردبیل سال‌هاست که مجبور به تحمل بوی بد آب بودند که در جهت کیفی‌سازی و ارتقای مصرف آب شرب در ابتدا تصمیم گرفتیم برج آبگیر را با 28 میلیارد تومان آبگیری کنیم اما طولانی بودن این پروژه سبب شد تا به یک کار اورژانسی دست بزنیم.

وی عنوان کرد: برای اولین بار در کشور و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برج شناور با هدف برداشت آب از سد یامچی از رقوم بالادست اجرایی و عملیاتی شد و اولین فاز آن نیز افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه فازهای اول و دوم این پروژه نیز تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود،‌ افزود: ما با اجرای این طرح‌های پرریسک اما مفید و موثر سعی کردیم تا کیفیت آب شرب اردبیل ارتقا یابد.

نجفیان با اذعان به این مطلب که سد یامچی برای مصارف کشاورزی احداث شده بود و هیچ هدف‌گذاری تامین شرب و صنعت در آن لحاظ نشده بود، تصریح کرد: ما امیدواریم مشکل کیفیت آب شرب اردبیل که جزو دغدغه‌ها و نگرانی‌های همیشگی مسئولان بوده است با اجرای این طرح برطرف شود.

وی بحران آب در دشت اردبیل را بسیار جدی توصیف کرد و یادآور شد: نسبت به جنوب و شمال استان اردبیل چالش کمبود منابع آب در مرکز استان اردبیل جدی است و اولویت تامین منابع آب مربوط به شرب، صنعت و سپس کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه در مرکز استان اردبیل احداث چهار سد نظیر کوهساره، ننه‌کران و ... در حال مطالعه است، اظهار داشت: این سدها با رویکرد تامین آب مصرفی شهروندان و بخش صنعت در حال مطالعه است.

اردبیلی‌ها از چشمه‌های سبلان آب می‌نوشند

نجفیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح‌های مطالعاتی برای استیصال و فرآوری آب مطلوب و با کیفیت خاطرنشان کرد: در کنار انتقال قزل‌اوزن که سیر منطقی خود را طی می‌کند تا کمبود آب شرب برطرف شود ما در مرکز استان اردبیل نیازمند تامین 66 میلیون متر‌مکعب آب شرب و بخش صنعت از این حوزه هستیم که در آستانه تصویب قرار دارد.

این مسئول با بیان اینکه فاز اول آن مصوب شده و با گرفتن تخصیص می‌توانیم عملیات اجرایی را در مسیر منطقی آغاز کنیم، گفت: در نشستی که حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس با وزیر نیرو داشت در این زمینه گشایش خوبی حاصل شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه طرحی در دست اجراست تا از طریق سازنده‌های سد و گسل‌های سبلان و ارتفاعات آن آب مورد نیاز تامین شود، افزود: بر اساس طرحی که شرکت آب منطقه‌ای به جد دنبال می‌کند قرار است از چشمه‌های سبلان به ویژه چشمه گرگر که در حال حاضر در قالب آب معدنی واتا به مردم عرضه می‌شود آبرسانی به اردبیل و سرعین از این طریق صورت گیرد که در این باب به نظر می‌رسد استقبال مردمی و مقبولیت عمومی نیز بیش از هر زمان دیگر است.

نجفیان تاکید کرد: در حال حاضر مردم به قیمت 400 تومان بطری آب واتا که از گرگر تامین می‌شود خریداری می‌کنند اما در صورت انتقال آب گرگر به خانه‌های مردم هزینه تمام شده کمتر از 500 تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: امیدواریم با اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

منشا آلودگی سد یامچی رسوبات نیست پساب شهری و نیترات است

عضو شورای اداری استان در خصوص برخی از شایعات در مورد آلودگی آب اردبیل نیز یادآور شد: هر چند باید مراقبت کرد تا سد یامچی که برای مصارف شرب مورد توجه قرار گرفته است از آلودگی به دور باشد اما شاهد وارد شدن پساب شهری نیر و روستا‌ها به این سد هستیم که به برخی آلودگی‌ها منجر می‌شود.

نجفیان عنوان کرد: دلیل و منشا آلودگی سد رسوبات آن نیست بلکه فعالیت کشاورزی و وارد شدن ذرات نیترات و همچنین پساب شهری نیر و روستاهای اطراف است که اسباب برخی نگرانی‌ها را فراهم کرده است.

این مسئول گفت: البته تصفیه‌ای که در سد یامچی صورت می‌گیرد در حد استاندارد است و شرکت آب منطقه‌ای با اجرای برج آبگیر و طرح‌های دیگر سعی می‌کند کیفیت آب شرب اردبیل را ارتقا بخشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با رد شایعات آلودگی آب اردبیل ادامه داد: تنها مشکل آب اردبیل بوی بد آن در فصول گرما بود که با برداشت از رقوم بالادست این مشکل نیز حل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نجفیان در پایان سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود فاضلاب روستاهای نیر به سد یامچی اذعان داشت: دیگر امکان اصلاح برخی از شیوه‌های طراحی تصفیه‌خانه وجود ندارد و امیدواریم با تکمیل شدن طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای کیفیت آب شرب در اردبیل ارتقا یابد.

انتهای پیام/62005/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول