اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از جشنواره بیستم تئاتر کودک

دانش‌آموزان سال 57 هم در جشنواره تئاتر کودک سهیم شدند/بازیگران سندرمی جایزه گرفتند

یاد دانش‌آموزان شهید واقعه تاریخی 30 مهر سال 57 با تقارن اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گرامی داشته شد.

دانش‌آموزان سال 57 هم در جشنواره تئاتر کودک سهیم شدند/بازیگران سندرمی جایزه گرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آئین بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، ظهر امروز در حالی به کار خود پایان داد، که این جشنواره برگزیدگان خود را شناخت.

آئین پایانی این جشنواره با قرائت قرآن و پخش سرود ملی با تأخیر 20 دقیقه‌ای آغاز شد و سپس با نماهنگی از آنچه در جشنواره بیستم گذشته بود، پخش شد.

دکور این برنامه به گونه‌ای بود که LED بزرگی در وسط سن تعبیه شده و در اطراف آن نیز چهار LED کوچک جانمایی شده بود که به صورت متحرک تصاویری در آن نمایان می‌شد.

ابتدای سخنرانی مراسم به گزارش شهرام کرمی، دبیر جشنواره اختصاص یافت که وی میزبانی همدان را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم در سال آینده کاستی‌های جشنواره بیستم برطرف شده و در جشنواره بیست و یک میزبان شایسته‌ای برای اهالی تئاتر کودک و نوجوان باشیم.

پس از ترجمه گزارش دبیر جشنواره برای میهمانان خارجی مراسم، مدیر اجرایی بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از چگونگی برگزاری جشنواره گزارشی ارائه کرد.

خسرو بیات گفت: بیش از 150 هزار نفر از مردم همدان از نمایش‌های بیستمین جشنواره تئاتر کودک تماشا کردند و نقطه قوت این جشنواره اجرای برنامه در نقاط محروم و دیگر شهرستان‌ها بوده است.

بزرگداشت حسین محب اهری از ویژه برنامه‌های اختتامیه جشنواره بود که با پخش نماهنگی از ورود این بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر به عرصه بازیگری، آغاز شد.

با ورود این پیشکسوت عرصه بازیگری بر روی سن، حضار به پاس قدردانی از سال‌ها فعالیت وی در این عرصه، قیام کرده و دقایقی وی را تشویق کردند.

محب اهری خطاب به حضار گفت: هیچ حرفی برای گفتن ندارم و فقط آرزو می‌کنم شایسته این همه محبت باشم.

عباس سجادی مجری برنامه نیز پس از سخنان محب‌اهری، وی را با با این شعر حافظ بدرقه کرد که «تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد / وجود نازکت آزرده گزند مباد».

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، حسن دادشکر داور بخش مسابقه کودک، استاندار همدان و گردن واین رئیس خانه خانه تئاتر فرانکفورت برای تقدیر در کنار وی قرار گرفتند و لوح یادبودی توسط استاندار و تندیس جشنواره توسط گردن واین به وی اهدا شد.

نماهنگ معرفی همدان بخش بعدی آئین جشنواره بود.

اما پس از اهدای جوایز بخش ویژه همدان، بخش تئاتر خردسال و بخش تئاتر خیابانی؛ هیئت داوران در راستای اعتلای مفاهیم انسانی از طریق تئاتر درمانگر با اهداء تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی از گروه نمایش «افسانه دشت بی باران» به کارگردانی «رسول حق شناس» تقدیر کرد.

بازیگران نمایش «افسانه دشت بی باران» را هشت نفر از افراد سندرمی تشکیل می‌دادند که نمایش آنها داستان فولکلور ترکمن را روایت می‌کرد که با اعلام نام آنها همه گروه باهم بر روی سن رفته و اظهار شادمانی کردند.

علی‌محمد آزاد، استاندار همدان نیز در جمع حاضران گفت: کم و کاستی این جشنواره را بر ما ببخشید و امیدواریم سال آینده به نحو شایسته‌ای میزبان هنرمندان باشیم.

اجرای پانتومیم توسط هنرمند همدانی بخش دیگری از این آئین بود که به کمک چهار کودک این بخش را اجرا کردند.

چهارمین سخنران این مراسم معاون هنری وزیر ارشاد بود که حضور وی با اعتراض برخی از حضار که منتظر اعلام نتایج بودند مواجه شد. مرادخانی نیز ضمن قرائت پیام وزیر ارشاد به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: با توجه به طولانی شدن برنامه و خستگی حضار صحبتی ندارم و از همه هنرمندان که رونق بخش جشنواره بیستم بودند، تشکر می‌کنم.

* انتقاد فیاضی از عدم استفاده کارگردانان از راهنمایی‌های اساتید

با اتمام بخش معرفی نمایش مسابقه کودک، رضا فیاضی که داور بخش مسابقه کودک بود، در پشت تریبون حضور یافت و گفت: داوران در قضاوت آثار نمایشی کار سختی را پیش رو داشتند و به سختی توانستیم آثار برتر را معرفی کنیم و به همین دلیل باید کارها از سال آینده در حد فاخری تولید و ارائه شود.

وی خطاب به کارگردانان حوزه نمایش کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: با وجود اساتید و بزرگانی که در حوزه تئاتر وجود دارد باید این کارگردانان با بهره‌گیری از آنها، از راهنمایی‌های آنها بهره‌مند شوند.

فیاضی یادآور شد: این جشنواره برگزار شد اما خروجی جشنواره‌ها باید به نحو احسن و رضایت بخش باشد.

امروز 30 مهر آئین پایانی جشنواره بیستم بود اما 30 مهر برای همدان نه بلکه در کشور واقعه تاریخی را به همراه دارد که در آن تعدادی دانش‌آموزان همدانی در این روز در دوران انقلاب به پا خواسته و با حق‌خواهی به شهادت رسیدند.

مجری برنامه نیز با اشاره به این واقعه تاریخی مطالبی را در این خصوص مطرح کرد که جای تقدیر دارد.

بخش بین‌الملل نمایش‌های جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رقابتی نبود و میهمانان خارجی در پایان این برنامه با حضور بر روی سن عکس یادگاری گرفتند.

یکی از بخش‌های جالب برنامه حضور دوبار شیده یزدانی دختر خردسال هنرمند برای دریافت جایزه بهترین بازیگری بود که با تشویق همه حضار بالاخص میهمانان خارجی مواجه شد.

در ادامه با معرفی برترین‌های نمایش‌ها در بخش‌های مختلف، بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در دیار هگمتانه به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/89003/ت/1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول