اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیام وزیر ارشاد در اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

علی جنتی: تئاتر مفاهیم بلند انسانی را روایت می‌کند

نمایش یا همان تئاتر، کهن‌ترین و کامل‌ترین گونه هنری است و هنری دیرینه و همه فهم است که مفاهیم بلند انسانی را در روایتی واقع‌گرایانه به مؤثرترین و سریع‌ترین شکل ممکن به مخاطب می‌نمایاند و در خاطره‌ها ماندگار می‌کند.

علی جنتی: تئاتر مفاهیم بلند انسانی را روایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در آیین اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنان کوتاهی ایراد کرد و سپس پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای جشنواره قرائت کرد.

متن پیام بدین شرح است: نمایش یا همان تئاتر، کهن‌ترین و کامل‌ترین گونه هنری است، هنری دیرینه و همه فهم که مفاهیم بلند انسانی را در روایتی واقع گرایانه به مؤثرترین و سریع‌ترین شکل ممکن به مخاطب می‌نمایاند و در خاطره‌ها ماندگار می‌کند.

در اینگونه هنری از ادبیات، موسیقی، نقاشی و حتی معماری بهره گرفته می‌شود و از این روست که آن را کامل‌ترین هنرها نامیده‌اند.

تئاتر در سراسر جهان به اشکال مختلف متداول است و در بعضی از کشورها مثل ایران سابقه‌ای دیرینه دارد.

نمایش‌های نقالی، نمایش‌ها، سوگواره‌های آیینی و شبیه‌خوانی برخی از گونه‌های تئاتر سنتی ایران هستند که علاقه‌مندان فراوان دارند.

کودکان و نوجوانان بیش از سایر اقشار از تئاتر تاثیر می‌پذیرند و با پندارهای کودکانه خود واقعیت انگاری می‌کنند و پدیدآورندگان تئاتر با علم به این واقعیت، وارد دنیای کودکانه می‌شوند و مفاهیم اخلاقی مورد نظر خویش را در صفحه سفید ذهنشان حک می‌کنند.

حضور در صحنه تئاتر اعتماد به نفس کودکان را تقویت می‌کند و تماشای آن تأثیری شگرف بر روح و روان آنها می‌گذارد؛ با این وصف انتخاب موضوعات و مضامین برگرفته از فرهنگ دینی از نکات مهمی است که پدید آورندگان تئاتر کودک و نوجوان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

تئاتر کودک و نوجوان تا اعماق ذهن کودکان و نوجوانان نفوذ و آنان را با داستان همراه و همدل می‌کند.

در پناه چنین نفوذ و تأثیری است که می‌توانیم از احساسات، نیازها و اندیشه‌هایشان آگاه شویم، به درک و ارزیابی آنها از محیط اطرافشان پی‌ببریم، و برای رفع نیازها و پرورش و رشد خلاقیت‌هایشان برنامه‌ریزی کنیم.

خانواده مهم‌ترین، امن‌ترین و ابتدایی‌ترین نهادی است که کودک در آن اصول زندگی اجتماعی را به بهترین شکل فرا می‌گیرد تا در نمایش واقعی زندگی سربلند باشد؛ خانواده‌ای آرام و مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی، انسان‌هایی مسئول و مؤثر به جامعه تحویل خواهد داد.

انتخاب شعار «کودک و خانواده» برای جشنواره بیستم از اهتمام و دقت برگزارکنندگان نسبت به بنیان خانواده حکایت دارد.

اینک درخت پربار جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان در بیستمین سالش شاهد افزایش کمی و کیفی نمایش‌هایی است که در این دوره روی صحنه خواهند رفت.

حضور چشمگیر گروه‌های نمایشی از دیگر کشورها و تخصصی شدن تئاترها برخی از ویژگی‌های جشنواره امسال است که این جشنواره را از دوره‌های پیشین متفاوت می‌کند.

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان بستر ظهور و بروز استعدادهای فراوان عرصه نمایش به ویژه در تئاتر کودک و نوجوان است و می‌تواند یکی از زمینه‌های رشد و پویایی نسل آینده‌ساز باشد و بخشی از آرمان‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را محقق سازد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف به حمایت از این رویداد فرهنگی می‌داند و برای رشد و تعالی آن از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

از مردم شریف همدان که در طول دوره‌های گذشته میزبان شایسته این رویداد هنری بودند و آن را بالنده و بلندمرتبه کرده‌اند سپاسگزاری و از همه کسانی که برای برگزاری موفق این جشنواره دلسوزانه تلاش کرده‌اند، قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/89003/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول