اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی تنکابن و عباس‌آباد بیان کرد

نبود تشکل‌های حمایتی برای اقتصادی شدن صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تنکابن و عباس‌آباد گفت: عدم تناسب بین عرضه و تقاضا و نبود تشکل‌های صنفی و سندیکاهای حمایتی و ساماندهی از جمله مشکلات صنایع دستی در مسیر اقتصادی شدن است.

نبود تشکل‌های حمایتی برای اقتصادی شدن صنایع دستی

داریوش مشایی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تنکابن گفت: بنابر دلایل فراوانی که موجب عدم درآمد و بازدهی مناسب در عرصه تولیدات صنایع دستی شده است، بیشتر هنرمندان این حوزه به دلیل عدم تمکن مالی و نبود رونق اقتصادی رغبتی به ادامه کار ندارند.

وی عدم ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا، تجاری‌سازی نشدن تولیدات و نیز قیمت تمام شده بالای تولیدات صنایع دستی و عرضه با قیمت بالا را از دلایل عدم تجاری نشدن صنایع دستی برشمرد و افزود: فقدان نمایشگاه‌های عرضه و تولید برای جذب گردشگران و ایجاد رونق اقتصادی، عدم وجود تشکل‌های صنفی و شرکت‌های تعاونی برای تجمیع سرمایه‌ها و ساماندهی آنها برای دریافت حمایت‌های ویژه را از جمله مسائلی دانست که باید به آنها توجه شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنکابن و عباس‌آباد با اشاره به اینکه بر پایه اصل 44 خصوصی‌سازی باید تقویت شود،تاکید کرد: در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی در حمایت از خصوصی‌سازی دولت برنامه‌های خوبی دارد اما ایراداتی نیز در اعطای تسهیلات ویژه توسط بانک‌ها سر راه بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه عدم اعطای تسهیلات به افراد با سن بالا اصلاح شده است، ابراز داشت: اگر این افراد مسن که پیشکسوتان حرفه‌های صنایع دستی هستند از دور خارج شوند نسل جوان با شرایط موجود نمی‌توانند با این حرفه‌ها آشنا شوند.

مشایی با اعلام اینکه اگر برای حل مشکلات عرصه تولید صنایع دستی اقدامات مورد نیاز صورت نگیرد،شاهد تداوم عرضه صنایع دستی خارجی به ویژه چینی خواهیم بود،گفت: این مسئله نیز  موجب عدم رونق اقتصادی تولیدات داخلی و نابودی صنایع دستی می‌شود.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنکابن و عباس‌آباد گفت: این مسئله برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی امر مطلوب نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهرستان تنکابن مانند بیشتر شهرستان‌های شمالی از دیرباز دارای موارد بسیاری از تولیدات صنایع دستی از قبیل سفال در تولید ظروف و برخی ملزومات زندگی، چوب در تولید ظروف و صنایع تزئینی،‌ گلیم و نمد، بافته‌های دستی و حصیر و بسیاری دیگر از تولیدات بوده است.

اما با توجه به عدم توفیق تولیدکنندگان و نبود صرفه اقتصادی به غیر از موارد اندکی، بسیاری از این تولیدات در حال حرکت به سمت فراموشی هستند که با توجه به حمایت‌های ویژه و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز از سوی دولت و توجه تولیدکنندگان تشکیل تعاون‌ها و سندیکاها این حرفه‌ها می‌توانند بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی و اشتغال در منطقه را حل کنند.

انتهای پیام/86020/ح40

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول