اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

موزه شهدای اردبیل میعادگاه یاران

موزه شهدای اردبیل که در خانه تاریخی رضازاده اردبیل افتتاح شد دارای 9 سالن تخصصی برای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.

موزه شهدای اردبیل میعادگاه یاران

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این موزه که صبح امروز افتتاح شد آثار موزه‌ای 120 شهید، تصاویر 85 شهید، وصایای کتابت شده به خط نستعلیق 20 شهید و همچنین 20 تابلوی هنری از نقاشان برجسته کشوری و استانی به نمایش گذاشته شد.

در این موزه آثار شهدای فرمانده و شاخص استان اردبیل همچون داور یسری، شاپور برزگر، خلبان شهید غفور جدی و ابوالفضل پیرزاده و شهید دانش‌آموز مرحمت بالازاده به نمایش گذاشته شده است.

این مکان فرهنگی که برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است محلی ارزشمند برای انتقال میراث گرانبهای‌ ایثارگران و دلاوران در عرصه‌های جنگ و جهاد برای نسل‌های امروز و آتی است.

این موزه میعادگاهی برای تجلی یاران و انصار شهدا و برای تجدید خاطره با یاران سفر کرده خود و مرجعی برای نویسندگان، محققان، مؤلفان و هنرمندان خواهد بود.

این موزه که کار اجرایی و مقدماتی آن از سال 90 آغاز شده است در سه فاز اندرونی، حیاط ساختمان، محوطه بیرونی طراحی شده که اندرون آن با استفاده از ابزارهای سبک معماری با ترکیبی از رنگ‌های مختلف آماده‌سازی شده است.

این موزه در دو طبقه دارای 77 ویترین دیواری، 19 ویترین وسطی، 60 گالری، 120 بوفه تصاویر مستند شهدا و تابلوهای هنری آثار مکتوب و موزه‌ای به جا مانده از 3 هزار و 400 قطعه دوران دفاع مقدس شهدای انقلاب اسلامی و سایر شهدای استان اردبیل مهیا شده است و به نمایش گذاشته شده است.

در این موزه آثار شهدا از جمله عکس، وصیت‌نامه و دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، جانماز، تسبیح، مهر، انگشتر، اثر هنری، عینک، نوار سخنرانی، پلاک شناسایی، صحیفه پیشانی بند، کلاه خود، پوتین، مقالات، کتاب‌ها و سایر آثار شهدا گنجانده شده است.

این موزه دارای کتابخانه تخصصی ایثار و شهداست که مجهز به سالن مطالعه است که در آن کتاب‌های متعلق به شهدایی که دارای اثر در موزه و همچنین کتاب‌هایی که در خصوص آن از شهدا تالیف شده است، می‌باشد.

در طبقه اول این موزه سالن سبکبالان شامل معرفی شهدای زن و بردباران آثار به جای مانده از حماسه‌سازان سنگر علم و جهاد و شهدای دانش‌آموز به شیوه هنری در معرض دید گذاشته شده است.

سالن عرشیان: این سالن به آثار موزه‌ای سایر شهدای اعزام از بسیج و ارتش اختصاص یافته است.

سالن افلاکیان: این تالار مختص به شهدای اقشار مختلف در جنگ تحمیلی مانند پزشکان، هنرمندان، دانشجویان و معلمان است.

سالن راست‌قامتان: در این سالن آثار به جا مانده از شهدای ورزشکار به ویژه جام و مدال‌ها همراه با تصاویر حضورشان در عرصه ورزشی ایثار و جهاد به نمایش گذاشته شده ‌است.

گالری هنری: در این گالری آثار هنری هنرمندان شاخص و برجسته پیرامون ایثار و شهادت در قالب نقاشی، خوش‌نویسی، عکاسی و ... به نمایش گذاشته شده است.

اما در طبقه دوم این موزه سالن طلایه‌داران شامل تصاویر شهدای انقلاب اسلامی که در مبارزه با رژیم طاغوت به شهادت رسیده‌اند به نمایش گذاشته شده است.

سالن علمداران: که این سالن در تالار اصلی قرار دارد که اختصاص به آثار سرداران و فرماندهان شهید و شهدا دارد.

سالن عارفان: این سالن به آثار جمع‌آوری شده از برخی روحانیون و طلبه‌های شهید اختصاص دارد که لباس مقدس روحانی آنان در کنار لباس زمینیشان تجلی خاصی به سالن بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سالن یاد یاران در این سالن گالری تصاویر شهدا و به نوعی نمایشگاه عکس موزه محسوب می‌شود تصاویر شهدا برحسب رخدادهای مختلف به نمایش درآمده است.

موزه شهدا که میعادگاه یاران است در محله اوچدکان اردبیل واقع شده و از امروز از ساعت 8 الی 17 همه روزه برای بازدید رایگان عموم مردم دایر خواهد بود.

انتهای پیام/62001/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول