به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نشست نقد مجموعه داستان «سنگ ساقی» با حضور جمعی از نویسندگان، منتقدان، اساتید دانشگاه و علاقمندان به داستان در حوزه هنری استان کرمان برگزار شد.
یوسف علیخانی، منتقد، داستاننویس و مدیر نشر آموت به بررسی داستانهای این مجموعه داستان پرداخت.
وی با اشاره به طراحی و پیکربندی داستانها در این کتاب گفت: یکی از ویژگیهای این مجموعه، پایانبندیهای خیره کننده داستانها است، در چند داستان این مجموعه پایانبندیها به طرز شگفتآوری منسجم و جذاب هستند.
علیخانی ادامه داد: به نظر من او یکی از عجیبترین نویسندگان ما در پایان دادن داستان است، من چند مورد را جدا کردهام که معرکه است.
این داستاننویس افزود: سعید کوشش خبرنگار است، او زبان خاص خود را دارد، این زبان از جهتی خوب است، اما شاید برای داستاننویسان تولید مشکل کند، همیشه این جور نیست که فاعل و مفعول و فعل باشد، سعید کوشش کاملا پاکیزه نوشته است.
علیخانی تاکید کرد: ایدههای داستانی سعید کوشش واقعا شاهکار است، وقتی داستان «عشق با مسئولیت محدود» را خواندم یاد «گربه در باران» افتادم و این به نظر من بهترین داستان این مجموعه است.
وی با بیان اینکه از کتاب پیشین این نویسنده با عنوان«مرگ خدایان موازی» یک قصهاش به ذهنم مانده است، گفت: در سنگ ساقی اگر صحنهای در ذهن ماندگار شود آنجا است که «حاج کامران» سنگ را در دهانش گذاشته است.
این داستاننویس ادامه داد: همین که «سنگ ساقی» یک نویسنده در ذهن خواننده حک میشود، قدرت بزرگی است.
مجاهد غلامی عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان و استاد دانشکده ادبیات این دانشگاه در سخنانی به نقد و بررسی داستانهای این مجموعه پرداخت.
وی تصویرسازیهای این مجموعه را عالی توصیف کرد و ادامه داد: در این داستانها تصویرسازیهای بسیار خوب و گاهی در حد کمال است که این قدرت و تسلط را میتوان با کارهای بیژن نجدی مقایسه کرد.
وی با ذکر جملهای از کتاب توضیح داد: مثلا این جمله در داستان «عشق با مسئولیت محدود» و «صبح یک روز تعطیل بود و خیابان خلوتی یک جدول کلمات حل نشده داشت» یک شاهکار است.
غلامی با بیان اینکه بسیاری از قوتهای دیگر به ویژه در محتوای داستانها بود، اظهار کرد: به نظر من اگر قرار باشد، بهترین داستانهای این مجموعه را انتخاب کنیم، میتوان از داستان «دستهای چارخانه» به دلیل انتقال حس فراگیر و پرقدرت و داستان «سنگ ساقی» به خاطر نگاه به مسخ ارزشها در جامعه نام برد.
این استاد دانشگاه گفت: فرمالیستها میگویند پیرنگ یا فابولا، ریشه در خلاقیت هنری نویسنده دارد و حاصل یک توجه هنری به ساخت و صورت است برای تبدیل شدن مواد داستانی به روایت، یعنی وقتی نظام طبیعی و علی معلولی داستانها را ذکر کنیم، فقط داستان است، پیرنگ نیست اما وقتی نویسنده با خلاقیت خود برخی قطعات را جابهجا، حذف، اضافه و تغییر میدهد، پیرنگ است.
غلامی افزود: «داش آکل» پیش از هدایت در شیراز رایج بوده، یا «زار محمد» قبل از چوبک بین بوشهریها و دشتستانیها رایج بوده، اما خلاقیت هنری صادق هدایت و چوبک است که از این وقایع روزمره داستانهایی با فرم این چنینی ساخته است.
وی ادامه داد: پیرنگ خود رابطه علی و معلولی است؛ یعنی نظام علت و معلولی بین حوادث داستان و اگر نباشد یا ضعیف باشد داستانی اتفاق نمیافتد، اینها مواردی است که اگر دقت شود، داستانها انسجام بیشتری پیدا میکند.
در نشست نقد و بررسی مجموعه داستان «سنگ ساقی» که از سوی مهدی محبیکرمانی، شاعر، روزنامهنگار، پژوهشگر و نویسنده، سید محسن بنیفاطمه، شاعر، داستاننویس و مدیر نشر نون، منصور علیمرادی، شاعر و داستاننویس، رضا شمسی، شاعر، روزنامهنگار و منتقد، رضا زنگیآبادی، نویسنده و ملازاده از شاعران کرمان حضور داشتند.
انتهای پیام/2446/خ30/د1000