اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست نقد مجموعه مطرح شد

اجرای تصویرسازی عالی در کتاب «سنگ ساقی»

نشست نقد مجموعه داستان «سنگ ساقی» با حضور جمعی از نویسندگان، منتقدان و اساتید دانشگاه در حوزه هنری استان کرمان برگزار شد.

اجرای تصویرسازی عالی در کتاب «سنگ ساقی»

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نشست نقد مجموعه داستان «سنگ ساقی» با حضور جمعی از نویسندگان، منتقدان، اساتید دانشگاه و علاقمندان به داستان در حوزه هنری استان کرمان برگزار شد.

یوسف علیخانی، منتقد، داستان‌نویس و مدیر نشر آموت به بررسی داستان‌های این مجموعه داستان پرداخت.

وی با اشاره به طراحی و پیکربندی داستان‌ها در این کتاب گفت: یکی از ویژگی‌های این مجموعه، پایان‌بندی‌های خیره کننده داستان‌ها است، در چند داستان این مجموعه پایان‌بندی‌ها به طرز شگفت‌آوری منسجم و جذاب هستند.

علیخانی ادامه داد: به نظر من او یکی از عجیب‌ترین نویسندگان ما در پایان دادن داستان است، من چند مورد را جدا کرده‌ام که معرکه است.

این داستان‌نویس افزود: سعید کوشش خبرنگار است، او زبان خاص خود را دارد، این زبان از جهتی خوب است، اما شاید برای داستان‌‌نویسان تولید مشکل کند، همیشه این جور نیست که فاعل و مفعول و فعل باشد، سعید کوشش کاملا پاکیزه نوشته است.

علیخانی تاکید کرد: ایده‌های داستانی سعید کوشش واقعا شاهکار است، وقتی داستان «عشق با مسئولیت محدود» را خواندم یاد «گربه در باران» افتادم و این به نظر من بهترین داستان این مجموعه است.

وی با بیان اینکه از کتاب پیشین این نویسنده با عنوان«مرگ خدایان موازی» یک قصه‌اش به ذهنم مانده است، گفت: در سنگ ساقی اگر صحنه‌ای در ذهن ماندگار شود آن‌جا است که «حاج کامران» سنگ را در دهانش گذاشته است.

این داستان‌نویس ادامه داد: همین که «سنگ ساقی» یک نویسنده در ذهن خواننده حک می‌شود، قدرت بزرگی است.

مجاهد غلامی عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان و استاد دانشکده ادبیات این دانشگاه در سخنانی به نقد و بررسی داستان‌های این مجموعه پرداخت.

وی تصویرسازی‌های این مجموعه را عالی توصیف کرد و ادامه داد: در این داستان‌ها تصویرسازی‌های بسیار خوب و گاهی در حد کمال است که این قدرت و تسلط را می‌توان با کارهای بیژن نجدی مقایسه کرد.

وی با ذکر جمله‌ای از کتاب توضیح داد: مثلا این جمله در داستان «عشق با مسئولیت محدود» و «صبح یک روز تعطیل بود و خیابان خلوتی یک جدول کلمات حل نشده داشت» یک شاهکار است.

غلامی با بیان اینکه بسیاری از قوت‌های دیگر به ویژه در محتوای داستان‌ها بود، اظهار کرد: به نظر من اگر قرار باشد، بهترین داستان‌های این مجموعه را انتخاب کنیم، می‌توان از داستان «دست‌های چارخانه» به دلیل انتقال حس فراگیر و پرقدرت و داستان «سنگ ساقی» به خاطر نگاه به مسخ ارزش‌ها در جامعه نام برد.

این استاد دانشگاه گفت: فرمالیست‌ها می‌گویند پیرنگ یا فابولا، ریشه در خلاقیت هنری نویسنده دارد و حاصل یک توجه هنری به ساخت و صورت است برای تبدیل شدن مواد داستانی به روایت، یعنی وقتی نظام طبیعی و علی معلولی داستان‌ها را ذکر کنیم، فقط داستان است، پیرنگ نیست اما وقتی نویسنده با خلاقیت خود برخی قطعات را جابه‌جا، حذف، اضافه و تغییر می‌دهد، پیرنگ است.

غلامی افزود: «داش آکل» پیش از هدایت در شیراز رایج بوده، یا «زار محمد» قبل از چوبک بین بوشهری‌ها و دشتستانی‌ها رایج بوده، اما خلاقیت هنری صادق هدایت و چوبک است که از این وقایع روزمره داستان‌هایی با فرم این چنینی ساخته است.

وی ادامه داد: پیرنگ خود رابطه علی و معلولی است؛ یعنی نظام علت و معلولی بین حوادث داستان و اگر نباشد یا ضعیف باشد داستانی اتفاق نمی‌افتد، اینها مواردی است که اگر دقت شود، داستان‌ها انسجام بیشتری پیدا می‌کند.

در نشست نقد و بررسی مجموعه داستان «سنگ ساقی» که از سوی مهدی محبی‌کرمانی، شاعر، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و نویسنده، سید محسن بنی‌فاطمه، شاعر، داستان‌نویس و مدیر نشر نون، منصور علیمرادی، شاعر و داستان‌نویس، رضا شمسی، شاعر، روزنامه‌نگار و منتقد، رضا زنگی‌آبادی، نویسنده و ملازاده از شاعران کرمان حضور داشتند.

انتهای پیام/2446/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول