اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد ادبیات دانشگاه باهنر کرمان مطرح کرد

نامگذاری 17 دی به نام روز شعر و ادب کرمان

استاد ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان پیشنهاد داد تا 17 دی ماه روز تولد خواجوی کرمانی به نام روز شعر و ادب در کرمان نامگذاری شود.

نامگذاری 17 دی به نام روز شعر و ادب کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمود مدبری پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی از کهن‌ترین نسخه کلیات خواجوی کرمانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: 22 سال قبل کنگره جهانی خواجوی کرمانی با همکاری یک هفته‌ای ارگان‌های فرهنگی و دانشگاه برگزار شد.

وی با بیان اینکه در 22 سال گذشته نمونه دیگری از کنگره جهانی خواجو را در ایران نداشتیم، ابراز داشت: کنگره خواجو در مقایسه با کنگره‌های جهانی حافظ که توسط یونسکو برگزار می‌شد، بی‌نظیر بود.

مدبری تصریح کرد: یکی از دوره‌های باشکوه ادب فارسی در کرمان و از حدود 900 سال قبل تاکنون که شاعران و ادبای زیادی در کرمان ظهور کردند، دوره خواجوی کرمانی است.

نامگذاری 17 دی ماه به روز شعر و ادب کرمان

مدبری با بیان اینکه خواجوی کرمانی چهره‌ای فراتر از دیار کریمان است، خاطر نشان کرد: خواجوی کرمانی در ذی‌الحجه سال 689 هجری قمری مقارن با 17 دی ماه هجری شمسی متولد شد و پیشنهاد می‌شود تا این روز را به نام شعر و ادب کرمان نامگذاری کنیم.

نویسنده آثار و احوال خواجو در کهن‌ترین نسخه کلیات خواجوی کرمانی گفت: وی پس از گذران دوران کودکی و نوجوانی در کرمان از سال 718 هجری قمری به مدت 20 سال در مسافرت‌های طولانی شهرهای ایران، بغداد و ... به سر می‌برد و از ویژگی‌های وی سیاح است.

مدبری اظهار داشت: 10 سال پایانی عمر خواجوی کرمان به سفر میان شهرهای کرمان و شیراز و دربار حاکمان آن زمان سپری شده است.

وی افزود: خواجوی کرمانی در 64 سالگی و در سال 753 هجری قمری در شیراز درگذشت و در مدت عمر کوتاه خویش آثار زیادی را از خود به جای گذاشت.

اکثر آثار خواجوی کرمانی در دست است

مدبری بیان داشت: تقریبا تمام آثار خواجوی کرمانی باقی مانده است و نسخه‌های زیادی از آنها هم وجود دارد.

وی گفت: 30 هزار بیت از اشعار خواجوی کرمان در دست است که بیش از نیمی از آنها مربوط به دیوان وی شامل قالب‌های مختلف شعری و نیمی دیگر مربوط به «خمسه» است که نسخه‌های زیادی از آن به جای مانده و امروز معتبرترین آنها رونمایی شد.

مدبری عنوان کرد: «خمسه» خواجوی کرمانی شامل پنج اثر است که موفق‌ترین آنها «همای همایون» با 4 هزار و 400 بیت و در چاپ‌های متعدد است.

استاد ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطر نشان کرد: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده «سام‌نامه» مربوط به خواجو نیست و یکی از سارقان ادبی با تغییراتی در اشعار همای همایون و افزودن عباراتی سخیف آن را تهیه کرده است.

مدبری با اشاره به آثار برجسته خواجوی کرمانی تصریح کرد: روضه‌الانوار، مثنوی کمال‌نامه، مثنوی گوهرنامه و چهار رساله منظوم از خواجوی کرمانی به یادگار مانده است.

وی با بیان اینکه نسخه‌های خطی زیادی از آثار خواجوی کرمانی به جای مانده است، اظهار داشت: این نسخه‌ها در موزه‌های معتبر بریتانیا، ترکیه، هند، ایران و ... نگهداری می‌شوند و کار برای تحقیق باز گذاشته شده است.

انتهای پیام/80017/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول